A vásárlók boltválasztásában fő szempont, hogy szeretnének egy üzletben megtalálni mindent, amire szükségük van. Keresik a nagy eladóterű egységeket, amelyek láncai továbbra is terjeszkednek, és hálózataikat átlagosan 10 százalékkal bővítették múlt évben.
Hipermarket+szupermarket+diszkont összesen 1016 működött tavalyelőtt év végén, és 1116 múlt év végén. Eddig 2009 során, a három említett csatornában 32 új üzletet nyitottak. Azon kívül idén tizennyolc új egységgel bővültek a drogéria láncok.
A hagyományos élelmiszerüzletek száma 1400-zal, 19 935-re csökkent tavaly, nagyrészt a vásárlási szokások változása következtében. Leginkább érintettek az 50 négyzetméteres és kisebb üzletek, mert azokból 1100-zal kevesebbet regisztrált a Nielsen december végén, mint egy évvel korábban.
A láncok boltjainak terjeszkedéssel növekvő száma erősen befolyásolja a különböző kiskereskedelmi csatornák forgalmának növekedését is. Amíg a Nielsen által mért 90 élelmiszer kategória kiskereskedelmi forgalma értékben átlagosan 6 százalékkal emelkedett 2008 április-2009 márciusban, az előző évhez képest, addig a szupermarket és a diszkont eladásai átlag felett bővültek. Ugyanakkor a független, hagyományos kis üzleteknél 8 százalék mínuszt regisztrált a Nielsen.
Ha a Nielsen által mért 60 háztartási vegyiáru és kozmetikum kategóriát nézzük: itt is szembetűnik, hogy a növekvő boltszám összefügg a nagyobb forgalommal. Amíg 2008 május-2009 áprilisban a termékcsoport bolti eladása országosan 3 százalékkal emelkedett, addig ezt az átlagot meghaladja mind a drogéria, mind a szupermarket és diszkont növekedési mutatója. A trendek azt mutatják, hogy a fogyasztók boltválasztásában előtérbe került a kényelem, a lakóhely közelében megtalálható üzlet.