A kézírás sok mindent elárul "tulajdonosáról", megmutatja személyiségjegyeit, vágyait, érzelmi állapotát. A Grafológiai Intézet bűnügyektől kezdve önismereti célokig elemez írásokat, azzal azonban még senki nem kereste meg őket, hogy leellenőrizze, megfelelő-e a betűválasztás egy több millió forintos kampányban. Pedig ennek is az imidzsépítés alapjául kellene szolgálnia, ugyanis az írás - egy ruhához vagy egy archoz hasonlóan - fontos szerepet kap az első benyomás kialakulásában.
Árulkodó jelek
Az írást egészében kell vizsgálni, nem pedig egy-egy részletet kiragadva. Azonban vannak bizonyos betűk, melyek önmagukban is utalnak létrehozójuk egyes tulajdonságára: például az "S" betűt a takarékossággal hozzák kapcsolatba.
Fontos a betűkötés, a sorkövetés és a távolság. Például ha valaki nagyon lazán köti a betűket, feltételezhetően nem egy szorosan kötődő típus, ha nyitottak a betűi, akkor pedig valószínűleg egy nyitott személyiségről van szó. Létezik olyan (egyenes vonalú, szabályos) írás, amiről messziről látszik, hogy aki írta szabálykövető, "jókislányos", akár még az unalombahajló merevség is jellemző lehet rá.
A reklámokban is fontos
A kézírás manapság is rengeteg reklámban jelenik meg, ezzel téve személyesebbé a terméket vagy a céget. Sok esetben a szlogent írják kézzel, sokszor pedig a nyomtatott hirdetési szöveg alatt szerepel egy saját kezű aláírás, például a reklám modelljétől vagy a cég vezetőjétől, hogy így válhasson hitelesebbé az üzenet.
Hamperger Anita szerint egy-egy cégvezető jobban tenné, ha inkább nem mutogatná aláírását, mert abból sok negatív dologra lehet következtetni. Adott esetben ez olyan lehet egy grafológus számára, mintha az üzenet alatt ott lenne árnyékként egy ellentétes üzenet. A szakértő szerint nem szerencsés, ha például egy biztosító társaság vezetőjének aláírásában a betűk teljességgel olvashatatlanok, kivehetetlenek, összecsapottak, mert ez pont a felelősségvállalás hiányára utal.
Eltalált betűk
Pozitív példaként említi Hamperger Anita Oroszlán Szonja kézjegyét. A színésznő fényképéről a fiatalság, a vidámság és a dinamizmus sugárzik, ugyanúgy, mint aláírásából, tehát ebben az esetben összhangban van a két üzenet.
Szintén pozitív példa a Tesco és a Barátok közt kézzel írott szlogenje. Előbbiből az derül ki, hogy "írója” – jelen esetben a vállalat – takarékos, precíz, kontrollálja magát, odafigyel a pénzre. A magyar szappanopera logója pedig egy nyitott, jóindulatú, közeledő, ugyanakkor titkolózó személyiségre utal, és valószínűleg a cél is ez volt.
Rossz példák
Léteznek azonban olyan kézírásos reklámok, melyekről messziről látszik, hogy nagyon mellényúlt az alkotó. Például még manapság is lehet látni egy kalandra felszólító cég plakátját, amelyen az írás olyan személyre utal, aki még soha életében nem vett részt egy izgalmas kalandban sem.
Hasonlóan "jó" választás egy gyógyszertár-hálózat logója, ahol a kép, a színek mind tudatosan az egészségre, frissességre utalnak, ezzel szemben maga az üzenet olyan írással jelenik meg, mintha egy enervált, beteg ember kézírása lenne.
Alapvető hibák ezek, melyek egy grafológus számára nyilvánvalóak, a reklámkészítők azonban nem igazán fektetnek hangsúlyt ennek mérésére. Arra vonatkozóan azonban léteznek adatok, hogy az írás igenis hatással van a benyomás kialakítására, és számít, még ha csak tudat alatt is.
GF