4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

2012-ben az új autók regisztrációja 8,2 százalékkal csökkent Európában, amekkora visszaesésre az 1993-ban mért 16,9 százalékos szűkülés óta nem volt példa. Ez így pedig 19 éves mélypontot jelent. Az autógyártók Kína felé fordultak.

Decemberben az európai új autók forgalomba helyezése 16,3 százalékkal csökkent éves bázison, ami 2008 decembere óta, azaz 3 éve a legmeredekebb zuhanást jelenti. A helyzet súlyosságát jelzi, hogy a kulcsfontosságú piacokon is visszaesést mértek, jelentette az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA).

Az új autók iránti kereslet legfájdalmasabb visszaesését Németországban mérték, ami nemcsak azért kellemetlen, mert a 16,4 százalék nem elhanyagolható csökkenés, hanem mert Európa legerősebb gazdaságáról van szó. Franciaországban a kereslet 14,6 százalékkal, Olaszországban 22,5-lel, Spanyolországban 23-mal esett vissza. Ez utóbbi euróövezeti ország gyenge autópiaci mutatói nem szolgáltattak túlságosan nagy meglepetést tekintve a gazdaságuk és a munkaerőpiacuk helyzetére. Az egyetlen meghatározó autópiac amelyik decemberben bővülést mért, a brit volt, de a növekedés mértéke igen enyhe 3,7 százalékot mutatott.

2012 utolsó hónapjának gyenge mutatói ugyanakkor köszönhetők az ünnepeknek is, de nem ez a legfőbb oka a jelentős mértékű zsugorodásnak.

A német márkák előnyben

Az európai piac szűkülése ellenére a BMW, a Volkswagen és annak almárkája, az Audi is rekord évet zárt 2012-ben, ami leginkább a kínai és az amerikai eladásoknak köszönhető. A BMW azonban még az európai piacon is növelte értékesítéseit, ellenben a Volkswagen eladásai 14,5 százalékkal csökkentek. A Daimler már nem volt ilyen sikeres tavaly, 7,7 százalékkal estek vissza az európai értékesítései.

A gyártási volument tekintve a VW mögött második legnagyobb autógyár, a PSA (Peugeot-Citroen) rettenetes évet zárt 2012-ben (-18,8 százalékos csökkenés az eladási volumenben), mert Kína kivételével mindenhol visszaesést mért az eladásaiban. A Peugeot-nak nem sok jót hozott az új év sem, hiszen a szintén veszteséges Opelt megvásárlás céljából megkörnyékezte, de a jelenlegi tulajdonos General Motors elutasító válaszába futott. A GM ugyanis kijelentette, hogy az Opel finanszírozása a következő 5 évre megoldott.

A Fiat értékesítései 17,9 százalékkal csökkentek az öreg kontinensen, hasonlóképpen a Renault-hoz, aminek az eladásai 19,4 százalékkal zsugorodtak.

Európa lemarad, Kína száguldozik

Az ázsiai országban 13,2 millió új autót értékesítettek 2012-ben, míg Európában az egy évvel korábbi 13,6 millióról 12,5 millióra csökkent a forgalomba helyezett új kocsik száma. Kína hamarosan a jelenlegi legnagyobb piacot, az Egyesült Államokat is megelőzheti. A duisburg-esseni egyetem autóipari kutató intézetének számításai szerint 2030-ban Kínában már több autót adnak majd el, mint Európában, az Egyesült Államokban és Japánban együttvéve.

Az erőviszonyok nemcsak az értékesítésben, hanem a gyártásban is átalakulnak. Európában az utóbbi 10 év közül öt évben csökkent a termelés, tavaly összesen 15 millió személygépkocsit gyártottak, az idén pedig stagnálásra lehet számítani. Kínában viszont az utóbbi 10 évben folyamatosan emelkedett a gyártott kocsik száma és az idén várhatóan eléri a 13,8 milliót - írta a Süddeutsche Zeitung a szakértői becslést idézve.

Kelet felé vándorolnak a gyártók

A kínai autópiac fejlődése és az a tény, hogy szinte az összes gyártó növekedést ér el az ázsiai országban értelemszerűvé teszi, hogy melyik piaci élvez prioritást a világon a gyártók üzleti terveiben. Miközben az európai autóipar szereplői túlkapacitás miatt bezárják gyáraikat az öreg kontinensen, Ázsiában, vagy a szintén bővülő dél- és közép-amerikai piacon újakat nyitnak.

2013

A Moody's autópiacot érintő prognózisa szerint 2013-ban az autópiaci kereslet 2,9 százalékkal fog növekedni úgy, hogy közben az európai kereslet 3 százalékkal csökken, míg a kínai 8,5 százalékos növekedésre mérséklődik 2012-höz képest.

Barnác Tamás
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!