3p

A Navigátor Informatikai Zrt. szerint a minden részletre kiterjedő IT-outsourcing szerződés az alapja az ügyfél és az informatikai szolgáltatást nyújtó cég között létrejött hosszú távú kapcsolatnak. A társaság egy ügyvédi irodával közösen kidolgozta az IT erőforrás-kihelyezésről szóló megállapodás buktatóit és aranyszabályait.

A gazdasági életben egyre inkább elterjedt gyakorlatnak számít, hogy a vállalatok külső IT-outsourcing szolgáltatókra bízzák informatikai és adatkezelési erőforrásaik üzemeltetését, így a megrendelők kizárólag alaptevékenységeikre koncentrálhatnak. Szakemberek szerint a hosszú távú együttműködés egyik záloga egy jól előkészített, és minden részletre kiterjedő szerződésben rejlik. A Navigátor Informatika Zrt. ezért a magyar jogszabályoknak megfelelő nemzetközi standardokra épülő, a szerződő felek jogviszonyaira kiterjedő IT üzemeltetési know-how-t fejlesztett ki.

A társaság a Novák és Társai Ügyvédi irodával feltérképezte azokat a buktatókat, amelyek egy IT-outsourcing szerződésben felbukkanhatnak, és összegyűjtötte azokat az aranyszabályokat, amelyeket mindenképpen érdemes figyelembe venni a feleknek.

Tisztázzuk a tevékenységi kört!

Az összeállítás szerint az ilyen szerződések legfontosabb kritériuma, a szerződés tárgyának a pontos meghatározása. Ezért különösen nagy hangsúlyt kell fektetni arra, hogy milyen tevékenység tartozzon bele a szerződésbe, így az ügyfélnek el kell döntenie, hogy milyen feladatot ad ki a szolgáltatónak. Szintén szükséges az Egységes Informatikai Környezet (EIK) meghatározása és kialakítása, ami mindenképpen tartalmazza az üzemeltetett szoftver- és hardverkészletet is.

A Navigátor Zrt. tanácsa szerint az ügyfélnek fel kell térképeznie, hogy mi a legfontosabb működési területe, ugyanis érdemes ehhez viszonyítva eldönteni az igényelt IT szolgáltatásokat. Ha ugyanis magasabb rendelkezésre állási szintet kér, mint amire ténylegesen szüksége van, akkor indokolatlanul drágulhat a teljes szolgáltatási csomag.

Kártérítés és adatmentés

A szerződéseknek szintén lényeges pontja a kártérítés. A szolgáltatók meghatározott kockázati szintig rendszerint átalány kártérítést vállalnak, ám magas kockázati szint, vagy kiugró mértékű hibás teljesítés esetén az ügyfél nagyobb mértékű kártérítést is igényelhet. Erre azonban csak akkor nyílik mód, ha ennek lehetőségét a szerződésben nem zárták ki. A kártérítési felelősség korlátozása ugyanis belefér a szerződéses szabadság elvébe.

A kidolgozott anyag szerint a szerződés megkötésekor érdemes megvizsgálni, hogy a szolgáltató és a leendő ügyfél milyen kapcsolódó biztosításokkal rendelkezik, és azok mire terjednek ki. Az sem árt tisztázni, hogy miként érvényesíthetők a biztosítási feltételek.

A megállapodásban pontosan meg kell egyezni arról is, hogy a szolgáltató milyen módszerrel és milyen rendszerességgel biztosítja az ügyfél adatainak mentését és archiválását. Egyes esetekben ugyanis elegendő havonta egyszer menteni, de arra is akad példa, hogy az ügyfél néhány órán belüli mentést igényel.

A feleknek előre tisztázniuk kell még az erőforrás-kihelyezés alkalmával átadott munkatársakra vonatkozó munkajogi szabályokat, illetve érdemes megegyezni arról is, kinek a tulajdonába kerülnek az IT-outsourcing szerződés lejárta után az eszközök.

Kiss Gergely

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!