6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az utóbbi napokban komoly tiltakozást váltott ki sok Vatera-felhasználóból, hogy az aukciós oldal bejelentette a feltöltési díj bevezetését, azaz április 6-tól már a sikertelen aukciók után is fizetni kell. Gerő Viktor, a cég ügyvezetője az mfor.hu-nak elmondta: sok visszajelzést kaptak a felhasználóktól, hogy a feltöltött tárgyak mennyisége miatt lassan áttekinthetetlen lesz az oldal, ezért döntöttek a díj bevezetése mellett.

- Az elmúlt néhány napban több információ is megjelent arról, hogy a Vatera tulajdonosa titokban felvásárolta a másik nagy aukciós portált, a TeszVeszt. Valóban ennyire titkos volt ez az akció?

- Nem volt titkos, mindkét oldalon közzétettük a hírt, meg lehet keresni az aktualitások között. Tudattuk a felhasználókkal, hogy közös tulajdonosa lett a két cégnek, a menedzsment viszont egyelőre nem közös.

- Ezek szerint előbb-utóbb a menedzsment is közös lesz?

- A két cég külön működik jelen pillanatban, a későbbiekben születik döntés arról, lesz-e változás ezen a téren.

- A Gazdasági Versenyhivatal nem szólt bele a felvásárlásba? Hiszen elvileg egy monopolhelyzetben lévő szolgáltató jött létre az online aukciós piacon.

- Ez tévhit, aminek a hátterében az áll, hogy a többség nincs tisztában a piac felépítésével. A nemzetközi trendeknek megfelelően a termékek többsége már nem aukciós formában, hanem fix áron kel el. Ebben az esetben a teljes hazai internetes kereskedelmi piacot kell nézni, ott pedig a Vatera és a TeszVesz összesen megközelítőleg 25-30 százalékos részesedéssel bír. Ez nem éri el a domináns szerepet.

Az aukciók 90 százalékát újra meghirdetik

- A felvásárlás után mindkét aukciós oldal bejelentette, hogy úgynevezett feltöltési, illetve listázási díjat vezet be a feltöltött termékek után. Miért volt erre szükség?

- Elsősorban azért, mert felhasználóink olyan piactérre vágynak, ahol könnyen rábukkannak az értékes portékára. Dinamikusan nőtt a termékek száma, jelenleg is több mint kétmillió aukció fut a Vaterán. A sikeres tranzakciók száma viszont nem nőtt ezzel összhangban, azaz fokozatosan nyílt az olló a sikeres és a sikertelen aukciók száma között. Egyre több olyan visszajelzést kaptunk a felhasználóktól, hogy nem találják meg azokat a termékeket, amelyeket keresnek. A feltöltési díjjal azt szeretnénk elérni, hogy valóban csak azok a termékek kerüljenek fel az oldalra, amelyek érdeklődésre tarthatnak számot.

Egyébként nemzetközi példa alapján vezettük be ezt a díjat: a világ legnagyobb online aukciós oldala, az eBay is pénzt kér már a feltöltésekért, illetve az Allegro-csoport többi tagjánál is van hasonló díj. Fontos még megemlíteni a feltöltési díjjal kapcsolatban, hogy a régióban elsőként mi vezettük be, hogy sikeres aukció esetén visszaadjuk. Az úgynevezett "egyforintos" aukciók esetében, amelyeknél az eladó nem szab meg minimálárat, továbbra sem kell fizetni a feltöltésért.
 
- A feltöltött tárgyak hány százaléka nem kel el a Vaterán?


- Az aukciók közel kilencven százaléka indul újra sikertelen értékesítés miatt, ami azt jelenti, hogy ezek a termékek elsőre nem találnak gazdára. Az utóbbi időben a Vatera már egyfajta raktárként működött: mindenki feltöltötte a termékét, majd ha nem kelt el, akkor újra meghirdette, így folyamatosan jelen volt a termék az oldalon.

- Gondolom vannak extrém példák olyan termékekről, amiket feltöltöttek és sosem keltek el. Tudna ezek közül említeni néhányat?

- Nézhetünk például szezonális példákat. Ha valaki mondjuk decemberben vagy januárban feltöltötte a síbakancsát vagy a sílécét, és ez nem kelt el, akkor eddig azt újra meg lehetett hirdetni, lényegében nyáron is lehetett sílécet kapni a Vaterán. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a felhasználók a listázó oldalak első, maximum második oldalát nézik végig. Így, ha például nyáron valaki rákeresett a sportfelszerelésekre, akkor lehet, hogy az első oldalon csak nem szezonális termékek voltak, mint síbakancs és korcsolya, és mire megtalálta volna a keresett terméket, már rég otthagyta az oldalt.

Könnyítést kaphatnak majd a nagyfelhasználók

- A feltöltési díjjal kapcsolatban került előtérbe, hogy egyre elterjedtebb lett az úgynevezett vaterázás - sokan szinte ebből élnek. Mennyire széles réteget érinthet ez?

- Valóban vannak olyanok, akik szinte főállásban űzik a vaterázást, de ez a kisebbség. Az eladott áruk értékét és a forgalmat tekintve ők nagyobb forgalmat bonyolítanak az átlag felhasználókhoz képest. Számukra készülünk egy kiemelt eladói csomaggal, amin keresztül különböző kedvezményeket biztosítunk majd, de ennek kidolgozása még folyamatban van.

- Ebbe beletartozhat az is, hogy nekik nem kell majd feltöltési díjat fizetni?

- A nagy eladóink számára valóban lesznek kedvezmények, a tervek szerint bizonyos termékszám felett kevesebb feltöltési díjat kell majd fizetni. Konkrétumokat nem mondhatok, mivel a csomag előkészítése most folyik. Emiatt ma még a bevezetés dátumáról sem tudok beszélni, de nem gondolom, hogy nyárig várni kellene vele.

„A sztrájk számunkra is egy teszt lesz”

- A Vatera-felhasználók egy része március 25-re sztrájkot hirdetett a feltöltési díj ellen, és azt tervezik, hogy az összes aukciójukat leveszik az oldalról. Körülbelül hány embert érinthet ez a dolog?

- 25-én ki fog derülni, hogy a felhasználók mekkora csoportja csatlakozik a kezdeményezéshez. A nemzetközi példák azt mutatják, hogy a feltöltési díj bevezetése után valóban csökken az aukciók száma. Szerintünk viszont sokkal fontosabb, hogy a sikeres aukciók száma növekedjen.

- Mi lesz, ha mondjuk a felhasználók tekintélyes része csatlakozik a sztrájkhoz? El tudnak képzelni egy esetleges kompromisszumot?

- Meg tudjuk vizsgálni annak a lehetőségét, hogy mi történjen utána. A sztrájkkal tesztelni tudjuk a feltöltési díj bevezetésének hatásait. Lehet, hogy valóban kevesebb lesz a kínálat, és elképzelhető az is, hogy megnő a kereslet a maradék termékek iránt, így a sikeres aukciók száma is növekedhet ebben az időszakban.

- Nem tartanak attól, hogy a feltöltési díj bevezetése után erősödik a konkurenciájuk (apronet.hu, zsibvasar.hu)?

- Bízom abban, hogy a felhasználók többsége nem fog minket itt hagyni, és nem gondolom, hogy a konkurens oldalak sokáig ingyenesek maradnának, ez utópia. Mi sok energiát, pénzt, időt fektetünk abba, hogy minőségi szolgáltatásokat tudjunk biztosítani. Szerintem az fog dönteni, melyik szolgáltató tud majd jobb szolgáltatást ajánlani.

- Egyre gyakrabban látni jótékonysági árveréseket a Vaterán, amikor hírességek személyes tárgyait árverezik el. Ezt szeretnék folytatni, gyakoribbá tenni, vagy ezek csak egyszeri alkalmak?

- Körülbelül 2005-ben kezdtünk el jótékonysági aukciókat indítani. Ebből természetesen nekünk semmi hasznunk nem származik, a jutalékokról is lemondunk. Ez társadalmi szerepvállalás, aminek szerintem elég nagy sikere van, ezért szeretnénk folytatni. A Marian Cozma emlékhely felállításáért folyó árverés licitje megközelíti a félmilló forintot.

Beke Károly

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!