- Az elmúlt néhány napban több információ is megjelent arról, hogy a Vatera tulajdonosa titokban felvásárolta a másik nagy aukciós portált, a TeszVeszt. Valóban ennyire titkos volt ez az akció?
- Nem volt titkos, mindkét oldalon közzétettük a hírt, meg lehet keresni az aktualitások között. Tudattuk a felhasználókkal, hogy közös tulajdonosa lett a két cégnek, a menedzsment viszont egyelőre nem közös.
- Ezek szerint előbb-utóbb a menedzsment is közös lesz?
- A két cég külön működik jelen pillanatban, a későbbiekben születik döntés arról, lesz-e változás ezen a téren.
- A Gazdasági Versenyhivatal nem szólt bele a felvásárlásba? Hiszen elvileg egy monopolhelyzetben lévő szolgáltató jött létre az online aukciós piacon.
- Ez tévhit, aminek a hátterében az áll, hogy a többség nincs tisztában a piac felépítésével. A nemzetközi trendeknek megfelelően a termékek többsége már nem aukciós formában, hanem fix áron kel el. Ebben az esetben a teljes hazai internetes kereskedelmi piacot kell nézni, ott pedig a Vatera és a TeszVesz összesen megközelítőleg 25-30 százalékos részesedéssel bír. Ez nem éri el a domináns szerepet.
Az aukciók 90 százalékát újra meghirdetik
- A felvásárlás után mindkét aukciós oldal bejelentette, hogy úgynevezett feltöltési, illetve listázási díjat vezet be a feltöltött termékek után. Miért volt erre szükség?
- Elsősorban azért, mert felhasználóink olyan piactérre vágynak, ahol könnyen rábukkannak az értékes portékára. Dinamikusan nőtt a termékek száma, jelenleg is több mint kétmillió aukció fut a Vaterán. A sikeres tranzakciók száma viszont nem nőtt ezzel összhangban, azaz fokozatosan nyílt az olló a sikeres és a sikertelen aukciók száma között. Egyre több olyan visszajelzést kaptunk a felhasználóktól, hogy nem találják meg azokat a termékeket, amelyeket keresnek. A feltöltési díjjal azt szeretnénk elérni, hogy valóban csak azok a termékek kerüljenek fel az oldalra, amelyek érdeklődésre tarthatnak számot.
Egyébként nemzetközi példa alapján vezettük be ezt a díjat: a világ legnagyobb online aukciós oldala, az eBay is pénzt kér már a feltöltésekért, illetve az Allegro-csoport többi tagjánál is van hasonló díj. Fontos még megemlíteni a feltöltési díjjal kapcsolatban, hogy a régióban elsőként mi vezettük be, hogy sikeres aukció esetén visszaadjuk. Az úgynevezett "egyforintos" aukciók esetében, amelyeknél az eladó nem szab meg minimálárat, továbbra sem kell fizetni a feltöltésért.
- A feltöltött tárgyak hány százaléka nem kel el a Vaterán?
- Az aukciók közel kilencven százaléka indul újra sikertelen értékesítés miatt, ami azt jelenti, hogy ezek a termékek elsőre nem találnak gazdára. Az utóbbi időben a Vatera már egyfajta raktárként működött: mindenki feltöltötte a termékét, majd ha nem kelt el, akkor újra meghirdette, így folyamatosan jelen volt a termék az oldalon.
- Gondolom vannak extrém példák olyan termékekről, amiket feltöltöttek és sosem keltek el. Tudna ezek közül említeni néhányat?
- Nézhetünk például szezonális példákat. Ha valaki mondjuk decemberben vagy januárban feltöltötte a síbakancsát vagy a sílécét, és ez nem kelt el, akkor eddig azt újra meg lehetett hirdetni, lényegében nyáron is lehetett sílécet kapni a Vaterán. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a felhasználók a listázó oldalak első, maximum második oldalát nézik végig. Így, ha például nyáron valaki rákeresett a sportfelszerelésekre, akkor lehet, hogy az első oldalon csak nem szezonális termékek voltak, mint síbakancs és korcsolya, és mire megtalálta volna a keresett terméket, már rég otthagyta az oldalt.
Könnyítést kaphatnak majd a nagyfelhasználók
- A feltöltési díjjal kapcsolatban került előtérbe, hogy egyre elterjedtebb lett az úgynevezett vaterázás - sokan szinte ebből élnek. Mennyire széles réteget érinthet ez?
- Valóban vannak olyanok, akik szinte főállásban űzik a vaterázást, de ez a kisebbség. Az eladott áruk értékét és a forgalmat tekintve ők nagyobb forgalmat bonyolítanak az átlag felhasználókhoz képest. Számukra készülünk egy kiemelt eladói csomaggal, amin keresztül különböző kedvezményeket biztosítunk majd, de ennek kidolgozása még folyamatban van.
- Ebbe beletartozhat az is, hogy nekik nem kell majd feltöltési díjat fizetni?
- A nagy eladóink számára valóban lesznek kedvezmények, a tervek szerint bizonyos termékszám felett kevesebb feltöltési díjat kell majd fizetni. Konkrétumokat nem mondhatok, mivel a csomag előkészítése most folyik. Emiatt ma még a bevezetés dátumáról sem tudok beszélni, de nem gondolom, hogy nyárig várni kellene vele.
„A sztrájk számunkra is egy teszt lesz”
- A Vatera-felhasználók egy része március 25-re sztrájkot hirdetett a feltöltési díj ellen, és azt tervezik, hogy az összes aukciójukat leveszik az oldalról. Körülbelül hány embert érinthet ez a dolog?
- 25-én ki fog derülni, hogy a felhasználók mekkora csoportja csatlakozik a kezdeményezéshez. A nemzetközi példák azt mutatják, hogy a feltöltési díj bevezetése után valóban csökken az aukciók száma. Szerintünk viszont sokkal fontosabb, hogy a sikeres aukciók száma növekedjen.
- Mi lesz, ha mondjuk a felhasználók tekintélyes része csatlakozik a sztrájkhoz? El tudnak képzelni egy esetleges kompromisszumot?
- Meg tudjuk vizsgálni annak a lehetőségét, hogy mi történjen utána. A sztrájkkal tesztelni tudjuk a feltöltési díj bevezetésének hatásait. Lehet, hogy valóban kevesebb lesz a kínálat, és elképzelhető az is, hogy megnő a kereslet a maradék termékek iránt, így a sikeres aukciók száma is növekedhet ebben az időszakban.
- Nem tartanak attól, hogy a feltöltési díj bevezetése után erősödik a konkurenciájuk (apronet.hu, zsibvasar.hu)?
- Bízom abban, hogy a felhasználók többsége nem fog minket itt hagyni, és nem gondolom, hogy a konkurens oldalak sokáig ingyenesek maradnának, ez utópia. Mi sok energiát, pénzt, időt fektetünk abba, hogy minőségi szolgáltatásokat tudjunk biztosítani. Szerintem az fog dönteni, melyik szolgáltató tud majd jobb szolgáltatást ajánlani.
- Egyre gyakrabban látni jótékonysági árveréseket a Vaterán, amikor hírességek személyes tárgyait árverezik el. Ezt szeretnék folytatni, gyakoribbá tenni, vagy ezek csak egyszeri alkalmak?
- Körülbelül 2005-ben kezdtünk el jótékonysági aukciókat indítani. Ebből természetesen nekünk semmi hasznunk nem származik, a jutalékokról is lemondunk. Ez társadalmi szerepvállalás, aminek szerintem elég nagy sikere van, ezért szeretnénk folytatni. A Marian Cozma emlékhely felállításáért folyó árverés licitje megközelíti a félmilló forintot.
Beke Károly