6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Míg Pozsony szárnyalt, Prága duplázott, Bécs pedig lassan, de biztosan fejlődve megőrizte vezető helyét a térségbeli repterek között az elmúlt évtizedben, addig Ferihegy néhány ígéretes esztendő után behúzta a kéziféket, az elmúlt két évben pedig egyenesen lejtmenetbe kapcsolt. A német tulajdonosok terve, miszerint 2015-re 15 millió utashoz közelítő régiós központtá fejlődik a Budapest Airport, egyelőre álomnak tűnik – a nagy kérdés, hogy fog így megtérülni a csaknem 500 milliárd forintos befektetésük. Mfor.hu háttér.

A tavalyelőtti csaknem 8,5 millió után tavaly mindössze 8 millió utas fordult meg Ferihegyen, közölte a közelmúltban a repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA). 2009-en belül a leggyászosabbra az évkezdet sikerült, hiszen - mint azt Hardy Mihálytól, a BA vállalati és közkapcsolati igazgatójától megtudtuk - az első hónapokban több mint tíz százalékkal esett vissza az utasok száma. Bár a válság enyhültével valamelyest visszatérő repülési kedvnek köszönhetően a második félévben megfordult a trend, összességében ez csak korrekcióra volt elegendő.

Bécs a régió királya

A 4,2 százalékos utasszámcsökkenés első látásra még jó eredménynek is tűnhetne ahhoz képest, hogy - előzetes becslések szerint - Prága nyolc, Bécs tíz, a SkyEurope csődje által komoly sebet kapó Pozsony pedig több mint húsz százalékos mínuszt volt kénytelen lenyelni a tavalyi évben. Ha azonban öt-tíz éves távlatban vetjük össze Ferihegy produkcióját a régiós versenytársakéval, már korántsem ilyen kedvező a kép.

Az utasszámokat tekintve Ferihegynek az elmúlt évtizedben még közelíteni sem nagyon sikerült a régiót magabiztosan uraló bécsi repülőtérhez. Az osztrák légikikötő már a 2000-es évek elején több mint kétszer annyi utast fogadott, mint a BA, és előnyét relatív lassú, de az elmúlt évet leszámítva folyamatos növekedést produkálva sikerült is tartania;  utasszáma tavaly csaknem elérte a 20 milliót.

Állva hagyta Ferihegyet Prága

A bécsi reptérnél is gyorsabb fejlődést produkált Prága. A cseh légikikötő 2000-ben 5,6 millió utasával még Ferihegy szintű repülőtérnek számított, azóta azonban elhúzott a BA mellett. Tavalyelőtt már több mint 12 millióan fordultak meg a cseh reptéren – ez a szám Budapesten még nagyon távolinak tűnik.


A térség leglátványosabb fejlődését a versenytársainál nagyságrendekkel kisebb pozsonyi reptér produkálta, amely 2000 és 2008 között csaknem nyolcszorosára (!) növekedett. Igaz, ebben komoly szerepet vállalt a SkyEurope, amely az évtized közepén még a térség egyik vezető fapadosának számított. A szlovák diszkont-légitársaság azonban tavaly ősszel csődbe ment, ami a pozsonyi légikikötőnek is betett - utasszáma tavaly becslések szerint mintegy félmillióval maradt el a 2008-as 2,2 milliótól.

Budapest: vissza a 2005-ös szintre

A repülőterek statisztikáiból kiderül: míg - 2009-et leszámítva - Bécs, Prága és Pozsony szinte minden esztendőben fejlődött az elmúlt évtizedben, addig Ferihegy kilenc évből mindössze ötben tudta növelni utasainak számát. A legnagyobb pluszt 2004-ben (29 százalék) és 2005-ben (25 százalék) könyvelhette el a repülőtér, ami egyértelműen a fapados légitársaságok megjelenésének és villámgyors térhódításának volt köszönhető. A legtöb utast közülük a piacot hosszú évekig fej-fej mellett vezető Wizz Air-SkyEurope páros hozta, emellett eleinte még az Easyjet is jelentős erőket vonultatott fel Ferihegyen.

2005 után azonban a diszkontok addigi robbanásszerű fejlődése stagnálásba, illetve enyhe visszaesésbe csapott át, amit a hagyományos légitársaságok enyhe növekedése sem tudott ellensúlyozni. Emiatt 2006-2007-ben a BA bővülési üteme négy százalékra mérséklődött, 2008-ban pedig - 2002 óta először - ismét csökkenő utasszámmal kellett szembesülnie a repülőtér vezetésének. Erre csak részben szolgálhat magyarázatul a válság, hiszen az csupán 2008 őszén érte el hazánkat.



Összességében a BA által 2000 és 2009 között elért hetven százalékos növekedés relatív jó eredménynek is tűnhetne. Ha azonban figyelembe vesszük, hogy a bővülés nem egy töretlen fejlődésnek, hanem két kiugró évnek köszönhető, ráadásul a tavalyi esztendő 8 milliós utasszáma még a 2005-ös szintet sem éri el, már nem ennyire pozitív a kép.

Maximum enyhe növekedés jöhet idén

A fentiek alapján a jövő meglehetősen kérdőjelesnek tűnik. Az mfor.hu azon kérdésére, mit vár utasszámot tekintve 2010-től a BA, Hardy Mihály konkrét értéket nem közölt. Annyit azért megjegyzett, hogy az idei év jó esetben is csak enyhe növekedést hozhat - ez pedig azt jelentheti, hogy a BA-t birtokló német Hochtief eredeti terveinek újragondolására kényszerülhet.

A BA-t a brit BAA repülőtér-üzemeltető társaságtól egy év után 476 milliárd forintért megvásárló Hochtief 2007 nyarán, azaz regnálása kezdetén még évi öt-hat százalékos növekedési ütemet várt el Ferihegytől, amelynek kapacitását 2015-re 20, 2025-re pedig évi 30 millió utasra kívánták növelni.

Az elvárások nagyságát mutatja az is, hogy Reinhard Kalenda, a BA korábbi vezérigazgatója akkor még úgy nyilatkozott: a repülőtér tíz éven belül - utasszám-növekedés, színvonal és hatékonyság szempontjából - Közép-Kelet-Európa legsikeresebb légikikötője és a magyar gazdasági növekedés motorja lesz.

Az nyilvánvaló, hogy a várakozások eddig nem váltak be, mint ahogy a légitársaságok számára 2008-ban bevezetett új ösztönző-rendszer sem hozta meg a várt eredményt. Ezt jól példázza a Ferihegyre 2007 őszén nagy csinnadrattával bevonuló Ryanair esete: a vezető európai fapados azóta fokozatosan leépítette itteni kapacitásait, tavaly mindössze 178 ezer utast szállított budapesti járatain.

Mi kellene a fellendüléshez?

A bajt temészetesen a BA is érzékeli. Ennek érdekében tavaly a hazai légitársaságokkal és a Magyar Turizmus Zrt.-vel együttműködve egy sor akciót kezdeményezett az idegenforgalom fellendítésére, emellett a Malévval közösen indított marketingkampányt Szlovákiában - így próbálván elcsábítani utasokat a konkurens pozsonyi reptértől.

Mindez azonban valószínűleg nem lesz elég a német tulajdonosok nagy ívű terveinek teljesítésére. Ehhez - sok minden egyéb mellett - a forgalom több mint harmadát adó Malév stabilizálódására, a fapados piac újbóli felvirágzására, a turizmus erőre kapására, a hazai fizetőképes kereslet növekedésére és persze a válság által igencsak megtépázott légiipar magára találására is szükség lenne.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!