De mit hoz a holnap? Ha egy pillanatra belenézünk képzeletbeli kristálygömbünkbe, elképzelhetjük, hogy a jövőben ezek a rendszerek személyes tanítóinkként működhetnek majd. Egy rendszer, felvértezve a legmodernebb képzési ismeretekkel és anyagokkal, ami miután közöltük vele, mit szeretnénk csinálni és elérni, figyeli minden lépésünket és a megfelelő pillanatban információt nyújt, hogy a legmegfelelőbb döntést hozhassuk meg.
A mesterséges intelligencia, a személyes profilok, a kompetencia-kezelés, adaptív tanulás és hasonló más - ma még gyerekcipőben járó - technológiák felhasználásával egy ilyen "segítő" követheti és segítheti majd minden lépésünket, ahogy munkahelyi számítógépünkön dolgozunk, vagy éppen mobiltelefonunkkal keresünk valamit az interneten. Akár egy új képzési lehetőségről, akár csak valami érdekes információról van szó, személyes segítőnk figyelmeztet minket rájuk. Ismerve személyes preferenciáinkat, azt hogy milyen formában dolgozzuk fel legjobban az információkat, ezek a rendszerek pont a nekünk legmegfelelőbb formában "szólnak" hozzánk. Van akinek egy egyszerű szöveges üzenet vagy e-mail lesz ez, van akinek egy videoklip.
Mindent egybevetve a jövő LMS-e ellátja majd az oktató szerepkörét, aki lépésről lépésre segít egy újabb képzettség, diploma megszerzésében, a munkahelyi "mentorét" aki megmutatja, hogyan igazodj el a szervezetben és segít mindig a megfelelő információkhoz jutni, valamint a személyes tanácsadóét, aki naprakészen követi - mondjuk - a hobbink területén a legújabb fejleményeket.
Ekkor az LMS ténylegesen a tanulást segíti majd, többé nem csupán egy adminisztrációs, nyilvántartási és file-kezelő funkciókat ellátó rendszer lesz.
Az e-learning technikája (E-learning 3)
Ebben a cikkben az e-learningnek a nem annyira látható - de nem kevésbé érdekes - technikai, infrastrukturális hátteréről adunk áttekintést.