3p

Az internet-hozzáféréssel rendelkező magyarországi gazdálkodó szervezetek fele bankügyeit elektronikus kapcsolaton keresztül intézi, igaz, jelentős eltérések figyelhetők meg a nagyvállalatok és mikrovállalatok gyakorlata között. Minél nagyobb egy hazai vállalat, annál valószínűbb, hogy már elektronikus úton intézi bankügyeit, mégpedig jellemzően modemes kapcsolaton keresztül.

Míg tíz nagyvállalatból csak egy maradt meg az átutalások telefonos vagy személyes intézésénél, addig a mikrovállalatok mindössze 40 százaléka él a technika adta távoli, elektronikus megbízási lehetőséggel - derül ki a Magyar Infokommunikációs Jelentés 2003-as kiadásából. A legelterjedtebb forma a modemes banki szolgáltatás, amelyet az internet-hozzáféréssel rendelkező nagyvállalatok 85 százaléka, a középvállalatok háromnegyede, a kisvállalatok fele, valamint a mikrovállalatok ötöde használ. Emellett a webes böngészőprogrammal elérhető e-banki ügyintézést - minden szegmensben - tíz vállalat közül mindössze egy veszi igénybe.

Az egyenleg és a tranzakciókról szóló tájékoztató mellett a mobiltelefonon keresztüli megbízások kezdeményezése SMS-ben vagy WAP-os felületen keresztül még számottevően nem terjedt el a vállalatok pénzügyi gyakorlatában: annak ellenére, hogy a jelentős mobilitási, de egyszerűbb pénzügyi igényekkel rendelkező mikrovállalati szegmens számára a szolgáltatás kifejezetten előnyös lehet, használata jelenleg a legkisebb cégek mindössze 5 százalékára jellemző.

A legelterjedtebbnek számító, telepített szoftver segítségével és telefonvonalon keresztüli elektronikus banki szolgáltatást közel 29 ezer magyarországi cég használja, míg a weben keresztül igénybe vehető internetes banki szolgáltatások lehetőségével hozzávetőlegesen 9 ezer cég él; ezek 71 százaléka a mikrovállalati szegmensből kerül ki, amely az 1-9 fős vállalatok "home office" jellegéből fakadóan nem meglepő.

A több alkalmazottat foglalkoztató, bérelt vonali vagy a DSL technológiára épülő szélessávú kapcsolattal rendelkező cégek többsége a bankokkal még különálló modemes kapcsolaton keresztül bonyolítja az ügyintézést: a korábban megszokott és biztonságosabbnak tartott formát szívesebben használják - igaz, nem minden pénzintézet kínál vállalati ügyfeleinek webes e-bank szolgáltatást, amelynek a tranzakciók biztonságos adatforgalma mellett a különböző aláírási jogosultságokkal rendelkező felhasználók hozzáférését is szabályozni szükséges.

A weben keresztüli banki szolgáltatást használó vállalatok leginkább a régebb óta internetező cégek közül kerülnek ki, akiknél a domináns technológia az ISDN-alapú hozzáférés; bár az internetes megoldást átlag felett választják a szélessávú DSL vagy kábelkapcsolattal rendelkező mikrovállalatok is.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!