A MOHI-ban résztvevő nyolc online kiadó kimutatásai szerint 2005. szeptember eleje és 2006. április vége között összesen 156,3 millió forint bevételre tettek szert politikai pártok hirdetéseiből. Ez az összeg nem tartalmazza a hirdetéseket megrendelő ügynökségek jutalékát, ezért feltételezhető, hogy ennél az összegnél legalább 15 százalékkal többe, vagyis legalább 179,8 millióba került a pártoknak az online megjelenés.
Mint közismert, hivatalosan a kampány 2006. január 19-től április 23-ig tartott, három párt (MSZP, FIDESZ, SZDSZ) azonban már 2005-ben is megjelent a hirdetéseivel az online felületeken. A vizsgált időszak összes pártköltéseinek a 26,6 százaléka esett még tavalyra.
A törvényi előírások szerint legfeljebb 386 millió forintot költhetnek a pártok a kampányban. Ennek figyelembevételével kimondható, hogy a pártok jóval nagyobb arányban költöttek a médiamixükben online médiumokra, mint ahogyan az hazánkban szokásosnak mondható. Az online hirdetési szegmens részesedése a teljes reklámtortából mindössze néhány százalékos, a most közzétett MOHI-adatok szerint az MSZP a vizsgált időszakban a felhasználható 386 milliónak több mint ötödét költötte online felületekre.
A pártok szerint jogszerűen költöttek
A Népszava választási oldalán, a www.2006.hu-n olvasható cikkek tanúsága szerint mind a szocialisták, mind pedig a liberálisok betartották a választási törvény szerinti 386 milliós kampány-költségvetési határt.
A Magyar Szocialista Párt "belefért" a kampánycélokra felhasználható 386 millió forintos pénzügyi keretbe - erről Szekeres Imre, a párt elnök-helyettese beszélt a Nap-keltében. "Igen, belefértünk és a törvényeknek megfelelően elszámolunk, hiszen azok a találgatások, amelyek a listaárakról szólnak nem a szerződéses árak" - mondta a politikus, majd hozzátette: döntést kell hozni arról, hogy állami költségvetésből finanszírozzák majd a pártokat és azok kampányát, vagy utat engednek az adományoknak is. Az utóbbi esetében biztosítani kell, hogy a pénz nyomon követhető legyen.
A liberális párt betartotta a 386 millió forintos kampánykeretet - közölte az SZDSZ elnöke egy televíziós műsorban. "Az SZDSZ a törvényeknek megfelelő elszámolását le fogja adni, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) pedig azt rendben fogja találni" - hangoztatta Kuncze Gábor. A pártelnök szerint most az egyik legfontosabb feladat egy nagyon szigorú pártfinanszírozási törvény megalkotása, együtt a kampányfinanszírozási törvénnyel. Ez utóbbinak éppen az lehet a lényege, hogy listaáron számolva az ÁSZ beárazhatja a pártok kampányát, s nem kellene feltétlenül meghagyni a 386 milliós keretet sem - mondta a liberális politikus.