Az ASFINAG által európai pályázók részére teljesen elektronikus útdíj-rendszer kiépítésére és üzemeltetésére kiírt versenytárgyaláson az olasz Austotrade S.P.A. adta a legjobb ajánlatot, és így 2002 júniusában elnyerte a megrendelést. Az olasz Autostrade cég leányvállalata az EUROPASS fogja üzemeltetni Ausztriában a tehergépkocsi útdíj-rendszert.
A teljesen elektronikus rendszer a világon elsőként az ország egész területét lefedi. Az ehhez felhasznált mikrohullámú technológiát már 28 országban alkalmazzák. 2003 júliusáig az EUROPASS kb. 800 úthasználati díjregisztráló pontot épített ki, amelyekkel folyamatos forgalom mellett zökkenőmentesen lebonyolítható az úthasználati díj beszedése.
Az úthasználati díjtarifa jellemzője: egyszerű és fair
Az útdíj összegét a tengelyek száma határozza meg, és ennek függvényében háromféle útdíjkategória lesz: a 2 tengelyű járművek 13 centet fizetnek kilométerenként, a 3 tengelyű járművek pedig 18 centet. A 4 vagy több tengelyű járművek 27 centet fizetnek majd. Ez a rendszer egyszerű és fair: minden egyes jármű az útigénybevételnek megfelelően fizet.
Az úthasználati díj beszedése és ellenőrzése
Az úthasználati díj fizetésére kötelezett minden teherautónak és busznak 2004. január 1-jétől egy kis készüléket kell a szélvédőjére rögzítenie. Az 5 euróért már kapható, úgynevezett GO-box segítségével a rendszer az út fölé szerelt antennák alatt elhaladó járműre teljesen automatikusan kirója az úthasználati díjat. Az On Board egységeket az EUROPASS több mint 200 értékesítő helyen árusítja. Hat meglévő kiemelt díjfizető hely egyben értékesítő hely is.
Az úthasználati díj fizetési kötelezettség betartásának ellenőrzésére 100 díjkönyvelő pont kerül kiépítésre érzékelőkkel és kamerákkal, és az ASFINAG 100 útdíj-ellenorző szervből álló service és ellenőrző szolgálatot állít fel. A szolgálat munkatársai a már meglévő díjfizető pontokon, közlekedési ellenőrzési helyeken, európai uniós külső határokon tartanak ellenőrzéseket, valamint menet közben az utakon. Emellett service-szolgáltatást nyújt, valamint segélyszolgálatot is ellát az autósok érdekében.
Az esetleges teherautó úthasználati díjfizetés alól kibúvó járművek felismerésére az EUROPASS a díjköteles teherautósávokban érzékelőket és kamerákat helyez el. A díjfizetést nem teljesítőket megállítják, és a kötelezettség elmulasztásának mértékétől függően vagy közvetlenül a díjfizetési pontot üzemeltető intézkedik, vagy az úthasználati díjfizetési helyen muködő felügyelő szervhez utasítják, és az intézkedik. Az útdíj-software-t erre a célra fejlesztették ki. A különleges úthasználati díjfizetés alá vont szakaszokon alkalmazott tarifák változatlanok maradnak, csak a jövőben kilométer után történik az elszámolás.
Forrás: Tranit
Az új úthasználati díjrendszer Ausztriában
2004. január 1-jétől az osztrák autópályákon sztrádadíjat kell fizetni a 3,5 tonnát meghaladó tehergépkocsik után. Az úthasználati díj mértéke a két tengelyű járművek esetében 13, a 3 tengelyűeknél 18, a 4 vagy több tengelyűeknél pedig 27 cent lesz kilométerenként. A szélvédőre rögzítendő mérőkészülék, az un. GO-box 5 euróért már kapható.