4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az egyre kilátástalanabb helyzetbe kerülő Opel vezetők, miután nem sikerült megegyezniük a szakszervezettel, a kancellárhoz fordultak segítségért. Úgy tűnik, az ötlet bevált, Merkel hajlik egy mentőcsomag kidolgozására.

Támogatást ígért az anyavállalat General Motors pénzügyi válsága miatt nehéz helyzetbe került Opel autógyárnak a német kancellár. Angela Merkel mindezt azt követően jelentette be, hogy hétfő délután válságtanácskozást tartott az Opel európai, illetve németországi vezetőivel, valamint az üzemi tanács elnökével. A találkozón részt vett Peer Steinbrück pénzügyminiszter és Michael Glos gazdasági miniszter is. A tanácskozást megelőzően Németország és egyben Európa egyik legtekintélyesebb autógyára azzal a kéréssel állt elő, hogy a német kormány a tartományokkal együttműködve mintegy 1 milliárd eurós garanciavállalással segítse annak megakadályozását, hogy a General Motors pénzügyi nehézségei átterjedjenek az Opelre.

A találkozót követő sajtóértekezleten Merkel a leghatározottabban kijelentette, hogy segíteni kíván, hiszen németországi munkahelyek biztosításáról van szó. Az Opel négy nagy németországi üzemmel rendelkezik, Rüsselsheimben, Bochumban, Kaiserslauternben és Eisenachban, s összesen csaknem 30 ezer alkalmazottat foglalkoztat.

A kancellár ugyanakkor világossá tette, hogy a kormánynak feltételei vannak. Amennyiben az állam végérvényesen az Opel megsegítése mellett dönt, azaz garanciavállalás formájában pénzt bocsát rendelkezésre, akkor ezt a pénzt csakis Németországban lehet felhasználni - jelentette ki Merkel, utalva arra: a pénz semmilyen körülmények között nem használható fel az amerikai General Motors támogatására. A pénznek Németországban kell maradnia - szögezte le a kancellár.

Ami az elkövetkező napok menetrendjét illeti, Merkel szerint keddtől a pénzügyminisztérium, illetve a gazdasági minisztérium az érintett négy tartomány - Hessen, Észak-Rajna-Vesztfália, Rajna-Pfalz és Thüringia -  vezetőivel egyeztet a segítség módozatairól, a pontos összegről. A kancellár hangoztatta azt is, hogy a támogatás nem az Opel esetleges rövid távú fizetésképtelenségének elhárítását szolgálja, hanem a garanciavállalást arra az esetre, ha az amerikai anyavállalat a németországi gyárral szemben nem tudja teljesíteni fizetési kötelezettségeit. A konkrét döntés Merkel szerint az elkövetkező hetekben - legkésőbb karácsonyig - megszületik.

Carl-Peter Forster, az anyavállalat General Motors európai vezetője azt hangoztatta, hogy valamivel több mint 1 milliárd eurós garanciavállalásról lehet szó. Kijelentette ugyanakkor, hogy az Opelnek nincs semmi fajta rövid távú likviditási problémája. Szavai szerint a segítség azt a célt szolgálja, hogy a legrosszabb esetben biztosítsák az Opel túlélését, hozzáfűzve, hogy nem  konkrét pénzügyi segítségről, hanem egyfajta "biztonsági ernyőröl" van szó.

Az érintett tartományok, elsősorban Hessen - ahol a legnagyobb németországi gyár, a rüsselshemi  üzem működik - ugyanakkor már előzetesen  világossá tették, hogy az Opel megsegítése mellett vannak. A hesseni kormány hétfőn bejelentette: törvénytervezetet hagyott jóvá, amely előirányozza, hogy a tartomány 500 millió eurós garanciát nyújt az autógyárnak. A tervezetet értesülések szerint szerdán terjesztik a hesseni tartományi parlament elé. Hasonló készséget fogalmazott meg Észak-Rajna-Vesztfália, Rajna-Pfalz és Thüringia tartomány is.

Az Opel eddig egyedülálló kérésével kapcsolatos berlini vitákat jól jelezte, hogy a kancellár legilletékesebb miniszterei, Peer Steinbrück pénzügyminiszter és Michael Glos gazdasági miniszter óvtak az elhamarkodott lépésektől, attól tartva, hogy az precedenst teremthet, s a többi németországi autógyár is hasonló kéréssel állhat elő. Mindketten azt az álláspontot fogalmazták meg, hogy csakis egyedi segítségről lehet szó. Felvetődött ugyanakkor olyan vélemény is, hogy nemcsak az Opel, hanem az egész német autógyártás megsegítésére lenne szükség.

MTI/Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!