A rövid ideig tartó amerikai roncsprogramot követő szeptemberi számok komoly visszaesést mutatnak az autóértékesítésben, így a japán gyártók, amelyek az első számú nyertesei voltak ennek a támogatásnak, ismét kezdhetnek rettegni. Az irdatlan gyártókapacitások leépítése továbbra is napirenden van, míg kitörési pontként a feltörekvő piacokban - elsősorban a BRIC országokban - és a környezetbarát járművek fejlesztésében lehet bízni. A japán roncsprémium a hazai piacon még egy darabig életben tarthatja a reményeket, az erős jen azonban rendkívül kedvezőtlenül érinti az exportot.
A Toyota június 30-án zárult negyedéve kellemes meglepetést okozott, a várt 210 milliárd jen helyett csupán 77 milliárd jen veszteségről számolt be, és a cégvezetés jelentősen javított éves várakozásain is. A szeptemberi amerikai értékesítési adatok azonban már 13 százalékos visszaesésről szólnak, és a gyártók komolyan kezdhetnek gondolkozni azon, hogy milyen kedvezményeket adjanak a rövid idő alatt elkényeztetett vásárlóknak. A Toyotát kellemetlenül érinti történetének legnagyobb gépjármű-visszahívása is, ami mintegy 4 millió autót érint. A remény a japán piacon - részben a jövő márciusig tartó állami támogatásoknak köszönhetően - kiválóan szereplő Prius hibridben lehet, illetőleg a kínai piac hihetetlen étvágyában.
Ez utóbbi piacon az autóeladások 80-90 százalékkal nőttek. Ez azonban még távolról sem elegendő ahhoz, hogy a cég elérje a fedezeti pontot jelentő 70 százalékos kapacitást. A jelenlegi elemzői várakozások komoly veszteséget jeleznek erre az évre és jövőre egyaránt, és egyre kevesebben számítanak a 3500 jenes árfolyam érdemi emelkedésére. Ez a szint a könyv szerinti érték 165 százalékának felel meg, az év eleji szintet pedig 15 százalékkal haladja meg.
A második legnagyobb japán autógyár, a Honda - egyedülálló módon - nyereségről számolt be. Félévkor minimális, 25 milliárd jenes profitot termelt, szemben az elemzői várakozásokban szereplő 106 milliárd jen veszteséggel. Szeptemberi amerikai eladási adataik azonban már húszszázalékos visszaesésről szólnak, Japánban azonban 15 százalékkal nőttek az eladások és Kínában is jól szerepel a társaság. Igazi felfutást a cég a nulla emissziós kibocsátású piacon remél, ezen a területen főként Amerikában rendelkeznek kiváló pozíciókkal. Az elemzői várakozások minimális nyereséggel kalkulálnak a márciusig tartó pénzügyi évben, ennek megfelelően értelmezhetetlenül magas, 50 feletti P/E-nek felel meg a 2675 jenes jelenlegi árfolyam, 2,65-ös P/BV mellett. A célárakat tekintve van némi esély a részvény drágulására, a prognózisok átlaga 3300 jen feletti árfolyamot sejtet.
A Nissan is kellemes számokkal rukkolt elő, operatív szinten a költségtakarékosságnak köszönhetően 11 milliárd jen profit keletkezett és a 16,5 milliárd jen mérleg szerinti veszteség is jelentősen elmaradt az 58,6 milliárd jenes várakozásoktól. A szeptemberi amerikai adatok mintegy 7 százalékos visszaesésről szólnak, a kiugrást ők is elsősorban Kínában látják. A felerészben tulajdonolt Dongfeng autógyár kapacitását jelentősen növelik, amely így akár egymillió autó előállítására is képes lesz évente. A papír kifejezetten jól szerepelt idén a tőzsdén, az árfolyama megduplázódott, azonban a 650 jenes jelenlegi szintről csak minimális emelkedést várnak a hozzáértők. Éves szinten veszteség várható még legalább két évig, és óvatosságra int az a tény, hogy a cég eredményét nagyban javította pénzügyi szolgáltatásokat nyújtó üzletága.
A Suzuki a remek indiai piaci pozícióiban bízhat, a Maruti-Suzuki ugyanis kiválóan szerepel. Az elemzők jelképes nyereséggel és 10-20 százalékos árfolyam-emelkedéssel kalkulálnak erre az évre, azonban az árfolyamra nagyobb hatással lehet a meglehetősen agresszív üzletpolitikát folytató Volkswagen részesedésszerzési szándékáról szóló pletyka.
A Mazda tőkeemelésre készül, míg egyik legnagyobb részvényese, a Ford előreláthatólag tovább csökkenti a cégben meglévő részesedését, jelenleg nem biztos, hogy a legjobb választás, míg a Mitsubishi részvényei határozottan eladásra ajánlottak, írja a Napi.