5p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A köztéri hirdetések megszüntetésével az internet még jelentősebb felületté vált a 2014-es választások előtt. A választáson induló pártok ezért is kénytelenek az online jelenlétükre koncentrálni, hogy minél több választóhoz eljuttassák üzeneteiket. Ezáltal a hivatalos holnapok, a Facebook oldalak, Youtube csatornák, Google plus és Twitter oldalak válhatnak a szavazatok megszerzésének hatékony eszközévé.

Akár egy választást is eldönthet egy jól felépített internetes kampány, amint azt Obama amerikai elnök példája is mutatja. A kulcsszo.hu felmérésében azt vizsgálta, melyik párt, mennyire tudatosan él az online marketing eszköztárával.

Hogyan sül el a Facebook fegyver?

Az offline hirdetések korlátozásával a Facebook közösségi portál jelentős szerepet kapott azon választók körében, akik rendszeresen használják az internetet. A rajongói számok sok mindent elárulhatnak a pártok mobilizáló képességeiről. Ebben a Jobbik a vezető erő, amelynek 179 ezer követője van a legnagyobb közösségi portálon. Szorosan mögötte az Együtt-PM, amely 164 ezer követővel rendelkezik. A Fidesz csak a dobogó harmadik fokára fér fel, 108 ezer követőjével messze leszakadva az első két helyezett mögött. (Orbán Viktor miniszterelnöknek ugyanakkor közel kétszer ennyi, 210 ezer követője van - szerk.)

Természetesen a puszta követők száma keveset mond el a tábor aktivitásáról. Ennél beszédesebb szám az, hogy hányan osztják meg, vagy like-olják kedvenc pártjuk bejegyzéseit. Nos, ebben a versenyben a Jobbik áll az élen 67 ezer aktív taggal, de a második helyet már elhódította a Fidesz, a harmadik helyen pedig a kisebb, de aktív táborral rendelkező MSZP áll.

A Parlamentben lévő pártok közül az KDNP rendelkezik a legkevesebb követővel (2700), amelyet a frissen alakult PM is megelőz a Facebookon (30 ezer).

Az MSZP a videót szereti, az LMP a Twitterre koncentrál

A Facebookhoz képest a többi közösségi oldalt lényegesen kevésbé használják a pártok. A követők számát tekintve a Twitter áll a második helyen, ahol a Fidesz a nyerő 6909 követővel. Őt a Jobbik (4703), majd az MSZP követi (3100), míg a negyedik helyre az LMP jelentkezett be (2700).

Igazi érdekesség a KDNP, amely csak 80 követővel rendelkezik, de őket aktívan ellátja információval, hiszen több, mint hatezer csiripjével a nagyokkal is felveszi a versenyt.

A Youtube a harmadik legfontosabb online médiafelület. A Jobbik iránt érdeklődők használják legtöbben a videó megosztó portált, így a mezőnyt 3700 feliratkozójával ő vezeti, majd az Együtt2014 és a PM következik holtversenyben 1300 feliratkozóval. Bár az MSZP feliratkozóinak száma viszonylag alacsony, mintegy 924 fő, ám ők több ezer videó között böngészhetnek.

A Fidesz a Youtube-bal láthatólag nem törődik, összesen 161 ember követi videóikat, amit csak a DK tud alulmúlni 69 követőjével.

Pinterest?  Az micsoda?

Míg szemmel láthatólag a pártok lassan kezdik felfedezni maguknak a közösségi oldalakat, egyelőre igazán csak a Facebookkal törődnek. Az LMP messze éllovas a Google+ fiókjával és 185 követőjével, rajta kívül csak az MSZP, és az Együtt 2014 vette a fáradtságot, hogy regisztráljon a Google közösségi oldalára.

Pinterest fiókja egyetlen magyar pártnak sincs, és LinkedIn-nel is csak az LMP és a PM rendelkezik.

Senki nem törődik az okostelefonokkal

A pártok weboldalai az online arculat meghatározó elemei, és a szimpatizánsokkal, sajtóval való kommunikáció legfőbb eszközei. Éppen ezért a színek, a design és a tartalom mind üzenetértékű és annak összhangban illik lenni a párt üzeneteivel.

Az már önmagában sokat elmond a pártok felkészültségéről, hogy egyetlen weboldalnak sincs mobilnézete, így az okostelefonnal rendelkező társadalmi csoportok csak igen nehezen tájékozódhatnak a weboldalakon. A hírlevél esetében lényegesen jobb a helyzet, egyedül a KDNP, és az Együtt2014 nem rendelkezik feliratkozási lehetőséggel.

Weboldalak értékelése

A weboldalak megítélése igen szubjektív, ám webergonómiai szempontból mégis értékelhetőek. A Fidesz weboldala kontrasztos, erős színekkel operál, ami jól összhangban van az oldal tartalmával is. Hátránya, hogy sok tartalom ismétlődik az oldalon, és a gyengébbik nem képviselői szinte alig jelennek meg az oldalon. Pozitívum azonban, hogy rendelkezik gyengénlátó verzióval is.

A napokban megújult MSZP oldala modern, sok képi elemet tartalmaz, melyek elrendezése meglehetősen zavaró. Harsányságával felveszi a versenyt a legnagyobb riválisával.

Az Együtt2014 oldala kissé igénytelen kivitelezésű, azon még a párt logója sem jelenik meg. Egyetlen pozitívuma, hogy van gyengénlátó verziója.

Hasonlóan kissé kezdetleges a DK weboldala is, ám az informatívabb és jobban áttekinthető, mint szövetségesének weboldala.

A Jobbik honlapja talán a legjobban felépített, jól él a színek, és jelképek adta lehetőségekkel.(Meg kell jegyeznünk, hogy sajnálatos módon a párt üzenete enyhén szólva kirekesztő és antidemokratikus).

Az LMP weboldala, bár tartalomban talán leggazdagabb az összes párt közül, azonban, éppen a rengeteg hír, és információ miatt nincs egy egyértelmű üzenete, a háromhasábos elrendezés pedig kissé kaotikussá teszi a weboldalt. Több képi elemmel és szellősebb elrendezéssel sokat javulhatna az átláthatósága.

Mi lesz a bizonytalanokkal?

A fent említetteken túl számos kérdés merülhet fel az online felületek hatékonyságával kapcsolatban, például a közel 50 százalék bizonytalan szavazót hogyan lehetséges vagy egyáltalán meg lehet-e szólítani az internetes felületeken keresztül? A kis falvakban élőkhöz vagy idősebb korosztályhoz ez lenne a megfelelő kommunikációs csatorna?

Furcsa módon nem az MSZP és nem a Fidesz az a párt, amelyik legjobban használja a fent vizsgált online felületeket. Az eredmények azt mutatják, hogy a Jobbik és az LMP az a párt, amelyik úgy tekint az internet adta lehetőségekre ahogyan azt 2014-ben tenni ajánlatos.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!