5p

Már hazánkban is kezdik felismerni a vállalatok, hogy a béren kívüli juttatásokkal hozzájárulhatnak a dolgozók megtartásához. Jó módszer erre, hogy a kezdeti egy-két juttatást bizonyos idő elteltével újabb és újabb elemekkel bővítik ki.

Nem ingyen van, de mindenkinek jó (Mfor-montázs)

Bár a cégek a cafeteriarendszert elsősorban az adó- és járulékmegtakarítás miatt használják, egy-két vállalat már hazánkban is rájött arra, hogy a dolgozók megtartására is kiválóan alkalmazható ez az eszköz: átgondolt és adekvát cafeteriarendszer mellett mérhetően alacsonyabb a munkahelyi fluktuáció.

Ezt felismerve hatezer független pénzügiy tanácsadón kívül kétszáz főt alkalmazó, a pályakezdőket nagyarányban foglalkoztató Brokernet pénzügyi tanácsadó csoport bevezette a lépcsőzetes béren kívüli juttatási rendszert.

"Azon kezdtünk el gondolkodni, hogy miként lehetne a fiatalokban kialakítani a lojalitást, hiszen tudjuk, hogy az első év minden munkahelyen kritikus időszak a beilleszkedés miatt. Az új dolgozók integrációjának elősegítése érdekében vezettük be ezt a rendszert, amely az első évben folyamatosan új cafeteria elemekkel gazdagítja a juttatások körét. Az anyagi kérdés is fontos szempont a fiataloknál, amit a korrekt bérszínvonal mellett ezzel is elő lehet segíteni" – közölte az mfor.hu-val Dr. Dinnyés Gábor, a Brokernet Holding HR-igazgatója.

Cafeteria mint a megtartás eszköze

A vállalat egy félig kötött cafeteria rendszert alakított ki, vagyis vannak benne fix és választható elemek is. A belépésnél étkezési jegyet és bérletet kapnak az alkalmazottak, majd egy hónap letelte már mobiltelefon és tízezer forint értékű telefon hozzájárulásban részesülnek. Három hónap letelte után a háromszor hatezer forintos ajándékutalvány mellett havi hatezer forint értékben választhatnak a kulturális és internetes utalvány között. Fél év leteltével a cég egészségpénztári hozzájárulást ad, majd egy év után üdülési csekket, akár 64 ezer forint értékben.

A vállalat egyébként tavaly vezette be a cafeteria rendszert, és a dolgozók egy év után fejenként átlagosan közel hatvanezer forint értékben részesülnek béren kívüli juttatásokban.

Dinnyés Gábor úgy vélte, hogy Magyarországon sajnos még nem terjedt el a dolgozók megtartásának ezen formája, meglátásuk szerint kevés vállalat él ezzel a lehetőséggel. Mint mondta, erre akkor döbbentek rá, amikor a rendszer informatikáját ki kellett építeni, és az ezzel folgalkozó társaságok széttárták a kezüket, hogy ilyennel még nem találkoztak.

A családosokat is lehet segíteni vele

Mindazonáltal létezik hazánkban olyan cég, amely hasonlóképpen próbálja kialakítani a dolgozók hűségét: a szintén több száz főt foglalkoztató Győri Kommunális Szolgáltató Kft. is lépcsőzetes cafeteria rendszert vezetett be ennek érdekében. Kocsis Imre, a cég humán főosztályvezetője egy, a napokban tartott családbarát munkahelyekről szóló rendezvényen elmondta: náluk a vezetőség szeret adni, de cserébe lojalitást és lelkiismeretes munkát várnak.

Érdemes azt is megfontolni a cégeknek, hogy a családosokat miként tudják támogatni különböző juttatásokkal, hiszen már több kutatásban is kimutatták, hogy a munka-magánélet egyensúlyára odafigyelő cégeknél különösen nőhet a termelékenység és hatékonyság. Viszonylag sok cég ad ma már iskolakezdési támogatást, de arra is lehetőség van, hogy ajándékutalványt adjanak a vállalatok például karácsonykor a gyermekgondozási szabadságon lévőknek vagy jó eszköz lehet a gyermekszületéskor, házasságkötéskor adott támogatás.

Egyéb speciális juttatásokat is adhatnak a vállalalatok a kismamáknak, egyebek között biztosítást, étkezési utalványt, kedvezményes internet használatot, kedvezményes üdülési lehetőséget, kamatmentes lakácskölcsönt vagy teszt-mobiltelefon használatot, sőt ingyenes nyelvi képzést is szervezhetnek nekik.

Még főleg a nagyobb cégek használják teljes körűen

Mint azt az mfor.hu is megírta, Magyarországon az élet- és balesetbiztosítátás a legnépszerűbb cafeteria elem - a munkáltatók 31 százaléka nyújtja-, legalábbis ez derült ki a Workania állásportál kutatásából. (A cég felmérésében nem szerepelt az étkezési jegy mint juttatás.) Emellett a cégek 28-28 százaléka finanszírozza a munkavállalók képzését, vagy a munkába járás költségét, ezek is népszerű juttatásoknak tekinthetők.

Még mindig nem igazán elterjedt a sport hozzájárulás, illetve kevesen igényelhetnek még a törvényben megszabott mértéken felüli szabadságot (3-5 százalék), és viszonylag kevesen kapnak internetes vagy kulturális juttatást. Ez utóbbi szegmens lassú növekedésének elsősorban az az oka Ficza János, a Workania magyarországi képviselője szerint, hogy a dolgozók elsősorban olyan juttatásokat szeretnek kapni, amelyekből "napi hasznuk" van.

Jelenleg Magyaroszágon elsősorban a multinacionális és a legnagyobb hazai vállalatoknál van igazán kialakult és bevált kultúrája a cafeteriának, (itt kulturális juttatás illetve továbbképzés is van a választékban), a kis- és közepes vállalatok esetében legtöbbször étkezési jegyben merül ki az adó- és járulékmentesen adott juttatások köre.

Kovács Zita

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!