2p

A magyarországi cégek adományozási hajlandósága még mindig jóval elmarad a nyugat-európai és az amerikai átlagtól, de kimutatható kedvező elmozdulás az utóbbi időben, ídézi a Világgazdaság Török Mariannt, a Nonprofit Információs és Oktató Központ (NIOK) alapítványi igazgatóját.

A magyarországi cégek adományozási hajlandósága még mindig jóval elmarad a nyugat-európai és az amerikai átlagtól, de kimutatható kedvező elmozdulás az utóbbi időben, ídézi a Világgazdaság Török Mariannt, a Nonprofit Információs és Oktató Központ (NIOK) alapítványi igazgatóját.

Évek óta csupán az infláció arányában növekedik a nonprofit szektor anyagi támogatása, derül ki a Központi Statisztikai Hivatal legutóbbi, 2000-ben végzett felméréséből. A civil szervezetek összbevétele a vizsgált évben 500 milliárd forint volt, magántámogatók ebből 80 milliárdot álltak, melynek alig egyharmada, 25 milliárd forint származott vállalatoktól, amely a teljes nonprofit szektor összbevételének mindössze öt százaléka. Jelzésértékű, hogy 2001-ben a hazai vállalkozásoknak csupán 7,8 százaléka, valamivel több mint 23 ezer cég élt az adományozásból származó adókedvezmény lehetőségével.

A nemzetközi gyakorlatban nem ritka, hogy a nyugati vállalatok összköltségvetésük általában fél-másfél százalékát költik különféle támogatásokra, tisztán karitatív szempontú támogatásra a költségvetés 0,3 százalékát fordítják. A magyarországi cégek többsége költségvetésének ennél jóval kisebb hányadát fordítja hasonló célra.

A Matáv a tavalyi évben a vállalatcsoport nyereségének 0,35 százalékát költötte karitatív célra. A Vodafone Magyarország Alapítvány tavaly a nagy-britanniai székhelyű központi alapítványtól kapott, valamint a partnercégektől érkező támogatásokból 73 millió forintot fordított jótékonysági célokra, összesen 22 projektet támogatva.

A szakemberek szerint a már nagynak számító hazai cégek többsége évente mindössze 50-50 millió forint között fordít költségvetéséből karitatív célra, és elenyésző azok száma, amelyek 100 milliós nagyságrendben támogatják a civil szférát. A magyar cégek nagyon gyakran pénzügyi szerepvállalás nélkül, például leselejtezett eszközök továbbadásával jótékonykodnak, írja a Világgazdaság.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!