Az elmúlt években többször tapasztalhattuk, hogy a hazai stadionok konganak az ürességtől, ám a jó focira lenne igény. Az utóbbi években a BL döntők és az EB vagy a VB meccseinek tévés nézettsége itthon is kimagasló volt, annak ellenére, hogy legfeljebb játékvezetők révén voltunk érdekeltek ezeken az eseményeken. Ezúttal viszont játszik a magyar válogatott is az Európa Bajnokságon, sőt mi több, a független szakértők szerint is az egyik kellemes meglepetést a mi nemzeti tizenegyünk okozta.
Előzetesen persze a hazai közvélemény is nagyon visszafogott volt, sokan egy, az izlandi csapat ellen elcsípett döntetlent is sikernek könyveltek el, míg a másik két csoportellenfelünkkel – az osztrákokkal és a portugálokkal – szemben a tisztes helytállást várhattuk el. Ezzel szemben óriási meglepetést okozva az első percek bizonytalanságai után gyakorlatilag lefociztuk a szomszédos ország válogatottját. Aki tévé előtt ült, azokat tekintve szó szerint a fél ország követte az Ausztria elleni 2-0-ás sikert. A teljes népességben 43 százalékos volt a mérkőzés közönségaránya, míg a hirdetők szempontjából releváns kereskedelemi célcsoportnak nevezett 18-49-es korcsoportban 55 százalékos volt a közönségarány. Mindez azt jelenti, hogy a képernyők előtt ülők közül 100 emberből 55 nézte az osztrák-magyart. (Érdemes megjegyezni, hogy korábban, egyes nagyobb nézettségű esemény kapcsán az MTVA közölt kiemelkedő számokat, és kommunikált többmilliós nézettségeket, az ugyanakkor szakmailag fals adat volt, hiszen csupán annyit jelzett, hogy a nézők 30 másodpercnél többet töltöttek az adott csatornán. A mostani számok viszont azt mutatják, akik valóban a műsor teljes időtartama alatt - 17:52:51-20:36:40-ig nézték az adást.)
Ők a legjobban kereső sportolók
Noha a köztévével a gyakran pazarlónak tűnő gazdálkodásuk miatt nem szoktunk kesztyűs kézzel bánni, a focimeccs kapcsán azt is meg kell jegyezni, hogy korábban az MTV sérelmezte, a kivetítők előtt meccset nézőket nem tudja a közönségmérést végző Nielsen rendszere követni, és a fellelhető információk alapján a mérésük azóta sem megoldott. Pedig, a közös szurkolást választók is népes tábort alkotnak, ahogy azt a meccsek után a körúton ünnepelve vonuló tömeg alapján láthattuk.
Az Ausztria elleni siker után országszerte fokozódott az érdeklődés, így a szombati Izland-Magyarország mérkőzést még többen nézték. A teljes népességben 1 millió 836 ezer nézőt mért a Nielsen, míg a kereskedelmi célcsoportban 728 ezret. Közönségarányban mindez 51,7 százalékot, illetve a szakmailag döbbenetesnek ható 62,3 százalékot jelent. Az mfor.hu oldalain immár 7 éve rendszeresen feldolgozott tévés nézettségi adatok között nem találtunk még egy olyan műsort, amelynél főműsoridőben ilyen közönségarányt mértek volna. Bár a tavalyi évben a Sztárban sztár fináléja a teljes népességben a Nielsen mérése alapján több nézővel büszkélkedhetett, a 18-49-es korcsoportban a hétvégi meccs arra is jócskán rávert. Ami pedig a tévé előtt ülők arányát illeti, a szombati izland-magyarral szemben a 2015 november 29-i Sztárban sztár döntő 40,2 százalékot (teljes lakosság), illetve 34,6 százalékot (18-49 évesek) ért el.
Ezek után különösen érdekes lesz, hogy a nézők körében hagyományosan népszerű portugál válogatott elleni meccsen milyen nézettséget és közönségarányt mérnek majd. Arról nem is beszélve, hogy a magyar csapat kiesésének valószínűsége meglehetősen kicsi, így szinte biztos, hogy a szerdait követően még legalább egy mérkőzésen képernyőre kerülnek Dzsudzsákék.
A hétköznapi meccsek egyébként a hagyományosan erős nézettséget hozó műsorok számait is lehúzták, hiszen a Barátok közt és az Éjjel-nappal Budapest is megsínylette az elmúlt napokat. Az RTL Klub ha fájó visszaeséssel is, de valahogy átvészelte az EB első teljes hetét, míg a TV2 történelmi mélypontra esett a közönségarányt tekintve. A 18-49-es korcsoportban a "semmiből előlépve" vasárnapra 10 főműsoridőt „söpört be” az M4 Sport, ami azt jelenti, hogy a múlt héten is minden este a sportcsatorna vonzotta a tévénézőket a legnagyobb arányban. Az RTL Klub átlagos közönségaránya 15,3 százalékot tett ki. A TV2 6,9 százalékra esett vissza, de szenvedett a Cool (4,6% SHR) és a F+ (3,8% SHR) is. A középmezőny sereghajtói a Duna TV (2,1%) és a Viasat3 (2%) sem járt még ilyen alacsony szinten.
mfor.hu