4p

Csodálatos és félelmetes gépezet a multiké, amit mindenkinek ki kell próbálnia egyszer, állítja Hegedűs Zoltán. A BP-nél, az Aralnál és a Castrolnál is vezetői pozíciót betöltő szakember az ott szerzett tapasztalatairól írt könyvet, amelyben kis és középvállalkozóknak hasznos tanácsokat is csokorba gyűjtött. A szerzővel az mfor.hu beszélgetett.

Amit érdemes ellesni a nagyoktól (Mfor-montázs)

A világ a portfólió-munkások térnyerése felé halad: egyre kevesebb nagyvállalkozást, egyre több kisvállalkozás tart el – véli Charles Handy, szervezetfilozófus, aki tavaly Magyarországon is mesélt elméleteiről.

Hegedűs Zoltán - aki többek között a BP, az Aral és a Castrol nemzetközi nagyvállalatoknál töltött be vezetői pozíciót - a növekvő számú kis- és középvállalkozások számára kívánja átmenteni a multiknál szerzett tudását most megjelent könyvében, melyből megtudhatjuk, mit érdemes megtanulni a multiktól és mit nem.

Hegedűs Zoltán szerint tévhit, hogy minden multinál töltött év duplán számít. Tudás szempontjából akár triplának is számíthat – véli a szerző, terhelés szempontjából pedig egyénfüggő. Hegedűs úgy véli, mindenkinek hasznos lenne megtapasztalnia a multinacionális közeget, munkastílust, követelményrendszert, mielőtt máshol is elhelyezkedik. Szokás a multikat kritizálni, de ami elvitathatatlan, az a rengeteg felhalmozott tudás, mely egy ilyen helyen sajátítható csak el.

A szerző könyvében tíz, multiknál megszerezhető tudásfajtát említ, melyekből az mfor.hu kérésére hármat emelt ki. Véleménye szerint a korszerű személyzeti politika, a teljesítmény-értékelési rendszer és a pozitív hozzáállás az, amit minden, kkv-szektorban dolgozó vezetőnek és alkalmazottnak is érdemes lenne elsajátítania. Utóbbi, azaz a pozitív hozzáállás, szinte mindenre vonatkozik, még a kudarccal való szembesülésre is.

Nehézkes gépezet - nincs szükség új ötletekre

Természetesen egy ekkora gépezetnek sok hátránya is van, melyek átvételétől kifejezetten óv mindenkit a szerző. A tíz legnagyobb hátrány közül Hegedűs Zoltán főként a korlátokat emeli ki, melyekkel a legtöbb multinál szembesül a munkavállaló.

Bár sok helyen belső pályáztatás, ötletelés folyik, a munkavállalóktól elvárják az újító szándékot, az alulról jövő kezdeményezéseket a legtöbbször mégsem fogadják el, inkább csak a felülről jövő tanácsokat. Ez frusztrációt okozhat sok embernek.

A multi mint vallás

A szerző egyik legprovokatívabb kijelentése szerint ateista ember szinte alkalmatlan egy multinacionális cég csúcsvezetésére. Egy ekkora szervezeti rend ugyanis sok párhuzamot mutat az egyházi és katonai szervezettel. Az egyházi közösséget a közös hittétel tartja össze, a katonaságot a közös ellenségkép. A multinál mindkét elem megtalálható: az ellenség a konkurencia, a hittétel pedig a vállalat fejlődése.

Ezt a hittételt és az együvé tartozást erősítik a dolgozókban a tréningek során, a lojalitás alapját pedig a céges célok látványos megfogalmazása jelenti. Ezt a célt szolgálják a "kőbe vésett" alapelvek, oklevelek, elismerések, céges sikerek közös ünneplése. Néhol még céges indulók is vannak, a cégvezérek beszédei pedig gyakran vallási vezetők prédikációjához hasonlítanak – olvasható az Amit érdemes megtanulni a multiktól, és amit nem című könyvben. Ezek célja rendszerint a vállalat és a munkatársak dicsérete - ez a stílus a magyaroktól sokkal inkább távol áll, mint például az amerikaiaktól. A multik nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy a profiton kívül társadalmi hasznot is hozzanak, és ezzel a "jósággal" azonosítják magukat.

A multi mint hadsereg

Azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy a multik elsődleges célja a profitszerzés. A térnyeréshez, a konkurencia legyőzéséhez, a kitűzött célok eléréséhez pedig nagyon koncentrált, erőskezű vezetésre és jól egyben tartott csapatra van szükség. Sok helyen hirdetik magukról multinacionális cégek, hogy nyitottak a színes, egyéni megoldásokra, a végeredmény azonban a legtöbb helyen az uniformizálódás, a "parancsok" megkérdőjelezhetetlensége. Így az egyénieskedő munkatársaknak hosszú távon általában nincs maradásuk.

A multi inkább támadó, mint védekező hadsereg, vállalati titkai pedig felérnek a hadititokkal – elemzi a szerző a multik és a hadsereg közti hasonlóságot.

A leírtak cinikus hangvétele ellenére Hegedűs Zoltán rengeteget köszönhet több évtizedes, multiknál töltött tapasztalatainak. Szerinte a dél-alföldi folyópart, ahol gyerekkorában játszott, és volt munkahelyének londoni központi irodája nagyon sok szempontból igen távol áll egymástól, sok egyéb szempontból azonban mégsem.

Amit viszont minden vállalkozó figyelmébe ajánl - akár kicsi, akár nagy céget vezet az ember -, az a folyamatos megújulni tudás. Véleménye szerint csak ez visz előre, főleg a mostani időkben.

GF

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!