3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az égetett szeszesital kiskereskedelmi forgalma ugyanúgy mintegy 73 milliárd forint 2008 október-2009 novemberben, ahogy az előző hasonló időszakban is. Mennyiségben 5 százalék csökkenést regisztrált a Nielsen piackutató vállalat.

A kiskereskedelemben az égetett szeszesitalok mennyiségi eladások szerinti rangsorát a pálinka vezeti a bitter és brandy előtt, majd következik a vodka, likőr, vermut, whisky, rum és gin. Értékben a bitter már korábban átvette a vezetést, és második a pálinka. További sorrend, ebből a szempontból: vodka, brandy, whisky, likőr, rum, vermut és gin.

Fontos megjegyezni, hogy az egyes italfajták bolti eladásának trendjei különböznek. Így a vodka és a bitter forgalma nem csak értékben, hanem mennyiségben is emelkedett 2008 október-2009 szeptemberben.

Eltérő mértékben emelkedtek a mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagárak. A jövedéki adó 6,5 százalékkal nőtt idén júliusban. A legnagyobb forgalmú italok közül 14 százalékkal drágult a whisky idén augusztus-szeptemberben, az előző évi hasonló periódushoz képest. Pálinkánál 10 százalékos emelkedést regisztrált a Nielsen, vodkánál 7, bitternél 6, míg brandynél 5 százalékot.

A gyártói márkák általában erősek. Mennyiségben 78 százalék jutott rájuk, az augusztus-szeptemberi bolti forgalomból. Egy évvel korábban, a hasonló periódusban 79, tavalyelőtt pedig 80 százalék. Ez jóval magasabb, mint az élelmiszereknél mért 71 százalékos, idei augusztus-szeptemberi átlag. A többi rész a kereskedelmi márkákra jutott.

A mennyiségben legnagyobb szegmensre, pálinkára egyformán 19 százalék jutott a legutóbbi két évben, az égetett szeszesitalok bolti eladásából. A pálinka ízei között továbbra is legnépszerűbb a körte, amelyre a mennyiségi eladások 30 százaléka jutott 2008 október-2009 szeptemberben. Ez 1 százalékponttal kevesebb, mint egy évvel korábban.

Utána a barack és a szilva következik, egyaránt 23 százalékkal. További sorrend: egyéb ízek 10, Vilmos körte 7, vegyes 5 és cseresznye 2 százalék. Értékben viszont az égetett szeszes italok forgalom szerinti rangsorát a bitter vezeti, 22 százalékos piaci részesedéssel.

A többi ital közül figyelemre méltó, hogy a likőrök között jelentősen nőtt a krém likőr forgalma. Érzékelhetően csökkent ugyanakkor a nem desszert típusú likőr piaci részaránya.

Az égetett szeszes italok bolti forgalma általában kevésbé koncentrált, mint a többi élelmiszeré. A hagyományos, 200 négyzetméteres és kisebb üzletek részaránya a mennyiségi eladásokból 34 százalék, 2008 október-2009 szeptemberben. A 201-400 négyzetméteres szegmens 6 százalékkal részesedett. Lényegesen csökkent azonban az 50 négyzetméteresek és kisebbek jelentősége: Részarányuk a tavalyi 20 százalékról 16-ra változott, egyik évről a másikra.

A másik oldalon 2-2 százalékponttal emelkedett két modern csatorna piaci részesedése. A 401-2 500 négyzetméteres boltoké 29, míg a 2 500 négyzetméteresnél nagyobbaké 31 százalékra. A számok azt mutatják: Erőteljesen folytatódik a koncentráció.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!