A VEKE kedden az MTI-hez eljuttatott közleményében kifejtette: úgy látja, hogy a vasúttársaság olyan vonatokat törölt a nyári menetrendből, amelyek eddig sem a munkába, illetve az iskolába járást szolgálták ki, hanem a délelőtti és a koraesti órákban teremtettek a csúcsideinél ritkább, de még elfogadható - jellemzően félóránkénti -követési időt.
Az egyesület kifogásolja, hogy Budapest elővárosában a MÁV-START a nyári menetrendben minden második vonatot közlekedteti, azaz óránként járnak a vonatok, holott nyáron is többen utaznak, mint az év más hónapjaiban. A VEKE szerint a szerelvények hosszát is megrövidítették, így az utasok még csúcsidőben sem számíthatnak kényelmesebb eljutásra.
A balatoni forgalomban eközben órás késések, kigyulladó mozdonyok, káosz és zsúfoltság a jellemző, tehát itt sem jobb a helyzet - írja a VEKE.
A MÁV-START reagálásában úgy vélekedett, hogy a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület valótlan információkkal vezeti félre az utasokat a 2009. évi nyári menetrenddel kapcsolatban.
A személyszállító vasúttársaság tájékoztatása szerint az éves menetrend és ezen belül a nyári menetrend is a valós és a tömeges utasigényekhez igazodik. A 2009. június 20-tól érvénybe lépő nyári menetrendben a Balatonhoz a megnövekedett utasforgalom miatt több személyvonat közlekedik.
A szabadságolások és az iskolai szünidő alatt lényegesen kevesebb utas használja ugyanakkor az elővárosi vonatokat, ezért ezekből - a BKV és a Volánok menetrend-változásaihoz hasonlóan – június végétől szeptemberig kevesebb közlekedik napközben.
A vasúttársaság közölte, hogy a forgalom időszakos visszaesését előzetes felmérései és egyeztetései is alátámasztják. Ennek ellenére a MÁV-START Zrt. folyamatosan figyeli az utasforgalom alakulását, de eddig a nyári menetrendben nem észlelte a VEKE által jelzett problémát.