7p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az európai autópiac konszolidálódik, az értékesítéseket leginkább Ázsia, azon belül Kína húzza. Ennek ellenére a hazánkban lévő német autógyárak termelés- és üzembővítést terveznek. Magyar autóipari körkép.

A szűkülő európai piac ellenére a hazánkban lévő német autógyártók globálisan növekedést értek el az első félévben. A Napi Gazdaságban megjelent csütörtöki cikk szerint a Mercedes újabb óriásberuházást tervez Kecskeméten. Bár a Daimler szerint a bővítés csak terv szinten létezik, mégis arra enged következtetni, hogy meg van elégedve a magyar környezettel a vállalat. Ennek apropóján körbetekintettünk a magyar autóipari cégeknél. A tavaly jubiláló Suzuki körülbelül 150 ezer autó tervez legyártani 2012-ben, míg az Opel szentgotthárdi motorgyártó üzemétől nem kaptunk információt az idei adatokra vonatkozóan.

A nagy öreg

A 21 éve hazánkban termelő Suzuki mérleg szerinti eredménye a 2010-es 4,6 millió euró után 2011-ben 31,2 millió euró volt - derül ki a cég beszámolójából. Vagyis első ránézésre komoly eredményjavulást ért el a japán gyártó esztergomi üzeme, azonban ha az árbevételt is megvizsgáljuk, akkor kiderül, hogy az értékesítés nem nőtt hasonló ütemben.

A 2010-es 1,535 milliárd euró után tavaly 1,581 milliárd eurós (közel 475 milliárd forint) bevételt ért el a Magyar Suzuki. Ezen belül 1,416 milliárdot tett ki az export, a belföldi piacon pedig 164,7 millió euró értékben adtak el Suzukikat, vagyis még mindig majdnem tízszer annyit termel külföldre a magyar gyár, mint hazai keresletre. A beszámoló kiegészítő mellékletéből az derül ki, hogy ugyan csökkent a részaránya, de továbbra is Olaszország a Magyar Suzuki legfőbb exportpiaca, a 2010-es 302,8 millió euró után tavaly 262,1 millió euró értékben szállított a cég oda. A második legnagyobb a francia exportpiac, mely a németet előzte meg tavaly. Franciaországba 184,2 millió euró értékben vittek ki Suzukit itthonról, míg a németek 147,3 millió eurós forgalmat generáltak a gyárnak.

A fentiekből az látszik, hogy a cég eredménye kiugróan nőtt, azonban ez nem a javuló eladási adatoknak volt betudható. De nem is rendkívüli eredménynek, hiszen az üzemi eredmény a 2010-es 10,4 millió euróról 38,5 millióra emelkedett. Vagyis valahol az árbevétel és az üzemi eredmény között kell keresni a növekedés okát, vagy a költségekben, vagy pedig az egyéb bevételekben. A költségek nem csökkentek az előző évhez képest, hiszen a személyi jellegű ráfordítások ugyan 50,5 millió euróról 48 millióra csökkentek annak köszönhetően, hogy a 2010-es 3348 után tavaly 2983 fő volt az átlagos foglalkoztatotti létszám, az anyagjellegű kiadások viszont 1,37-ről 1,44 milliárd euróra nőttek.

A beszámolóból az derül ki, hogy a saját termelésű készletek aktivált állományváltozása áll a jelentős profitnövekedés hátterében, hiszen ez a 2010-es 7,7 millió eurós mínusz után tavaly 8,5 millió eurós pluszt jelentett. Ez a 16,2 millió eurós növekedés pedig indokolhatja a 26,6 milliós profitnövekedés tetemes részét. Az állományváltozás mögött pedig vélhetően az áll, hogy a Magyar Suzuki Zrt. tavaly erőteljesen elkezdett készletre termelni, ezt támasztja alá az is, hogy a saját termelésű készletek állománya a 2010-es 25 millió euróról 33,5 millió euróra emelkedett. Vélhetően a gyár vezetősége abban bízik, hogy lassan elkezd javulni a gazdasági helyzet, és akkor a készleteket értékesíteni tudják.



A profitemelkedés másik fő oka az egyéb bevételekben keresendő, ezen a soron 60,2 millió euróról 70,7 millióra nőtt a Suzuki bevétele. Az egyéb bevételek részletezéséből az derül ki, hogy a növekedés főleg a garanciabevételeknek köszönhető, ugyanis a 2010-es 22,5 millió euró után tavaly 34,7 milliót kapott a Magyar Suzuki ilyen jogcímen a japán anyacégtől.

Az mfor.hu megkeresésére a Suzuki 2012-es évközi termelési adatokat nem közölt. A gyár idei termelési tervezete szerint 155-160 ezer autó gyárt le, amely szám módosulhat a megrendelések tükrében.

A Suzuki anyacég előrejelzése szerint 2012-ben 717,6 millió euró lesz a vállalat profitja, míg az üzemi eredménye 1,2 milliárd euró körül várható. Az értékesítésekből az idei évre 2,6 milliárd eurós bevétellel számol a cég.

Plusz ezer fő az Audinál

Az Audi a 2011-es rekordév után, újabb sikeres félévet zárt hazánkban. A vállalat mintegy 300 millió euró értékű beruházást valósított meg és ezer új munkatársat vett fel 2012 első felében.

Idén június végéig az Audi Hungariánál 21 569 jármű – ebből 10 042 Audi TT Coupé,  5 962 A3 Cabriolet, 3 479 Audi TT Roadster és 2 035 Audi RS 3 Sportback hagyta el a gyártócsarnokot. 

"Az Audi Hungaria számára a növekedés jegyében telt az első félév. Ezt bizonyítja a motorgyártás fejlődése és az új projektek megvalósítása" - mondta az eredmény kapcsán Thomas Faustmannt, az Audi Hungaria ügyvezető igazgatóját. „Az első félévben elért növekedés ellenére a gazdasági körülmények és a nemzetközi piacok változásai a következő félévre vonatkozóan óvatosságra intenek” – folytatta Faustmann.

A Volkswagen prémium márkájaként az Audi megőrizte 2012-re kitűzött céljait, annak ellenére, hogy a gyenge európai piac mellett Kínában és Észak-Amerikában is hullámzó a kereslet a luxusautók iránt. Az Audi globális eladásai 12 százalékkal növekedtek az első félévben több, mint 733 ezer járműre. A vállalat 2012-es évi célja, hogy átlépje az 1,4 milliós értékesítési számot, olvasható a Marketwatch összegzésében.

A Volkswagen-csoport jelenleg a világ harmadik legnagyobb autógyártója, és folytatja agresszív terjeszkedését a globális autópiacon. Ezt a politikát igazolja az olasz Ducati gyár felvásárlása, valamint a nemrégiben teljesen bekebelezett Porsche is.

Óriás bővítés az újoncnál

A Mercedes-Benz kecskeméti gyára ez év márciusában kezdte meg működését. Eddig 15 000 darab B-osztály került kiszállításra, és év végéig összesen 40 ezer darab személygépjárművet gyárt az új gyár. Júliusban kezdődött a második műszak fokozatos bevezetése, ezzel a 2013-as évben, amikor a gyár már elérni a teljes kapacitását, 100 ezer darab kompaktkategóriás autó készül az új kecskeméti gyárban, válaszolta a cég az Mfor.hu-nak.

Azonban a Napi Gazdaság csütörtöki cikke szerint a Mercedes már jövőre megkezdheti a kecskeméti gyárának bővítését, amelynek során az üzem kapacitását a jelenlegi duplájára, évi 150 ezer darabról 300 ezerre emelik, azaz napi több mint 800 jármű gördül majd le a gyártószalagokról.. Az újabb kecskeméti gyárrész építése jövőre kezdődhet, a gyártósorok 2014-ben érkezhetnek az új üzembe, a termelés pedig 2015-től indulhatna meg.

A német cég a hírek szerint több száz ember (köztük számos mérnök) felvételét tervezi a beruházás kapcsán. Egyelőre nem tudni, hogy a B-osztály és a hamarosan gyártásba kerülő négyajtós CLA mellett esetleg más modellek is készülnének a gyárban, írja a Napi Gazdaság.

A Daimler szóvivő nem erősítette meg, de nem is cáfolta a Napi Gazdaság értesülését: "Igen, az igaz, hogy tudnánk bővíteni a gyártósorokat, erről azonban nem született döntés" - nyilatkozta a szóvivője a Reuters hírügynökségnek.

A Mercedes-Benz globális értékesítése az első félévben 5,1 százalékkal növekedett 813 966 darabra. Az eladások leginkább Oroszországban és Kínában növekedtek.

A Mercedes tulajdonosa, a Daimler második negyedéves nyeresége 1,52 milliárd euróra csökkent a tavalyi 1,7 milliárdról. A negyedéves eladások 570 300 járművet jelentettek, így a cég alulmaradt a luxusautók szegmensében az Audival és a BMW-vel szemben.

Az Opel tavaly nem remekelt

A negyedik nagy autóipari üzemünk, az Opel szentgotthárdi gyára már közel sem muzsikált olyan jól, mint az Audi vagy a Suzuki. Az Opel Szentgotthárd Autóipari Kft. (korábban General Motors Powertrain Magyarország Autóipari Kft.) mérleg szerinti eredménye a 2010-es 9,7 millió euróról 1,1 millióra esett vissza. Ez jórészt a költségek növekedésének volt köszönhető, hiszen az árbevétel nem csökkent hasonló ütemben, az előző évi 82,2 millió euró után még tavaly is 76 milliót tett ki. Ráadásul az egyéb bevételek is emelkedtek az előző évi 44 564 euróról 303 247-re.

Barnác Tamás

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!