5p

Az autógyártás komoly hátrányban van a többi iparághoz képest az internetes gazdaságra való áttérésben. A nagy autógyártó cégek vezetői ugyanakkor gyors fejlődésre számítanak a közeljövőben.

A hazai beszállítók könnyen piacot veszíthetnek

Az autógyártás komoly hátrányban van a többi iparághoz képest az internetes gazdaságra való áttérésben. A nagy autógyártó cégek vezetői ugyanakkor gyors fejlődésre számítanak a közeljövőben. Ezt állapítja meg több felmérésében a KPMG. A nemzetközi tanácsadó cég szerint az autóiparnak az előrelépéshez át kell formálnia a vállalati kultúrát, valamint komoly biztonsági és technológiai akadályokat kell leküzdeni.

A felmérésekben a világ nagy autógyártó cégeinek, illetve beszállítóinak csúcsvezetőit kérdezték a KPMG szakemberei. Az első nemzetközi felmérésben - az Economist Intelligence Unit-tal közösen - e-business értékláncot (e-business value chain) vizsgálták hét vezető iparágban, míg a másodikban a vállalatközi e-kereskedelem (B2B) helyzetét értékelték. A harmadik tanulmány a magyarországi cégek e-felkészültségéről ad átfogó képet.

A felmérések egyik legfőbb közös megállapítása, hogy az összes vizsgált iparág közül az autógyártásban a legalacsonyabb a felső vezetők elkötelezettsége az e-business fejlesztések iránt - a cégvezetők mindössze 35 %-a vesz közvetlenül részt a programokban, az összes iparág átlaga ezzel szemben 58 %. Ez csak az egyike azoknak a jellemzőknek, amelyek igazolják, hogy a legfőbb akadályok a cégen belül keresendők. Jelenleg a legtöbb vállalat kivár, figyelve a konkurencia lépéseit. A cégvezetők a költségeket (51%) és az e-business tapasztalatok hiányát (45%) tekintik az aktív e-tervezés legfőbb akadályának. Úgy vélik, hogy a gyors átalakulás elriasztaná a vevőket, megzavarná a kialakult beszállítói kapcsolatokat és felemésztené a létező bevételi forrásokat. Sokan gondolják úgy, hogy ma még a biztonsági garanciák sem eléggé meggyőzőek.

Az iparág cégei egyelőre nem hisznek abban, hogy az e-gazdaság azonnali versenyelőnyt biztosítana számukra - mindössze ötödük tekinti az e-businesst nyereségnövelő tényezőnek, szemben a többi iparág 44%-os átlagával. Az autóiparban csak a cégek 29%-a kínál testre szabott termékeket és szolgáltatásokat (az átlag 57 %), holott ez az a terület, amelyben az e-alkalmazások gyors és látványos eredményt hozhatnak. A technológiát vizsgálva feltűnő, hogy alig akad cég, amelyik tranzakciókra is használná az internetet, nagy többségük (84%) kizárólag információt kínál honlapján. Az autógyártó vállalatok az átlagnál sokkal kevésbé hajlandóak kihelyezni (outsource) e-business tevékenységüket.

A helyzet azonban hamarosan változni fog, a vállalatvezetők szerint a fejlődés jelentősen felgyorsul a közeljövőben. Arra számítanak, hogy az online eladásokból befolyó bevételek még az idén a jelenlegi 4 %-ról 17 %-ra nőnek. Szerintük 2002-re már a cégek 63 %-a használja a világhálót üzletkötésre, szemben a mai 6%-kal. A beszállítóknak, üzleti partnereknek kínált internetes lehetőségek - hozzáférés a készletfizetési rendszerekhez, online fizetés és licitálás - is jelentősen bővülnek majd.

A nemzetközi összkép megegyezik a magyarországival - a KPMG 70 hazai közép- és nagyvállalat e-felkészültségét vizsgálva szintén azt állapította meg, hogy az autóipar szinte minden kulcsterületen a többi iparág mögött áll, és nálunk is feltűnő a lemaradás a felső vezetés elkötelezettségében.

- "Meglepőnek tűnnek ezek a megállapítások, hiszen egy globális iparágról van szó, amely ráadásul a technológiát tekintve a legfejlettebbek közé tartozik és hagyományosan erős partnerkapcsolatokkal rendelkezik" - hangsúlyozza Linda Mears, a KPMG e-stratégiával foglalkozó tanácsadója. Ugyanakkor az e-fejlesztések szempontjából a szoros partnerkapcsolatok inkább akadályt jelentenek, mintsem előnyt. Komoly egyenlőtlenség tapasztalható az ellátási lánc mentén, különösen a nagy gyártók és a kisebb beszállítók e-felkészültsége között, ám a cégvezetők nem szívesen változtatnak a kialakult hálózaton. "Pedig az e-business megoldások talán legnagyobb előnye - az új termékek körének bővítésén és a tranzakciós költségek csökkentésén túl - éppen az ellátási lánc hatékonyabb működése lehet. Ezáltal a megrendelő igényei szerint készített járművek olcsóbban és gyorsabban juthatnak el a vevőkhöz. Ehhez azonban át kell alakítani a teljes ellátási láncot, a legkisebb beszállítóktól kezdve a helyi eladókig."

- "Különösen fontos ez Magyarországon" - teszi hozzá Linda Mears, "hiszen itt sok kisebb beszállító cég működik együtt néhány nagy autógyártóval. A multinacionális cégek komoly háttérrel rendelkeznek az e-fejlesztésekhez, és a jelenlegi lemaradás ellenére gyors fejlődésre számítanak. Ahhoz, hogy a kisebb beszállítók életképes partnerek maradhassanak, nekik is sürgősen képessé kell tenniük cégüket az e-gazdaság vívmányainak alkalmazására." A KPMG szakértője szerint a sikeres átalakuláshoz szükséges, hogy a vállalatok teljes vezérkara kezdeményezően és aktívan vegyen részt a fejlesztésekben. "Ez biztosíthatja, hogy a magyarországi cégek meghatározó formálói legyenek e-átalakulásnak, és ne a technológia, illetve a versenytársak fejlődése határozza meg üzleti lehetőségeiket."

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!