3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kormány által kidolgozott szakképzési koncepció reális, áthatja az ésszerűsítés szándéka, csökkenti a felesleges adminisztrációt, és egyszerűsíti a vizsgáztatási rendszert, de van három gyenge pontja - vélekedik a tervezetről a májusban alakult, szakképző intézményeket is tömörítő Magyarországi Szakképzők Egyesülete (MSZE)az MTI-hez csütörtökön eljuttatott közleményében.

Az egyesület szerint több támogatandó javaslatot tartalmaz a koncepció a szakképzési hozzájárulás felhasználásával kapcsolatban, ugyanakkor "neuralgikus pontnak" tartják a finanszírozás, a felsőfokú szakképzés helyzetét, és a térségi integrált szakképző központok (tiszkek) sorsát.

Az alapítványi és magánfenntartású oktatási intézmények sorsa a köznevelési koncepcióból ismertek alapján egyelőre bizonytalan, pedig ezek a szakképzés területén értéket teremtettek, és a forráshiány ellenére is hatékonyan működtették és működtetik a rendszert - hangsúlyozza az MSZE. A felsőfokú szakképzésről úgy vélik, hogy annak nem szabad a felsőoktatás részévé válnia, mert akkor nem szolgálja a munkaerő-piaci igényeket, inkább csak egyetemi nulladik évfolyamként szolgálna. "Ha a felsőfokú szakképzés tartalmi szabályozása a felsőoktatásba kerül, a képzés lényege vész el" - olvasható a közleményben. 

A tiszk-rendszerrel kapcsolatban megjegyzik, hogy ezeket a központokat fenn kellene tartani, mivel az ebbe fektetett - mind anyagi, mind emberi - erőforrások miatt nem érdemes új rendszert kiépíteni. Kiemelik: a német szakképzési rendszer azért sikeres, mert az átalakítását annak idején hosszú nyilvános vita előzte meg és hatalmas anyagi támogatást kapott. A holland és a német modell karakteresen különböző üzeneteket közvetít: a holland minta nem innovatív, hanem a menedzsment szempontú döntéseket részesíti előnyben a humán és pedagógiai szempontokkal szemben; a holland modell a regionális szervezést, a német a legfejlettebb technológiák alkalmazását, az úgynevezett üzemközi gyakorlatot támogatja - hangsúlyozza az egyesület, hozzátéve, hogy ez a kettő nem egyeztethető össze egymással.

Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter egy bizottsági meghallgatáson számolt be arról a múlt héten, hogy az új szakképzési törvény koncepciója és tervezte elkészült, de a véglegesítéssel be kell várni a köz-, a felsőoktatási és az önkormányzati törvényeket is.

A miniszter elmondta: a szakképzési intézményrendszer átalakításáról két modell fut jelenleg egymás mellett. Az egyik a holland minta, amelyben megszűnik a megyei önkormányzatok szakképzési kötelezettsége, a feladat átkerül a nagyvárosokhoz, és megyénként 2-3 központtal működik; a másik szerint pedig teljes mértékben állami finanszírozási körbe kerül a szakképzés. Az állami szerepvállalás az első modellben is erősödik - tette hozzá. 

Emlékeztetett, hogy a kormány júniusban döntött a szakképzési rendszer átalakításáról, ennek alapelvei között van, hogy az első, államilag elismert szakképesítést az állam 100 százalékos finanszírozással megtéríti; erősödik a gyakorlati képzés az elméleti képzés mellett, de "inkább rovására": a német rendszerű duális, gyakorlatorientált rendszert kell átültetni; a gyakorlati képzésbe belépő hallgatóknak kötelező szintvizsgát írnának elő.
 
MTI 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!