3p

Éleződik Brüsszel és Berlin háborúja az Opel értékesítése kapcsán. A német gazdasági miniszter vasárnap megerősítette, hogy az Európai Bizottság által emelt kifogások ellenére Berlin eltökélt annak támogatásában, hogy a nagy hagyományokkal rendelkező német és immár európai autógyár új tulajdonosa az osztrák-kanadai beszállítói konszern, a Magna legyen.

A német fővárosban megerősítették, hogy Neelie Kroes, az Európai Bizottság versenyügyi biztosa levelet intézett Karl-Theodor zu Guttenberg német gazdasági miniszterhez, amelyben közvetve az uniós versenyszabályok megsértését rótta fel Berlinnek.

A biztos azt a gyanút fogalmazta meg, hogy a német kormány, illetve a németországi Opel-üzemeket működtető tartományok által az Opel értékesítésének támogatására közösen kilátásba helyezett 4,5 milliárd eurós támogatás csak arra az esetre szólt, ha a gyár új többségi tulajdonosa a General Motors után a Magna lesz.

Az Opelért több más befektető is versengett, mindenekelőtt az eddigi amerikai anyavállalathoz, a General Motorshoz közel álló RHJ belga pénzügyi befektető is.

A német kormány - és személy szerint Angela Merkel kancellár - korábban nem hagyott kétséget afelől, hogy a Magnát támogatja, a németországi munkahelyek védelmére ugyanis az osztrák-kanadai konszern tette a leghatározottabb ígéretet.

A holland versenyügyi biztos levelében kifogásolta a német magatartást, és sürgette, hogy a General Motors és az értékesítési ügyletet felügyelő vagyonkezelő társaság még egyszer áttekinthesse az előzetesen létrejött, a Magna mellett döntő megállapodást. Neelie Kroes felszólította a német gazdasági minisztert arra is, hogy írásban foglaljon állást az általa megfogalmazott gyanúval kapcsolatban.

Karl-Theodor zu Guttenberg miniszter ugyanakkor egy vasárnapi interjúban kijelentette, hogy hamarosan tisztázni fogja az Európai Bizottság által megfogalmazott vádakat. A német kormány kitart a Magna - és a vele társult orosz Sberbank - mellett - fogalmazott a miniszter, és egyben annak a remények adott hangot, hogy a megállapodás végleges aláírására hamarosan sor kerülhet.

Az előzetes egyezmény arról szólt, hogy az Opel új tulajdonosa a Sberbankkal együtt a részvények 55 százalékával rendelkezik majd, míg a General Motors kezében 35 százalék marad. A fennmaradó 10 százalékot az Opel-alkalmazottak birtokolják majd.

A versenyügyi biztos aggodalmaival ellentétben az Európai Bizottság ipari biztosa ugyanakkor meggyőződésének adott hangot, hogy az ügylet az eredeti formában létrejön. Igaz, hogy - mint egy vasárnapi kommentár rámutatott - Günter Verheugen történetesen német.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!