A 2009 október eleje és 2010 január vége között készített felmérés tanúsága szerint a megkérdezettek 25 százaléka "teljes mértékben elkötelezettnek” további 36 százalék pedig "többnyire/inkább elkötelezettnek” mondta magát. Vidéken a válaszadók 26 százaléka állította magáról, hogy "teljes mértékben elkötelezett”, szemben a budapestiek 24 százalékával.
Ami az egyes korosztályok megoszlását illeti, az ún. "baby boomer” generáció (a 48-65 éves korosztály) körében a magukat "teljes mértékben elkötelezettnek” vallók aránya 31 százalék, míg az ún. "X” generáció (a 30-47 éves korosztály) esetében ez az arány 24 százalék, az ún. "Y” generáció (a 18-29 éves korosztály) esetében pedig 23 százalék.
A felmérés további megállapítása, hogy a megkérdezettek 17 százalékát lojálisabbá tette a gazdasági válság, míg 24 százalékuk inkább lojalitása csökkenéséről számolt be, 59 százalék számára pedig a válság semmilyen efféle hatással nem járt.
A munkaadójuk iránt lojálisabbá vált munkavállalók szerint a változás a vezetés pozitív hozzáállásának, a jobb vagy legalábbis stabil fizetéseknek és a jó munkahelyi légkörnek köszönhető. A kevésbé lojális dolgozók elmondása szerint a változás az ő esetükben a vezetés nem megfelelő hozzáállásának és a csökkenő fizetéseknek az eredménye.
Mindezen megállapítások a Kelly Global Workforce Index felmérés részei, amely mintegy 134.000 dolgozó véleményét gyűjtötte össze világszerte, köztük több mint 5.000 magyar munkavállalóét.
"Azok a munkaadók, akik nyíltan beszélnek alkalmazottaikkal a nehéz gazdasági helyzetről és mindent megtesznek annak érdekében, hogy gondoskodjanak róluk, jelentős bizalmi tőkét tudtak teremteni a dolgozók körében – kommentálta a felmérés eredményeit Jónás Anikó a Kelly Services ügyvzető igazgatója. A gazdaság talpra állásával ez a fokozott munkavállalói elkötelezettség vélhetően valódi (verseny)előnyként jelentkezik majd.”
Egy vállalat jó híre minden jel szerint kulcsszerepet játszik a munkavállalók illetve potenciális munkavállalók karrierrel kapcsolatos – munkahely-választási, állásváltoztatási, stb. – döntéseinek meghozatalában. Egy cég hírnevének felmérése, értékelése során a dolgozók szemében legfontosabbnak számító tényezők a vezetés minősége, a termékek és/vagy szolgáltatások színvonala és a globális jelenlét. A legkisebb súllyal az olyan szempontok esnek latba, mint a munkaerő színvonala, a cég pénzügyi eredményei, hogy mennyire komoly múlttal rendelkező (milyen régen működő) vállalkozásról van szó, illetve hogy mit tesz a cég a társadalmi felelősségvállalás erősítése érdekében.
"Ha megvizsgáljuk, hogy mi motiválja az embereket a munkahelyen, világosan látható, hogy a személyes fejlődés és előrejutás lehetősége alapvető jelentőséggel bír, de legalább ennyire fontos a megfelelő ösztönzést és kihívást jelentő munka is” – tette hozzá Jónás Anikó.
Menedzsment Fórum