A fontossági sorrendben ezután következik a választék, továbbá az udvarias és gyors kiszolgálás. Többek között ezt állapítja meg a GfK Piackutató Intézet új felmérése a vásárlási szokásokról, a fogyasztók véleménye alapján. A háztartásokat fontos szempontokból reprezentálja az az ezer személy, elsősorban háziasszony, akit a GfK megbízottai személyesen kérdeztek meg vásárlási szokásaikról.
Legkevésbé lényeges a boltválasztásnál általában a magyar vevők számára a lehetőség a bankkártyás fizetésre, az üzlet parkolójának mérete. Meglepő módon a szolgáltatásokat, akciókat és promóciókat is alacsonyan értékelik a fogyasztók.A háziasszonyok legnagyobb része még mindig kis boltban költi el a legtöbbet élelmiszerre.
Második helyen a hipermarket áll, majd a diszkont következik és a szupermarket. A kisbolt a fő bevásárló hely a megkérdezettek 34 százaléka számára, elsősorban a havi nettó 40 000 forintnál kisebb jövedelmű háztartásokban, továbbá a 20 000 lakosúnál kisebb településen élők.
A hipermarketet jelölte meg legkedveltebb bolttípusa gyanánt a válaszadók 29 százaléka. Főleg 40 év alatti, a havi 120 000 forint nettó jövedelem feletti háztartásokban, illetve Budapesten és Pest megyében adják ki hipermarketben élelmiszerre a legtöbb pénzt.
A diszkont a megkérdezettek 21 százalékának jelenti a fő bevásárló helyszínt. Köztük legnagyobb arányban a 60 év felettiek és a budapestiek vannak. Szupermarketben adja ki élelmiszerre a legtöbbet a háziasszonyok 11 százaléka. Szintén a budapestiek és a diplomások körében nagyon népszerű ez a bolttípus.
A szaküzletek jelentősége általában csökken. Friss húst, továbbá zöldséget és gyümölcsöt azonban még mindig sokszor vesznek a vásárlók hentesnél, illetve zöldségesnél.
Az élelmiszervásárlást befolyásoló tényezők közül az árszínvonalat tartják legfontosabbnak a havi 40 000 forintnál kisebb nettó jövedelmű háztartásban élők.Az áru frissessége és minősége különösen Közép- és Dél-Dunántúlon, valamint az 50 000 lakosúnál nagyobb vidéki városokban döntő tényező.
A tehetősebb fiatalok a hipermarketeket kedvelik
A hazai vásárlók számára az élelmiszervásárlást befolyásoló tényezők közül legfontosabb az árszínvonal és az áruk frissessége, minősége.