A Baidu második negyedéves adatai azt mutatják, hogy 2010 azonos időszakához képest 78,4 százalékkal, 528,4 millió dollára nőtt az árbevétele, míg a nettó jövedelmet illetően 95 százalékos növekedés tapasztalható. A szóban forgó időszakban 252,6 millió dollárt realizálhatott a cég. Ezzel szemben a Yahoo! árbevétele a második negyedévben 5 százalékkal 1,128 milliárd dollárra csökkent, a nettó jövedelme pedig 11 százalékos növekedéssel 237 millió dollár volt.
Szinte hihetetlen növekedésben
A kínai cég részvényei az elmúlt időszakban a 6 százalékos drágulásnak köszönhetően minden idők legjobb értékén, 166 dolláron állnak. Az elmúlt két évben a részvények 300 százalékos emelkedést értek el.
A megalakulásakor szinte komolytalan szereplőnek tűnt az internetes piacon, és a befektetők nem is nagyon értették, miért nem fektettek bele többet a készítők, ha a kínai fejlődési lehetőségeket jelentősnek tartották. Mára azonban már nem kérdés, hiszen a kínai internetfelhasználók köre rohamosan nő.
Jelenleg 450 millió internetező van az országban, ami az Egyesült Államok lakosságának másfélszerese. A lakosság körében ráadásul az a trend, hogy egyre többen költöznek be a városokba vidékről, így néhány negyedéven belül az internet felhasználók száma elérheti a 600 milliót. Ezzel pedig sokkal nagyobb felhasználói bázissal fog rendelkezni, mint a Google a fő piacain, Észak-Amerikában és Európában.
Yahoo! legyőzve, a Google következik
És már az is megdöbbentő adatnak számít a befektetők körében, hogy a cég értékét 58 milliárd dollárra, vagyis háromszor többre becsülik, mint a Yahoo!-ét, a Google-nak pedig 30 százalékát jelenti. A világszerte legismertebb portálokat pedig már megelőzte, hiszen a Twitter értékét 7 milliárd dollárra, a Facebook-ot pedig 50 milliárdra becsülik.
A közeljövőben teljesen reális elgondolásnak számít az, hogy a Baidu beérheti a legnagyobb keresőportált, a Google-t. Pláne, ha tudja tartani a trendet, és évente megduplázza a bevételeit. A Google-nak ugyanis csak a kisebb lakosságú fejlett országok jelenthetnek még fejlődési potenciált, Kínában, Oroszországban és Indiában ugyanis nem tudott igazán megragadni. A kínai cégnek viszont pont ezek a területek jelenthetik a terveik között szereplő fejlődés további lépcsőfokait.
Megállapodás az operációs rendszerek óriásával
A kínai cég nemrég együttműködési megállapodást kötött a Microsofttal. Ennek keretében a Baidu a Bing keresőmotorját használja az angol nyelvű keresések során, hogy azok minél pontosabb találatot adjanak majd. Míg a kínai reménység a terjeszkedés egyik eszközeként tekint a szerződésre, a Microsoft a gyorsan fejlődő ázsiai piacokon lévő részesedéseinek növelését reméli az üzlettől.
Székely Sarolta
mfor.hu