Saját szabadalmával, az úgynevezett gyümölcspresszóval próbálkozik a hazai kávépiacon a 44 esztendős Szabó László. Az egykori matematika-fizika tanár nem kis fába vágta fejszéjét, lévén találmányának nem a kávészemek, hanem a szőlőmagok adják az alapját.
"Hagyományos kávéfőzővel, forró vízzel elkészítve olyan főzetet kapunk a magokból, amely eddig nem hasznosított hatóanyagokat is tartalmaz. Az eredmény egy mélybíbor színű frissítő ital" - mondta el lapunk megkeresésére Szabó László.
A gyümölcspresszó megálmodója szinte véletlenül fedezte fel ezt a különlegességet. A kilencvenes évek végén szőlőmagból készült olajjal szeretett volna kereskedni, a több száz kilogramm magot azonban egyetlen üzemben sem sajtolták le, mondván, a durva szemcsék tönkreteszik a gépeket. Pedig a szőlőmagból készült olaj nem lett volna rossz üzlet: egyes országokban literenként 20 ezer forintnak megfelelő összeget is elkérnek érte.
"Elkeseredésemben elkezdtem kísérletezni" - meséli Szabó László. - "Megnéztem, kávéfőzővel is kinyerhető-e olaj a magokból. Kiderült, lefőzéssel értékes italt kapunk. Később napon szárított gyümölcshéjakat is hozzákevertem. Ez nem csak az íz miatt lényeges, a gyümölcsök héjai és magvai ugyanis számos vitamint tartalmaznak. Ez a kávészemekről már nem mondható el.
Szabó László szerint erre a különbségre építve lehet felfuttatni a terméket. Míg a feketekávé az égetett anyagok miatt korántsem nevezhető egészségesnek, addig a gyümölcspresszó kifejezetten ajánlható szív- és érrendszeri, valamint magas vérnyomástól szenvedő betegeknek. Mivel koffeint sem tartalmaz, terhes nők és gyermekek is fogyaszthatják.
Az új termékre a Sara Lee, Magyarország piacvezető kávéforgalmazó vállalata is felfigyelt. A cég már tárgyal a feltalálóval, de még nem döntött a forgalmazásról. A megállapodás létrejöttét megnehezítheti, hogy Szabó Lászlóék nyíltan hirdetik a feketekávé rákkeltő hatását, szembeállítva azt a kifejezetten egészségesnek nevezett termékükkel. A gyümölcspresszó elterjedése azonban elvileg jó üzletet ígér a forgalmazók számára:
"Egyre többen gondolják meg, mit isznak, nő az egészséges életmódot követők száma. A gyümölcspresszó fogyasztásával ráadásul a kávézás hangulatáról sem kell lemondani" - véli Szabó László.
Az új termék egyébként már most is kapható a drogériákban, nagykereskedelmi áruházakban és egyes kávézókban. Sőt, márciustól egy nemzetközi hipermarket-lánc polcairól is elérhető lesz, s már a jelentősebb nemzetközi és hazai szállodaláncok is a jelentkezők között vannak.
A gyümölcspresszó egyébként már külföldre is eljutott: több tízezer adagot szállítottak belőle Kanadába, Szlovákiába és Romániába, de hamarosan Németországban is forgalomba kerül.
Kiss GergelyMenedzsment Fórum