2p

A Wal-Mart védjeggyé szeretné tenni az USA-ban a mosolygó arcot, így jogi vitába bonyolódott a szerzőkkel. Ez utóbbi minőségben, mint a BBC cikkéből kiderül, többen is jelentkeztek.

A vita tárgya :)

Szembeszállt a világ legnagyobb kiskereskedelmi hálózatával egy francia magánszemély, aki azt állítja, hogy ő fedezte fel a mosolygós arcot 1968-ban. A szimbólum a 70-es években egyes szubkultúrák jeleként tűnt föl, napjainkban pedig az e-mailezésben sokak által használt jel. 1996-óta a Wal-Mart a képet egyenruháin tünteti fel, és ezért kizárólagos jogot szeretne a használatra az USA-ban.

Pénzt fektettek Smiley-ba

Franklin Loufrani egyike azoknak, akik magukénak vallják a jelet. Azt állítja, hogy ő hozta forgalomba a mosolygós arcot. Londoni székhelyű SmileyWorld nevű cége több mint 80 országban birtokolja a logót a világon. Az USA azonban nincs rajta a listán, így a Wal-Mart és a SmileyWorld az amerikai szabadalmi és kereskedelmi hivatal elé vitték az ügyet. A végső döntés augusztusra várható.

"Óriási összegeket fektettünk a jelbe, vállalatunk így vált mindenki számára könnyen azonosíthatóvá" - mondta John Simley, a Wal-Mart szóvivője a Los Angeles Times-nak. A SmileyWorld-től senki nem kívánta az elhangzottakat kommentálni. Mostanáig a nevető arcot szabad prédának tekintették, amelyet bárki tetszése szerint használhatott.

A mosolygó arcnak több szerzője is akadt

A smiley-nak úgy tűnik, több gazdája is akad, akik nem tudnak dűlőre jutni egymással. Míg Loufrani azt állítja, 1968-ban ő rukkolt elő a jellel, Harvey Ball, egy massachusetts-i grafikus művész úgy vélekedik, hogy 1963-ban ő jegyezte először azt. Ball elmondása szerint a jelképpel nevetésre késztette az egyik biztosító cég személyzetét. Egy másik amerikai, David Stern seattle-i hirdető is versenybe szállt a szerzői jogért. Stern szerint a mosolygó arc egy hirdetési kampány része volt a Washington Mutual pénzügyi szolgáltató cég számára. Egyikük sem gondolt korábban a szimbólum levédésére.

Tányérok, bélyegek, filmek és zene

A figurát a kezdetektől sok egymástól különböző csoport használta. Feltűnt Kentucky állambeli tányérokon, szerepelt amerikai postai bélyegeken és a kései 80-as években az acid, a house és a dance zenei mozgalmaknak lett a nem hivatalos szimbóluma. Az 1994-es Forest Gump mozifilmben is "elrejtették", amikor a főhős fehér trikóján egy nedves, sáros logo jelent meg.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!