Decemberben az európai új autók forgalomba helyezése 16,3 százalékkal csökkent éves bázison, ami 2008 decembere óta, azaz 3 éve a legmeredekebb zuhanást jelenti. A helyzet súlyosságát jelzi, hogy a kulcsfontosságú piacokon is visszaesést mértek, jelentette az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA).
Az új autók iránti kereslet legfájdalmasabb visszaesését Németországban mérték, ami nemcsak azért kellemetlen, mert a 16,4 százalék nem elhanyagolható csökkenés, hanem mert Európa legerősebb gazdaságáról van szó. Franciaországban a kereslet 14,6 százalékkal, Olaszországban 22,5-lel, Spanyolországban 23-mal esett vissza. Ez utóbbi euróövezeti ország gyenge autópiaci mutatói nem szolgáltattak túlságosan nagy meglepetést tekintve a gazdaságuk és a munkaerőpiacuk helyzetére. Az egyetlen meghatározó autópiac amelyik decemberben bővülést mért, a brit volt, de a növekedés mértéke igen enyhe 3,7 százalékot mutatott.
2012 utolsó hónapjának gyenge mutatói ugyanakkor köszönhetők az ünnepeknek is, de nem ez a legfőbb oka a jelentős mértékű zsugorodásnak.
A német márkák előnyben
Az európai piac szűkülése ellenére a BMW, a Volkswagen és annak almárkája, az Audi is rekord évet zárt 2012-ben, ami leginkább a kínai és az amerikai eladásoknak köszönhető. A BMW azonban még az európai piacon is növelte értékesítéseit, ellenben a Volkswagen eladásai 14,5 százalékkal csökkentek. A Daimler már nem volt ilyen sikeres tavaly, 7,7 százalékkal estek vissza az európai értékesítései.
A gyártási volument tekintve a VW mögött második legnagyobb autógyár, a PSA (Peugeot-Citroen) rettenetes évet zárt 2012-ben (-18,8 százalékos csökkenés az eladási volumenben), mert Kína kivételével mindenhol visszaesést mért az eladásaiban. A Peugeot-nak nem sok jót hozott az új év sem, hiszen a szintén veszteséges Opelt megvásárlás céljából megkörnyékezte, de a jelenlegi tulajdonos General Motors elutasító válaszába futott. A GM ugyanis kijelentette, hogy az Opel finanszírozása a következő 5 évre megoldott.
A Fiat értékesítései 17,9 százalékkal csökkentek az öreg kontinensen, hasonlóképpen a Renault-hoz, aminek az eladásai 19,4 százalékkal zsugorodtak.
Európa lemarad, Kína száguldozik
Az ázsiai országban 13,2 millió új autót értékesítettek 2012-ben, míg Európában az egy évvel korábbi 13,6 millióról 12,5 millióra csökkent a forgalomba helyezett új kocsik száma. Kína hamarosan a jelenlegi legnagyobb piacot, az Egyesült Államokat is megelőzheti. A duisburg-esseni egyetem autóipari kutató intézetének számításai szerint 2030-ban Kínában már több autót adnak majd el, mint Európában, az Egyesült Államokban és Japánban együttvéve.
Az erőviszonyok nemcsak az értékesítésben, hanem a gyártásban is átalakulnak. Európában az utóbbi 10 év közül öt évben csökkent a termelés, tavaly összesen 15 millió személygépkocsit gyártottak, az idén pedig stagnálásra lehet számítani. Kínában viszont az utóbbi 10 évben folyamatosan emelkedett a gyártott kocsik száma és az idén várhatóan eléri a 13,8 milliót - írta a Süddeutsche Zeitung a szakértői becslést idézve.
Kelet felé vándorolnak a gyártók
A kínai autópiac fejlődése és az a tény, hogy szinte az összes gyártó növekedést ér el az ázsiai országban értelemszerűvé teszi, hogy melyik piaci élvez prioritást a világon a gyártók üzleti terveiben. Miközben az európai autóipar szereplői túlkapacitás miatt bezárják gyáraikat az öreg kontinensen, Ázsiában, vagy a szintén bővülő dél- és közép-amerikai piacon újakat nyitnak.
2013
A Moody's autópiacot érintő prognózisa szerint 2013-ban az autópiaci kereslet 2,9 százalékkal fog növekedni úgy, hogy közben az európai kereslet 3 százalékkal csökken, míg a kínai 8,5 százalékos növekedésre mérséklődik 2012-höz képest.
Barnác Tamás
mfor.hu