4p

Ahhoz nem kellett nagy jóstehetség, amikor megjövendöltük, hogy a magyar válogatott meccseire különösen nagy lehet majd a tévében is az érdeklődés. A számok azonban még minket is megdöbbentettek.

Az elmúlt években többször tapasztalhattuk, hogy a hazai stadionok konganak az ürességtől, ám a jó focira lenne igény. Az utóbbi években a BL döntők és az EB vagy a VB meccseinek tévés nézettsége itthon is kimagasló volt, annak ellenére, hogy legfeljebb játékvezetők révén voltunk érdekeltek ezeken az eseményeken. Ezúttal viszont játszik a magyar válogatott is az Európa Bajnokságon, sőt mi több, a független szakértők szerint is az egyik kellemes meglepetést a mi nemzeti tizenegyünk okozta.

Előzetesen persze a hazai közvélemény is nagyon visszafogott volt, sokan egy, az izlandi csapat ellen elcsípett döntetlent is sikernek könyveltek el, míg a másik két csoportellenfelünkkel – az osztrákokkal és a portugálokkal – szemben a tisztes helytállást várhattuk el. Ezzel szemben óriási meglepetést okozva az első percek bizonytalanságai után gyakorlatilag lefociztuk a szomszédos ország válogatottját. Aki tévé előtt ült, azokat tekintve szó szerint a fél ország követte az Ausztria elleni 2-0-ás sikert. A teljes népességben 43 százalékos volt a mérkőzés közönségaránya, míg a hirdetők szempontjából releváns kereskedelemi célcsoportnak nevezett 18-49-es korcsoportban 55 százalékos volt a közönségarány. Mindez azt jelenti, hogy a képernyők előtt ülők közül 100 emberből 55 nézte az osztrák-magyart. (Érdemes megjegyezni, hogy korábban, egyes nagyobb nézettségű esemény kapcsán az MTVA közölt kiemelkedő számokat, és kommunikált többmilliós nézettségeket, az ugyanakkor szakmailag fals adat volt, hiszen csupán annyit jelzett, hogy a nézők 30 másodpercnél többet töltöttek az adott csatornán. A mostani számok viszont azt mutatják, akik valóban a műsor teljes időtartama alatt - 17:52:51-20:36:40-ig nézték az adást.)

Ők a legjobban kereső sportolók

Noha a köztévével a gyakran pazarlónak tűnő gazdálkodásuk miatt nem szoktunk kesztyűs kézzel bánni, a focimeccs kapcsán azt is meg kell jegyezni, hogy korábban az MTV sérelmezte, a kivetítők előtt meccset nézőket nem tudja a közönségmérést végző Nielsen rendszere követni, és a fellelhető információk alapján a mérésük azóta sem megoldott. Pedig, a közös szurkolást választók is népes tábort alkotnak, ahogy azt a meccsek után a körúton ünnepelve vonuló tömeg alapján láthattuk.


Az Ausztria elleni siker után országszerte fokozódott az érdeklődés, így a szombati Izland-Magyarország mérkőzést még többen nézték. A teljes népességben 1 millió 836 ezer nézőt mért a Nielsen, míg a kereskedelmi célcsoportban 728 ezret. Közönségarányban mindez 51,7 százalékot, illetve a szakmailag döbbenetesnek ható 62,3 százalékot jelent. Az mfor.hu oldalain immár 7 éve rendszeresen feldolgozott tévés nézettségi adatok között nem találtunk még egy olyan műsort, amelynél főműsoridőben ilyen közönségarányt mértek volna. Bár a tavalyi évben a Sztárban sztár fináléja a teljes népességben a Nielsen mérése alapján több nézővel büszkélkedhetett, a 18-49-es korcsoportban a hétvégi meccs arra is jócskán rávert. Ami pedig a tévé előtt ülők arányát illeti, a szombati izland-magyarral szemben a 2015 november 29-i Sztárban sztár döntő 40,2 százalékot (teljes lakosság), illetve 34,6 százalékot (18-49 évesek) ért el.

Ezek után különösen érdekes lesz, hogy a nézők körében hagyományosan népszerű portugál válogatott elleni meccsen milyen nézettséget és közönségarányt mérnek majd. Arról nem is beszélve, hogy a magyar csapat kiesésének valószínűsége meglehetősen kicsi, így szinte biztos, hogy a szerdait követően még legalább egy mérkőzésen képernyőre kerülnek Dzsudzsákék.

A hétköznapi meccsek egyébként a hagyományosan erős nézettséget hozó műsorok számait is lehúzták, hiszen a Barátok közt és az Éjjel-nappal Budapest is megsínylette az elmúlt napokat. Az RTL Klub ha fájó visszaeséssel is, de valahogy átvészelte az EB első teljes hetét, míg a TV2 történelmi mélypontra esett a közönségarányt tekintve. A 18-49-es korcsoportban a "semmiből előlépve" vasárnapra 10 főműsoridőt „söpört be” az M4 Sport, ami azt jelenti, hogy a múlt héten is minden este a sportcsatorna vonzotta a tévénézőket a legnagyobb arányban. Az RTL Klub átlagos közönségaránya 15,3 százalékot tett ki. A TV2 6,9 százalékra esett vissza, de szenvedett a Cool (4,6% SHR) és a F+ (3,8% SHR) is. A középmezőny sereghajtói a Duna TV (2,1%) és a Viasat3 (2%) sem járt még ilyen alacsony szinten.


mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!