2012-ben csúszott hosszú idő után először 50 milliárd alá a reklámbevételek értéke, és a negatív trend 2013-ban sem tört meg: 45,6 milliárd forintot tett ki. A földfelszíni csatornák a bevételeik felét vesztették el az elmúlt öt évben, míg a kábeltelevíziós csatornák 30 százalékkal nőttek, igaz itt nagyon sok új piaci szereplő jelent meg. Az elmúlt öt évben jelentősen változott a piac, csatornacsaládok jöttek létre, új szereplők léptek a piacra, derült ki a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME) keddi eseményén.
A szervezet szokásosnak mondható éves kutatásának ismertetésekor Kovács Krisztián, a MEME elnöke elmondta, hogy a piaci felmérés során nem becslésről van szó, hanem tényleges bevételi adatokra támaszkodnak. Az is elhangzott, hogy a digitális átállás miatt a tavalyi volt az utolsó, ahol a földi sugárzású- és a kábelcsatornák szerinti csoportosításban történt a felmérés. Igaz az elmúlt években számos olyan változás jellemezte a piacot, például nagy csatornacsaládok létrejötte, ami a korábbi felosztást egyébként is megkérdőjelezte.
A felmérés során fontosnak tartották a transzparenciát, így a korábbi kutatásokhoz képest voltak változások a módszertanban, ami tükröződött a szponzorációs (non-szpot) bevételek jelentősebb visszaesésénél. Idén ugyanis a szponzorfinanszírozott műsorok esetében most először egységesen a nettó – vagyis a gyártási költségeket nem tartalmazó – bevételekkel számoltak. A visszaesés ellenére biztató, hogy a legfontosabbnak tekintett, és a csatornák számára legnagyobb árbevételt hozó klasszikus reklámszpotokból származó bevételek minimálisan, kevesebb, mint 4 százalékkal estek vissza - mondta el Kovács Krisztián. Az arányuk (részben a módszertan változása miatt) 95 százalékra emelkedett, és meghaladta a 43,3 milliárd forintot.
A MEME tagjai által leadott számokat az EY dolgozta fel, így az adatokat a tanácsadó cég vezérigazgatója, Havas István ismertette. Mint elmondta, tavaly összességében tovább zsugorodott a reklámtorta, de a visszaesés dinamikája csökkent. Egy évvel korábban még 6 milliárd forint tűnt el a tévés reklámpiacról, míg tavaly már csak 3 milliárd forint, vagyis a 2012-es 10 százalék feletti zuhanás 6 százalékra szelídült.
Egyes szegmensekben pedig megfordult a korábbi negatív trend, a kábeltelevíziós piacon például ismét növekedést mértek. Igaz még mindig túlsúlyban vannak a korábbi földi sugárzású adók, hiszen a reklámbevételek kétharmada csapódik le náluk, míg a többtucat kábeltévénél csupán az egyharmad. Az elmúlt néhány évben így is jelentősen eltolódtak a súlyok, hiszen korábban a két nagy kereskedelmi tévéhez került a hirdetési bevételek közel háromnegyede.
A kábelcsatornák tavalyi bevétele elérte a 14 milliárd forintot, igaz, mint azt Kovács Krisztián az mfor.hu-nak elmondta érdemes figyelembe venni, hogy tavaly már bekerült a felmérésbe a Super TV2 és az RTL II is. A két nagy kereskedelmi tévé körül kialakult csoportok teljes piaci súlya egyébként hasonló, mint korábban csatornáké volt.
A kutatás során a csatornák éves adatokat adtak meg, így az a felmérésből nem volt megállapítható, hogy a gazdaságban és a belső fogyasztásban történt év végi fordulat a reklámpiacon is direktben érezhető volt-e, ám a piaci szereplők szerint a javuló adatok idén már tükröződhetnek a bevételi számokban. Az idei évben várhatóan megfordul a rossz trend, és ismét növekedhet a televíziós reklámpiac.
mfor.hu