5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A hazai vállalkozók körében időnként felmerül a téma, hogy vajon mennyi munkától esnek el a magyar fuvarozók azért, mert egyes külföldi cégek 3. országos (nem EU tagországba szóló) engedély nélkül rendszeresen szállítanak árut mitőlünk EU-n kívüli országokba. Általános a vélemény, hogy jobban a körmére kellene nézni a külföldi kamionosoknak.

Sokan próbálkoznak kerülőutakon

Engedélyek ellenőrzése külföldön

A témát felvető olvasónk tudja, mit beszél, hiszen 20 éve van a szakmában. Külföldön járva mindenütt ugyanazt a következetes szigort tapasztalja: ha 3. országos fuvarhoz készül rakodni a kamion, addig el sem kezdik a berakodást a dolgozók, amíg a gépkocsivezető be nem mutatja az érvényes 3. országra szóló fuvarengedélyt. Köztudomású, hogy nem EU-s országokban minden mozzanat a vám előtt zajlik, de a 3. országos engedélyt előre be kell mutatni pl. Olaszországban vagy Németországban, tehát egyes EU tagországokban is. A hazai piac, a hazai áru védelme magától értetődő tradíció a legtöbb országban és ez nem feltétlenül összeegyeztethetetlen az uniós elvárásokkal. Mellesleg a fuvarengedélyt az EU-ból kilépve, az EU vámhatárán mindenképpen ellenőrizni kell.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság által kiadott engedélyek száma korlátozott, az évente igénybe vehető engedélyek számát Magyarország és az érintett harmadik ország kétoldalú megállapodásban rögzíti. A csak meghatározott számban kiadható 3. országos engedélyek azt a célt szolgálják, hogy az uniós tagország és egy harmadik ország között bonyolítandó fuvarokat a megállapodás szerinti arányban végezhessék az egyes országok vállalkozói. Annak természetesen semmi értelme nem volna, hogy kiadjuk az engedélyeket, de azok felhasználását már nem ellenőrizzük. Az Európai Unió tagországai által alkalmazott gyakorlat a 3. országos fuvarengedélyek ellenőrzése terén mégis nagy eltéréseket mutat.

Általánosságban elmondható, hogy a régebbi tagországok nem bízzák a véletlenre a dolgokat. Olaszországban - állítja kollégánk - jól látható feliratokon figyelmeztetik a fuvarozókat, hogy az engedély nélkül végzett fuvarozásért járó pénzbírság összege 2000 eurónál kezdődik.

Az engedélyt lebélyegzik, és egyik sarkát levágják ollóval, nehogy a bélyegzőtintát valamilyen vegyszerrel eltüntethesse a gépkocsivezető és ezáltal az engedélyt újra felhasználhatóvá tegye. Olaszországban fénymásolatot is készítenek róla, és azt csatolják a vámnál maradó okmányokhoz.

Magyarországon

A fuvarengedélyek ellenőrzése nem maradhat el Magyarországon sem, mint azt megtudtuk az NKH Nyugat-dunántúli Regionális Igazgatóságának munkatársától. Az NKH a közúton szúrópróba-szerűen ellenőrzi a közúti árufuvarozói engedélyeket. Az EU külső határain, pl. Záhonyban a vám- és pénzügyőrség vizsgálja a fuvarokmányokat. Ellenőrzés tehát van Magyarországon is, de mint láttuk egyes országokban már az áru felrakása előtt kérik a papírokat, nálunk pedig csak szúrópróbaszerűen állítják meg a kamionokat. Az utolsó szűrő a határ lenne, de kollégánk szerint a tilosban járók erre is találnak megoldást.

Módszerek az engedély megúszására

Első kézből származó információ: olyan fuvarozó mesélte, aki régóta űzi a szakmát és maga is próbálkozott már harmadik országban hazafelé árut rakodni - a szükséges engedély nélkül. Nem jött neki össze a dolog.

Most lássuk, hogy működik ugyanez Magyarországon? Néhány módszer a témát felvető kollégánk elmondása alapján:

  • A külföldi pl. orosz rendszámú tehergépkocsi Záhonynál lép be Magyarországra. A hazánkban felrakott áruval ugyanott ki is lép, a 3. országos engedély helyett  esetleg egy ún. Loco - egy országra szóló - vagy CEMT engedélyt mutat be. Ez nem szabálytalan, ha ugyanabba az országba megy vissza ahonnan indult. A határon túl viszont már arra veszi az irányt, amerre neki tetszik. Az ellenőrzés lehetséges módja a fuvarengedély és az árukísérő okmányok összevetése lenne.
  • A Magyarországon rakodó külföldi teherautó Lengyelországig uniós áruként tünteti fel a rakományt, majd Lengyelországban indít egy TIR okmányt, mert a lengyel határon állítólag ki lehet lépni 3. országos engedély nélkül is. 
  • A Magyarországon felrakott áruval kerülő úton közlekedve előbb Szlovákiából Lengyelországba megy a teherautó, majd onnan - pl. egy egy-országra szóló engedéllyel - kilép az EU területéről - mondjuk Olaszország az úti cél, akkor ott lerakodik a külföldi kamion, majd Magyarországon tranzit engedéllyel (mely mondjuk, olasz áru Magyarországon való átfuvarozását tenné csak lehetővé) felveszi a visszaútra szóló árut és meg sem áll Oroszországig.
  • Magyarul valamennyire beszélő külföldi ügyintézők "beépülnek" a hazai cégekbe. A logisztikusként vagy vámügyintézőként fellépő alkalmazottak a vámudvarban TIR okmánnyal indítják a harmadik országos fuvart és - kollégánk véleménye szerint - nem mindig mutatják be a 3. országos engedélyt.

Az élesedő nemzetközi konkurenciaharcban egyre tudatosabbá válnak a hazai fuvarozók is. Kollégánk például így év vége felé már előre tudja, hogy a véges számú engedélyek lassan elfogynak - legalábbis ezt mondja a tapasztalat. Érdekes módon a megfigyelése nem ezt igazolja: "Nemrégiben egy multi cégnél 3 ukrán és 5 belarusz kamion rakodott előttem - meséli - és a felrakó helyen nálunk nem kérdezik meg, hogy van-e 3. országos engedélye a külföldinek. Nem tudom, mekkora szeletet hasítanak ki a magyar fuvarpiacból az illegálisan fuvarozók, de bizonyára jelentős ez az arány. Mi semmit sem tudunk kihozni más országokból, csak érvényes engedélyek birtokában. Mert külföldön az a szokás, hogy előbb mutasd az engedélyt, addig nem rakodhatsz. Hiába esküdözik a gépkocsivezető, hogy a főnöke a határon majd átadja neki a papírokat, ahogyan a régiek mondták "majdra a zsidó sem ad".

A fentiekkel kapcsolatban megjegyezzük, jövőre megszűnik a kabotázs tilalom, jöhetnek a szlovák, román és egyéb uniós teherautók Magyarországra fuvarozni. A külföldi teherautók ellenőrzése napi rutinná kell, hogy váljon hazánkban is.

Forrás: Fuvarlevél

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!