5p

A magyar menedzserek bürokratikusak, korruptak, kevéssé jellemzi őket az ügyfélorientált hozzáállás és abszolút nem bírják a kritikát, állítja egy külföldi kutatócsoport szerdán közzétett tanulmánya. Ezzel együtt nyugati társaiknál talán jobbak lehetnek a válságból kivezető út megtalálásában, mivel a mostani vezetők többsége egyszer már talpra állította cégét a haldokló szocialista piacgazdaságban. Mfor.hu tudósítás.

Válságban segít a tapasztalat (Mfor-montázs)

Érdekes szemszögből vizsgálta meg a Target Nemzetközi Személyzeti Tanácsadó Csoport és a Henley Business School a közép-kelet európai régiót: hat uniós országban térképezte fel a helyi vállalatvezetési előnyöket és hátrányokat az itt dolgozó külföldi vezetők tapasztalatainak segítségével. Magyarország sajnos meglehetősen sok kritikát kapott, a pozitív és negatív vélemények összesítés alapján pedig az utolsó előtti helyen áll.

Külön érdekessége a felmérésnek, hogy míg majdnem minden ország maximálisan egyetértett a külföldiek által megfogalmazott benyomásokkal, addig Magyarország a megállapítások felét visszautasította, és ezzel első helyre került a kritika-visszautasítás rangsorában.

A változás alapja a kritika elfogadása

Clive Bennett, a kutatás társszerzője szerint hasznára válna a helyi menedzsereknek, ha komolyan vennék a kutatás eredményeit, mert látva a gyenge pontokat könnyebb azokon változtatni. A szakember azt is kiemelte, hogy a sok negatív vélemény ellenére nem szabad elfelejteni, honnan indult ez a régió, és mekkora utat tett meg az utóbbi húsz évben. Véleménye szerint a legfontosabb tényező, amelyből versenyelőnyt lehetne kovácsolni, hiszen a mostani vezetők többsége látott már igazán nehéz helyzetben lévő cégeket, és manőverezte már ki azokat a szakadék széléről.

Ez a tény óriási önbizalmat adhat cégvezetőinknek, bár kérdés, hogy ez önmagában mire lesz elég. Az igazi változáshoz vezető út – a piaci környezet javulása mellett – a kritika feldolgozása lenne, bár ebben a sor végén kullogunk. Sőt, még meg is fejeljük ezt egyfajta "magyar büszkeséggel", azaz szeretnénk a kritikát nem kritikának, hanem inkább magyar sajátosságnak felfogni.

Rólunk mondták…

"Csak akkor válaszolnak egy emailre, ha nekik fontos...", "Bürokrácia szinte minden kelet-közép-európai országban van. A különbség csak az, hogy Magyarországon mindig van egy kiskapu is mellette.", „Magyarországon alapvetően két menedzsmentprobléma van: sok a duma és kevés a teljesítmény.", "A magyarok pesszimisták és rettegnek a változástól."

Ilyen és ehhez hasonló véleményekkel találkoztak a kutatók, amikor az itt dolgozó külföldi menedzsereket faggatták a magyar vezetési stílusokról. Az idézetek között nem sok pozitív kritikával találkozhattunk, ami pedig a külföldiekkel való bánásmódot illeti, lepontoztak minket e téren is. Ennek ellenére a külföldiek mégis szívesen dolgoznak ebben a régióban, és Magyarországot is kifejezetten szeretik.

A magyarországi közeg elsőszámú vonzereje az informális stílus, a jó baráti kapcsolatok kialakítását segítő légkör és a kreatív problémamegoldásra való hajlam. Az oktatási rendszerünk is bizonyított: ugyan nem elegendő a jó szakember, de azokban, akik rendelkezésre állnak, nem szoktak csalódni a külföldi partnerek.

Összességében azonban a magyarok nem igazán elfogadóak a külföldiekkel szemben, és ez nem csak az utca emberére jellemző. Felsővezetői körökben is sokszor merülnek fel nyelvi vagy kulturális különbségek, és éppen ebből a meg nem értésből fakad a kritika visszautasítása is.

A nők jobb vezetők, mint a férfiak?

A tanulmány nem járta körül azt a kérdést, pontosan miért jobb vezetők a nők a férfiaknál, de az bizonyos, hogy erre szinte egybehangzóan igen volt a válasz a legtöbb országban. Főleg Bulgáriában tartják sokkal jobb vezetőnek a nőket, de Magyarország sincs sokkal lemaradva e téren.

Ezt Klemens Wersonig, az osztrák származású, de hazánkban élő Target International fejvadász cég vezetője is alátámasztotta: Magyarországon gyakran keresnek kifejezetten női vezetőket, míg Ausztriában ez abszolút nem jellemző.

Csak szokjuk a kritikát, az vinne előbbre

A tanulmány több ponton is kimutatta, hogy az egész régió gyenge lábakon áll a bürokrácia, a korrupció leküzdése, a hatékony időbeosztás és a jól szervezett munka terén. Magyarország több ponton is inkább az alsó határokat verdesi, utánunk sok esetben már csak Bulgária vagy Románia áll. A régióból látványosan kiemelkedik Lengyelország teljesítménye, elsősorban a korrupció-mutatójuk irigylésre méltó.

Egy hazánkban dolgozó brit menedzser megerősíti a fenti kritikákat. A tanulmányban idézett véleménye szerint "Magyarország legnagyobb problémája az, hogy vezetőik azt hiszik, a magyar út annyira sajátos, hogy nem érdemes elfogadni a külföldi iránymutatást. Ezért megrögzötten járják saját útjukat, de ez rendszerint nem jó irányba vezet. A hibák elkövetése után pedig mindig a magyarázkodás megy, visszatérve a kiindulóponthoz, hogy itt miért nem lehet elérni azt, amit máshol igen..."

A lehetőség adott

Éppen ebből a sajátos felfogásból származik a magyar vezetők kreatív problémamegoldási képessége, ami a kutatás alapján gyakran inkább probléma-nem-megoldási képességbe fordul át. Ha ezen változtatni tudnánk, és nyitottabbak lennénk a nálunk jobban teljesítő cégek vezetőinek előremutató kritikáira, tanácsaira, akkor a bennünk lévő potenciállal – nevezetesen kreativitásunkkal és tapasztalatainkkal – adott lenne a szárnyalás lehetősége is.

Gábor Fanni

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!