2p

2009 harmadik negyedévében a háztartások 1,3 százalékkal alacsonyabb értékben vásároltak a napi fogyasztási cikkekből, mint egy évvel korábban – derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet adataiból. Amíg azonban az idei év első két negyedévében a háztartások inkább a megvásárolt napi fogyasztási cikkek mennyiségén próbáltak spórolni, addig a harmadik negyedévben az olcsó árú termékeket kezdték el keresni, gyakran a kereskedelmi láncok nevével fémjelzett, ún. sajátmárkás termékeket, vagy a velük árban versenyképes kisebb gyártói márkákat.

A magyar kiskereskedelmi forgalomban 2009 harmadik negyedévében megfigyelhető trendszerű változások alapvetően a hitelválságra vezethetőek vissza. Az érintett időszakban mind a bruttó hazai termék, mind pedig a kiskereskedelem - élelmiszer és élelmiszer jellegű vegyes termékekre mért - volumenindexe elmarad az előző év hasonló időszakának eredményétől.

Hasonlóan csökkenő tendenciát mutat a háztartások napi fogyasztási cikk vásárlásainak összértéke is. A GfK Hungária háztartások privát fogyasztását mérő Consumer Tracking adatai szerint a napi fogyasztási cikkekből 1,3 százalékkal alacsonyabb értékben vásároltunk 2009 harmadik negyedévében, mint egy évvel korábban. Az élelmiszer és a háztartási vegyi áru csökkenő értékbeli forgalma az idei év első két negyedévére is jellemző volt.

"Azonban a hasonlóan negatív trendek mögött eltérő fogyasztói magatartás húzódik meg. Míg az első két negyedévben a háztartások inkább a megvásárolt napi fogyasztási cikkek mennyiségén próbáltak spórolni – úgy, hogy közben nem vált tömegessé az olcsóbb árú termékek felé történő elmozdulás a termékszerkezetben –, addig a harmadik negyedévben ez a tendencia tovább erősödött és jelentősen megnőtt az olcsó árú termékek iránti lakossági kereslet. Fokozottan kerestük az olcsóbb, gyakran a kereskedelmi láncok nevével fémjelzett, ún. sajátmárkás termékeket, vagy a velük árban versenyképes kisebb gyártói márkákat" – mondta el Kovács Krisztina, a GfK Hungária Consumer Tracking szektorának menedzsere.

A fogyasztói magatartás megváltozását mutatják a GfK Hungária Vásárlói Hajlandóság Indexének számai is. A tavaszi-nyári hónapokban tapasztalható bizalomerősödés után a harmadik negyedévben ismét visszaesett (8,3 ponttal) a lakosság költési hajlandósága, jelenleg 108,5 ponton áll.

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!