4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Meglehetősen összetett módon reagálunk mi, magyarok a válságra. Borúlátásban élen járunk, és az öngondoskodási viselkedésünkön is van mit csiszolni, de azért annál racionálisabban reagálunk a válságra, mint amit decemberben zengett a média: történetesen, hogy adósságot adósságra halmozva rohannak a háztartások a szakadék felé.

A gyönyörű gyephez évszázadok kellenek... (Mfor.hu-montázs)

A Cetelem Bank ötödik alkalommal végeztetett piackutatást annak érdekében, hogy felmérje az ország hangulatát, fogyasztói erejét és várakozásait. A kép természetesen lesújtó, de ez nem hazai sajátosság.

A magyar fogyasztói magatartást rengeteg kritika érte az utóbbi időben, és decemberben csodálkozva olvashattuk a legtöbb médiumban, hogy a magyarokra elméletben ugyan a válságnak megfelelő pesszimizmus jellemző, a bolti kasszák azonban ugyanúgy dolgoznak, mint eddig, még ha ez egyre több hitel igénybevételét is feltételezi.

Dr. Lendvai János, a Cetelem Bank vezérigazgatója szerint azonban a lakosság meglehetősen racionálisan viselkedik. "Érthető az a magatartás, hogy valaki jobb kocsira és lakásra vágyik, sőt még az is logikus, ha kedvezőbb árfolyamfeltételek mellett devizában vesznek fel hitelt az emberek. A számadatokból pedig az is egyértelműen kiderül, hogy - a híradásokkal ellentétben - 2007 decemberéhez képest 2008 utolsó hónapjára nagyon látványosan csökkent a hitelfelvételi kedv" - mondta az mfor.hu-nak a bank vezérigazgatója. Véleménye szerint a lakosság racionálisan követte az eseményeket, nem pedig előidézte azokat.

Nem törődünk eleget a jövőnkkel


Az azonban bizonyos, hogy az előrelátás, öngondoskodás továbbra is hiányzik alapfelfogásunkból, és ennek kritikus helyzetben látjuk igazán kárát. Míg Nyugat-Európa jelentős részében válságban a megtakarítás kerül előtérbe, addig országunkban a fogyasztás-megtakarítási olló a legnagyobb.

Szerencsére azért ez csak elméletben van így, azaz a lakosság elméletben többet költene összességében, mint amennyit termékekre lebontva valójában szándékában áll elkölteni. Ezen a hozzáálláson is látszik, hogy ez az a terület, ahol van még mit csiszolni.

Nyugaton jobban megnézik, mire és mennyit költenek


Érdekes, hogy Kelet-Európát szokás jellemzően árérzékeny régiónak hinni, valójában azonban - mint a felmérésből kiderült - Nyugat-Európa lakosai sokkal inkább megnézik, mire és mennyit költenek, ráadásul az akciókat, kedvezményeket, hűségpontokat is tudatosabban veszik igénybe. Míg Magyarországon például úriasan megengedjük magunknak, hogy a sarki boltba menjünk bevásárolni, tekintve, hogy az sokkal személyesebb, jobb hangulatú, mint egy hipermarket, addig tőlünk nyugatra a diszkontáruházláncok és az alacsonyabb árfekvésű szolgáltatások kerülnek előtérbe.

Az árak feltérképezésében is szignifikáns különbségek mutatkoznak: a nyugat-európai lakosság nagy része tudatosan utánanéz az interneten az áraknak, összehasonlításokat végez, és csak azután nyúl a pénztárcájához. Itthon ez kevéssé jellemző.

Pesszimizmusunk a régi

Pesszimizmusban sosem volt hiány Magyarországon, a szomorú az, hogy most még alapja is van annak, hogy a magyar lakosság saját országának jelenlegi és jövőbeli helyzetét egy tízes skálán 2,9-nek látja. Annyiban meglepő ez az adat, hogy nincs különbség 2008-ra és 2009-re vonatkozóan, azonban 2007-ben még 3,7 pontra értékeltük országunk helyzetét.

A kutatást tavaly decemberben végezték, amikor már tudatosult a gazdasági krízis. Kérdés, most hogyan nézne ki a grafikon. 2,9-es pontszámunkkal egyébként Portugáliával karöltve sereghajtók vagyunk a tizenhárom górcső alá vont ország között.

Vásárlóerőben szintén a sor végén kullogunk, egy 2008-ra vonatkozó mínusz 1,2-es százalékos viszonyszámmal, de ebben nem kiemelkedő negatív teljesítményünk, tekintve, hogy egész Európára jellemző a visszaesés. Ha pedig az elmúlt tíz évet vesszük alapul,  az előkelő második helyezést érjük el, 4,1 százalékos növekedéssel. Termékekre lebontva a kutatást jól látszik, hogy szinte minden árucikk esetében jelentős visszaesés várható 2009-re a vásárlási szándék tekintetében. Ez alól az informatikai és az autópiac képez kivételt, amely stagnál. Szintén felmerül a kérdés, hogy ugyanez lenne-e látható, ha most készítenék a felmérést.

A megtakarítási hajlandóság visszafogott mértéke és a takarékos pénzköltés viszonylagos mellőzése abba az irányba mutat, hogy kevéssé aggódunk és tartjuk evidenciának a saját jövőnkről való gondoskodás felelősségét. Ez a gondolkodás semmiképpen sem előremutató, megváltoztatásához azonban egy-két generációnyi időre van szükség - véli Dr. Lendvai János.

Gábor Fanni

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!