3p

Az Európai Uniós csatlakozás alaposan felforgatja a magyar fogyasztók életét is. Egyes árucikkek drágulnak, mások olcsóbbak lesznek, összezavarva az eddigi megszokott vásárlást. A helyzetet az euró bevezetése tovább bonyolíthatja majd, nem érdektelen tehát a jelenlegi tagok tapasztalataiból meríteni.

Sőt, nem csak ez. "Azok a termékek, amelyek egyes áruházak kirívóan olcsóan kínálnak, valójában csaliként szolgálnak" - magyarázza a Wezel. Tehát aki eredetileg csak egy liter szuperáron kínált tejért megy be a szupermarketba, annak - ha már ott van - könnyen beszédül a kosarába egy szál csípőskolbász, egy tubus mustár vagy egy tábla tejcsoki. Utóbbiakért természetesen már normál vagy akár emelt árat fizetünk. Ebből következik, hogy ami az egyik boltban kirívóan olcsó, az másutt drága, és persze fordítva. Az árkínálatot ma lényegesen nehezebb áttekinteni, mint korábban. Ráadásul az árak is gyakrabban változnak" - mondja Frank Weide, a berlini fogyasztói központ tanácsadója.

Vásárlás a 21.században: full-time job

A fentiekből mi a tanulság a vevőre nézve? Nos, a 21. század bevásárlójának ma már nem elég csak osztani-szorozni tudni. Ami talán a legfontosabb: legyen képes az eladó fejével gondolkodni, s így sok pénzt, na meg értetlen rácsodálkozást takaríthat meg magának. Másodszor legyen fegyelmezett! Ne engedjen a kínálat csábításának, és ne felejtse el, miért is indult el eredetileg.

Harmadszor legyen képben az árakat illetően, értesüljön az akciókról, tudja, hol mit érdemes venni. Persze azért ne vigye túlzásba: pár forintért valószínűleg senkinek sem éri meg kilométereket utazni. Számolni, gondolkodni, csapdákat leleplezni, kínálatokat nyomon követni: mindez fokozott stressznek tesz ki az ezernyi más dologgal is bajlódó átlagembert. Nem csoda, hogy a profik a vásárlást lassan "teljes munkaidőt igénylő" elfoglaltságnak fogják fel.

Egyes szakemberek egyenesen azt javasolják, hogy a fogyasztó viselkedjen úgy, mint egy vállalkozó, például alkalmazzon költségkontrollt. Vegyünk egy füzetet, és jegyezzük fel, mire mennyit költöttünk. Így pontosan megtudjuk, mennyibe kerül havonta az étkezés, az utazás vagy éppen a szórakozás. A csak éves szinten felmerülő költségeket is ajánlatos havi szintre lebontani. Így átláthatóvá tehetjük havi kiadásainkat, biztonsággal tervezhetünk és elkerülhetjük a túlköltekezést, s ezáltal jelentős összegeket takaríthatunk meg.

Mi várható a csatlakozástól?

Az Európai Unióhoz csatlakozó tíz ország polgárai attól tartanak, hogy a tagság jelentős áremelkedéssel jár majd - áll GfK piackutató intézet által a közelmúltban publikált elemzésben. Az EU-csatlakozó országokban tíz megkérdezett közül nyolc úgy véli, hogy az árak emelkedni fognak. Ezzel szemben mindössze egyharmaduk gondolja azt, hogy a csatlakozással emelkedik az életszínvonaluk.

(Menedzsment Fórum)

Kapcsolódó anyagok
Büntetnek a fogyasztók
Egymás árait figyelik az áruházláncok
Változásra kényszerítik a vásárlók az áruházakat

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!