4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kedden ismertették azt az adótervezetet, mely a Big4-ként ismert tanácsadócégek, illetve befolyásos kamarák és szövetségek közreműködésével készült. A mostani adóreform javaslatok csak 1100 milliárd forint kivonását jelentenék az állami újraelosztásból, ami jóval kisebb összeg, mint Simor András jegybankelnök 2500 milliárdos javaslata. Oszkó Péter, a Deloitte igazgatója, a terv egyik értelmi szerzője az mfor.hu-nak elmondta, hogy az adócsökkentés mértéke itt is mintegy 2000 milliárd forint, de ők számoltak az adórendszeren belüli átcsoportosítás lehetőségével, például az áfa-emeléssel és az ingatlanadó bevezetésével.

A Pénzügyminisztérium ellentmondásosan nyilatkozik - A legfontosabb javaslatok

- A Pénzügyminisztérium közleményében azzal vádolja Önöket, hogy szociálisan nem elég érzékenyek.

- A Pénzügyminisztérium közleményében sok ellentmondás és pontatlanság található. Szemünkre veti például, hogy a javaslatok rontják a nyugdíjasok életkörülményeit, miközben azokat jelentős részük nem érinti. Az egyedüli számukra lényeges intézkedésben, az áfa javasolt emelésében pedig kifejezetten felvetettük egy kedvezményes kulcs bevezetésének lehetőségét, ami éppen ezt a réteget hozhatja kedvezőbb helyzetbe.

Fontos e tekintetben, hogy javaslataink véleményezése azok pontos ismeretében és minden részlet figyelembevételével történjen. Többször hangsúlyoztuk, hogy a ténylegesen alacsony kereseti szinten nem kívánjuk rontani az életkörülményeket, az adófizetési kötelezettségüket nem megfelelően teljesítőktől viszont álláspontunk szerint szükséges megvonni a kedvezményeket.

Ez csak látszólag az alacsony jövedelműeket hozza hátrányos helyzetbe. Valójában azok számára jelent tényleges tehernövekedést, akik alacsony jövedelmet vallanak be, miközben lényegesen jobb jövedelmi és vagyoni viszonyok között élnek.

- A Pénzügyminisztérium azt is állítja, hogy a javaslatuknak nem 1100 milliárd forint, hanem 1250 milliárd költségkihatása lenne.

- Számunkra ez meglepő állítás, hiszen az általunk közölt 1100 milliárdos adat is a Pénzügyminisztérium munkatársainak számításain alapszik, miután a későbbi parttalan viták megelőzése végett őket kértük meg erre a feladatra. Fontos lenne tisztázni, hogyan születhetnek ennyire eltérő eredmények ugyanazon intézkedések költségvetési hatásszámításával kapcsolatban.

- A PM szerint az egészségügyi hozzájárulás (EHO)
jelenleg fejenként havi 1950 forintról 8000 forintra emelése azokat a kis- és középvállalkozásokat sújtaná a legjobban, amelyektől a kormány a foglalkoztatás számottevő bővítését várja, s amelyek fejlődését egyéb eszközökkel támogatni kívánja.

- Véleményünk szerint ez téves statisztikai adatokon alapuló hibás következtetés. A tételes EHO nem terheli kevésbé a nagyobb cégeket, hiszen ők több alkalmazott után több befizetést kell, hogy teljesítsenek.

A tételes EHO-növekedés valójában azoknak jelent nagyobb terhet, akik alacsonyabb jövedelemszinten foglalkoztatnak alkalmazottakat, függetlenül vállalkozásuk méretétől, és azokat hozza viszonylagosan kedvezőbb helyzetbe, akik jobban képzett, szakértő munkavállalókat foglalkoztatnak. Megbízhatatlannak tartjuk azokat a statisztikákat, melyek szerint a kkv-szektorban a foglalkoztatottak jövedelemszintje szükségszerűen alacsonyabb, mint a nagyobb cégeknél, az egyedi munkaerőpiaci tapasztalatok ugyanis nem ezt támasztják alá. Sokkal inkább az a jellemző, hogy az adókötelezettséget fegyelmezettebben teljesítő nagyobb munkáltatók sokszor nehezen tudnak munkaerőt elcsábítani a rugalmas juttatási rendszereket biztosító kisebb versenytársaiktól.

A statisztikák már csak azért is torzak és nem megbízhatóak, mert bejelentett és szabályosan leadózott jövedelmekről tartalmaznak adatokat, miközben az ezzel kapcsolatos fegyelmezettség különböző lehet a kkv-szektorban és a nagyobb befektetőknél. A tételes EHO-emelésre vonatkozó javaslatunk tehát - ahogy egyébként a teljes javaslatcsomag – nem cégméret alapján tesz különbséget és nem nagyobb cégeket preferál a kkv-szektorral szemben, hanem becsületes adófizetőket hoz előnyösebb helyzetbe a jövedelmet részben vagy egészben eltitkolókkal szemben, működjenek azok bármelyik piaci szegmensben is.

Varga M István

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!