4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ötödik éve csökkentek a televíziós reklámbevételek, melynek értéke tavaly már csak 45,6 milliárd forintot tett ki. Ráadásul a piaci szereplők száma is nőtt az elmúlt években, ami tovább nehezítette egyes csatornák helyzetét.

2012-ben csúszott hosszú idő után először 50 milliárd alá a reklámbevételek értéke, és a negatív trend 2013-ban sem tört meg: 45,6 milliárd forintot tett ki. A földfelszíni csatornák a bevételeik felét vesztették el az elmúlt öt évben, míg a kábeltelevíziós csatornák 30 százalékkal nőttek, igaz itt nagyon sok új piaci szereplő jelent meg. Az elmúlt öt évben jelentősen változott a piac, csatornacsaládok jöttek létre, új szereplők léptek a piacra, derült ki a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME) keddi eseményén.

A szervezet szokásosnak mondható éves kutatásának ismertetésekor Kovács Krisztián, a MEME elnöke elmondta, hogy a piaci felmérés során nem becslésről van szó, hanem tényleges bevételi adatokra támaszkodnak. Az is elhangzott, hogy a digitális átállás miatt a tavalyi volt az utolsó, ahol a földi sugárzású- és a kábelcsatornák szerinti csoportosításban történt a felmérés. Igaz az elmúlt években számos olyan változás jellemezte a piacot, például nagy csatornacsaládok létrejötte, ami a korábbi felosztást egyébként is megkérdőjelezte.

A felmérés során fontosnak tartották a transzparenciát, így a korábbi kutatásokhoz képest voltak változások a módszertanban, ami tükröződött a szponzorációs (non-szpot) bevételek jelentősebb visszaesésénél. Idén ugyanis a szponzorfinanszírozott műsorok esetében most először egységesen a nettó – vagyis a gyártási költségeket nem tartalmazó – bevételekkel számoltak. A visszaesés ellenére biztató, hogy a legfontosabbnak tekintett, és a csatornák számára legnagyobb árbevételt hozó klasszikus reklámszpotokból származó bevételek minimálisan, kevesebb, mint 4 százalékkal estek vissza - mondta el Kovács Krisztián. Az arányuk (részben a módszertan változása miatt) 95 százalékra emelkedett, és meghaladta a 43,3 milliárd forintot.

A MEME tagjai által leadott számokat az EY dolgozta fel, így az adatokat a tanácsadó cég vezérigazgatója, Havas István ismertette. Mint elmondta, tavaly összességében tovább zsugorodott a reklámtorta, de a visszaesés dinamikája csökkent. Egy évvel korábban még 6 milliárd forint tűnt el a tévés reklámpiacról, míg tavaly már csak 3 milliárd forint, vagyis a 2012-es 10 százalék feletti zuhanás 6 százalékra szelídült.

Egyes szegmensekben pedig megfordult a korábbi negatív trend, a kábeltelevíziós piacon például ismét növekedést mértek. Igaz még mindig túlsúlyban vannak a korábbi földi sugárzású adók, hiszen a reklámbevételek kétharmada csapódik le náluk, míg a többtucat kábeltévénél csupán az egyharmad. Az elmúlt néhány évben így is jelentősen eltolódtak a súlyok, hiszen korábban a két nagy kereskedelmi tévéhez került a hirdetési bevételek közel háromnegyede.

A kábelcsatornák tavalyi bevétele elérte a 14 milliárd forintot, igaz, mint azt Kovács Krisztián az mfor.hu-nak elmondta érdemes figyelembe venni, hogy tavaly már bekerült a felmérésbe a Super TV2 és az RTL II is. A két nagy kereskedelmi tévé körül kialakult csoportok teljes piaci súlya egyébként hasonló, mint korábban csatornáké volt.

A kutatás során a csatornák éves adatokat adtak meg, így az a felmérésből nem volt megállapítható, hogy a gazdaságban és a belső fogyasztásban történt év végi fordulat a reklámpiacon is direktben érezhető volt-e, ám a piaci szereplők szerint a javuló adatok idén már tükröződhetnek a bevételi számokban. Az idei évben várhatóan megfordul a rossz trend, és ismét növekedhet a televíziós reklámpiac.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!