A tulajdonosok 90 százaléka optimista
A franchise-üzlet egyre jobban virágzik. Európa-szerte mintegy 29 százalékkal növekedett az ilyen rendszerben működő vállalkozások száma. A franchise működőképes konstrukciónak bizonyul: Nagy-Britanniában a franchise-partnerek 95 százaléka nyereségesen működteti vállalkozását.
A következő 12 hónapra nézve a franchise-jogtulajdonosok 90 százaléka és az alvállalkozók 69 százaléka véli úgy, hogy profitábilis lesz a vállalkozás.
Mint a 2004 NatWest/British Franchise Association kutatásból kiderül, a legfontosabb tulajdonság, hogy valaki érvényesülni tudjon a hálózati jellegű vállalkozásban a kellő motiváció, és a sales és marketing területen szerzett tapasztalat. A franchise jogokat eladó üzletemberek ezeket a tulajdonságokat várják el leendő partnereiktől: a motiváció 69 százalék, a meglevő ismeretek 24 százalék szerint elengedhetetlen.
Egyre idősebb korosztály száll be az üzletbe
A hálózatokba beszálló új partnerek kétharmada a nemzetközi tapasztalatok szerint korábban alkalmazottként dolgozott, 29 százalékuk pedig önfoglalkoztató vállalkozóként. Az új franchise-partnerek csak 28 százaléka 40 év alatti, szemben az 1992-es 50 százalékkal. Az ilyen tipusú üzletekben résztvevőknek csak egyharmada nő.
Mit vesznek figyelembe, akik egy franchise-hálózat egyes elemeinek működtetésére kötnek szerződést? Húsz százaléka a partnereknek az adott brand ismertségét vizsgálja, 18 százalék tekintetbe veszi, mennyire ismeri az adott területet, 16 százaléknál pedig az dönt, meg tudja-e fizetni a jogokat.
Akik beszállnak egy-egy hálózatba, előzetesen elsősorban a sajtóból (25 százalék), magazinokból (19 százalék) és szakmai bemutatókról (10 százalék) tájékozódnak. A vállalkozók egynegyede látogat meg Nagy-Britanniában valamilyen franchise-hoz kapcsolódó internetes portált, hogy információt gyüjtsön.
A franchise fénykora
Motiváltságot és már meglevő tapasztalatokat várnak el jövendő partnereiktől a franchise-tulajdonosok, derül ki egy felmérésből.