2001. február 20. 11:00

Az autógyártás komoly hátrányban van a többi iparághoz képest az internetes gazdaságra való áttérésben. A nagy autógyártó cégek vezetői ugyanakkor gyors fejlődésre számítanak a közeljövőben.

A hazai beszállítók könnyen piacot veszíthetnek

Az autógyártás komoly hátrányban van a többi iparághoz képest az internetes gazdaságra való áttérésben. A nagy autógyártó cégek vezetői ugyanakkor gyors fejlődésre számítanak a közeljövőben. Ezt állapítja meg több felmérésében a KPMG. A nemzetközi tanácsadó cég szerint az autóiparnak az előrelépéshez át kell formálnia a vállalati kultúrát, valamint komoly biztonsági és technológiai akadályokat kell leküzdeni.

A felmérésekben a világ nagy autógyártó cégeinek, illetve beszállítóinak csúcsvezetőit kérdezték a KPMG szakemberei. Az első nemzetközi felmérésben - az Economist Intelligence Unit-tal közösen - e-business értékláncot (e-business value chain) vizsgálták hét vezető iparágban, míg a másodikban a vállalatközi e-kereskedelem (B2B) helyzetét értékelték. A harmadik tanulmány a magyarországi cégek e-felkészültségéről ad átfogó képet.

A felmérések egyik legfőbb közös megállapítása, hogy az összes vizsgált iparág közül az autógyártásban a legalacsonyabb a felső vezetők elkötelezettsége az e-business fejlesztések iránt - a cégvezetők mindössze 35 %-a vesz közvetlenül részt a programokban, az összes iparág átlaga ezzel szemben 58 %. Ez csak az egyike azoknak a jellemzőknek, amelyek igazolják, hogy a legfőbb akadályok a cégen belül keresendők. Jelenleg a legtöbb vállalat kivár, figyelve a konkurencia lépéseit. A cégvezetők a költségeket (51%) és az e-business tapasztalatok hiányát (45%) tekintik az aktív e-tervezés legfőbb akadályának. Úgy vélik, hogy a gyors átalakulás elriasztaná a vevőket, megzavarná a kialakult beszállítói kapcsolatokat és felemésztené a létező bevételi forrásokat. Sokan gondolják úgy, hogy ma még a biztonsági garanciák sem eléggé meggyőzőek.

Az iparág cégei egyelőre nem hisznek abban, hogy az e-gazdaság azonnali versenyelőnyt biztosítana számukra - mindössze ötödük tekinti az e-businesst nyereségnövelő tényezőnek, szemben a többi iparág 44%-os átlagával. Az autóiparban csak a cégek 29%-a kínál testre szabott termékeket és szolgáltatásokat (az átlag 57 %), holott ez az a terület, amelyben az e-alkalmazások gyors és látványos eredményt hozhatnak. A technológiát vizsgálva feltűnő, hogy alig akad cég, amelyik tranzakciókra is használná az internetet, nagy többségük (84%) kizárólag információt kínál honlapján. Az autógyártó vállalatok az átlagnál sokkal kevésbé hajlandóak kihelyezni (outsource) e-business tevékenységüket.

A helyzet azonban hamarosan változni fog, a vállalatvezetők szerint a fejlődés jelentősen felgyorsul a közeljövőben. Arra számítanak, hogy az online eladásokból befolyó bevételek még az idén a jelenlegi 4 %-ról 17 %-ra nőnek. Szerintük 2002-re már a cégek 63 %-a használja a világhálót üzletkötésre, szemben a mai 6%-kal. A beszállítóknak, üzleti partnereknek kínált internetes lehetőségek - hozzáférés a készletfizetési rendszerekhez, online fizetés és licitálás - is jelentősen bővülnek majd.

A nemzetközi összkép megegyezik a magyarországival - a KPMG 70 hazai közép- és nagyvállalat e-felkészültségét vizsgálva szintén azt állapította meg, hogy az autóipar szinte minden kulcsterületen a többi iparág mögött áll, és nálunk is feltűnő a lemaradás a felső vezetés elkötelezettségében.

- "Meglepőnek tűnnek ezek a megállapítások, hiszen egy globális iparágról van szó, amely ráadásul a technológiát tekintve a legfejlettebbek közé tartozik és hagyományosan erős partnerkapcsolatokkal rendelkezik" - hangsúlyozza Linda Mears, a KPMG e-stratégiával foglalkozó tanácsadója. Ugyanakkor az e-fejlesztések szempontjából a szoros partnerkapcsolatok inkább akadályt jelentenek, mintsem előnyt. Komoly egyenlőtlenség tapasztalható az ellátási lánc mentén, különösen a nagy gyártók és a kisebb beszállítók e-felkészültsége között, ám a cégvezetők nem szívesen változtatnak a kialakult hálózaton. "Pedig az e-business megoldások talán legnagyobb előnye - az új termékek körének bővítésén és a tranzakciós költségek csökkentésén túl - éppen az ellátási lánc hatékonyabb működése lehet. Ezáltal a megrendelő igényei szerint készített járművek olcsóbban és gyorsabban juthatnak el a vevőkhöz. Ehhez azonban át kell alakítani a teljes ellátási láncot, a legkisebb beszállítóktól kezdve a helyi eladókig."

- "Különösen fontos ez Magyarországon" - teszi hozzá Linda Mears, "hiszen itt sok kisebb beszállító cég működik együtt néhány nagy autógyártóval. A multinacionális cégek komoly háttérrel rendelkeznek az e-fejlesztésekhez, és a jelenlegi lemaradás ellenére gyors fejlődésre számítanak. Ahhoz, hogy a kisebb beszállítók életképes partnerek maradhassanak, nekik is sürgősen képessé kell tenniük cégüket az e-gazdaság vívmányainak alkalmazására." A KPMG szakértője szerint a sikeres átalakuláshoz szükséges, hogy a vállalatok teljes vezérkara kezdeményezően és aktívan vegyen részt a fejlesztésekben. "Ez biztosíthatja, hogy a magyarországi cégek meghatározó formálói legyenek e-átalakulásnak, és ne a technológia, illetve a versenytársak fejlődése határozza meg üzleti lehetőségeiket."