Szembeszállt a világ legnagyobb kiskereskedelmi hálózatával egy francia magánszemély, aki azt állítja, hogy ő fedezte fel a mosolygós arcot 1968-ban. A szimbólum a 70-es években egyes szubkultúrák jeleként tűnt föl, napjainkban pedig az e-mailezésben sokak által használt jel. 1996-óta a Wal-Mart a képet egyenruháin tünteti fel, és ezért kizárólagos jogot szeretne a használatra az USA-ban.
Pénzt fektettek Smiley-ba
Franklin Loufrani egyike azoknak, akik magukénak vallják a jelet. Azt állítja, hogy ő hozta forgalomba a mosolygós arcot. Londoni székhelyű SmileyWorld nevű cége több mint 80 országban birtokolja a logót a világon. Az USA azonban nincs rajta a listán, így a Wal-Mart és a SmileyWorld az amerikai szabadalmi és kereskedelmi hivatal elé vitték az ügyet. A végső döntés augusztusra várható.
"Óriási összegeket fektettünk a jelbe, vállalatunk így vált mindenki számára könnyen azonosíthatóvá" - mondta John Simley, a Wal-Mart szóvivője a Los Angeles Times-nak. A SmileyWorld-től senki nem kívánta az elhangzottakat kommentálni. Mostanáig a nevető arcot szabad prédának tekintették, amelyet bárki tetszése szerint használhatott.
A mosolygó arcnak több szerzője is akadt
A smiley-nak úgy tűnik, több gazdája is akad, akik nem tudnak dűlőre jutni egymással. Míg Loufrani azt állítja, 1968-ban ő rukkolt elő a jellel, Harvey Ball, egy massachusetts-i grafikus művész úgy vélekedik, hogy 1963-ban ő jegyezte először azt. Ball elmondása szerint a jelképpel nevetésre késztette az egyik biztosító cég személyzetét. Egy másik amerikai, David Stern seattle-i hirdető is versenybe szállt a szerzői jogért. Stern szerint a mosolygó arc egy hirdetési kampány része volt a Washington Mutual pénzügyi szolgáltató cég számára. Egyikük sem gondolt korábban a szimbólum levédésére.
Tányérok, bélyegek, filmek és zene
A figurát a kezdetektől sok egymástól különböző csoport használta. Feltűnt Kentucky állambeli tányérokon, szerepelt amerikai postai bélyegeken és a kései 80-as években az acid, a house és a dance zenei mozgalmaknak lett a nem hivatalos szimbóluma. Az 1994-es Forest Gump mozifilmben is "elrejtették", amikor a főhős fehér trikóján egy nedves, sáros logo jelent meg.
Menedzsment Fórum