Szerda délelőtt is hosszú kamionsor várakozott a Csap-Záhony közúti határátkelőhely ukrán oldalán. A teherjárművek közel 90 százaléka orosz rendszámú.
A csapi vámhivatal tájékoztatása szerint az utóbb két hétben mintegy 80 százalékkal emelkedett a határátkelőhely kamionforgalma. Az ukrán vámhatóság illetékesei ezt azzal magyarázzák, hogy a lengyel és az orosz teherfuvarozó szervezetek eddig nem tudtak megállapodni az idei tranzitszállítási kvótákról, ezért az orosz szállítmányozási vállalatok - engedély hiányában - kénytelenek jelentős kerülővel, Ukrajna területén át lebonyolítani az Oroszország és Nyugat-Európa közötti közúti szállításokat.
A csapi határátkelőhely napi 160 kamion átbocsátására képes, de - a rendkívüli helyzetre való tekintettel - az ukrán vámszervek napi 200 teherjárműre növelték az áteresztő kapacitást, de így is közel 20 órát kell várni a teherautóknak a kilépésre. Az ukrán vámhatóság illetékesei a sajtónak elmondták, hogy a helyzetben csak akkor áll be gyökeres javulás, ha az orosz és a lengyel fél megegyezik az orosz teherfuvarozók tranzitszállítási kvótájáról, s az orosz kamionok ismét használhatják a lengyelországi utakat.
Az ungvári magyar főkonzulátuson elmondták, hogy tudnak a Csap-Záhony határátkelőhely ukrán oldalán kígyózó kamionsorokról, de magyar teherautósofőrök mostanáig semmilyen, a várakozással kapcsolatok kérdésben nem keresték meg a diplomáciai kirendeltséget.
Az Ungvár-Felsőnémeti ukrán-szlovák közúti határátkelőhely ukrán oldalán sokkal rosszabb a helyzet, mint Magyarország irányában. Az utóbbi napokban itt a feltorlódott kamionsor hossza elérte az öt kilométert. Egyes orosz gépkocsivezetők 48 órás várakozásról számoltak be az ungvári televízió munkatársainak, jóllehet ennek az átkelőnek - a szlovák és ukrán vámszervek múlt heti megállapodása nyomán - napi 100-ról 200 kamionra növelték az áteresztő kapacitását.
A kamiontorlódás egyik határátkelőhelyen sincs kihatással az utasforgalomra.
MTI