4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Míg 1950-ben alig hétezer, az elmúlt években már több mint 8 millió utast fogadott a ferihegyi repülőtér, amely a napokban ünnepelte fennállásának hatvanadik évfordulóját. A működését a kommunizmus legsötétebb éveiben megkezdő, anno még Sztálin- és Rákosi-képekkel díszített repülőtér a hat évtized alatt csinosodott, kibővült, angol, majd német kézbe került, és végeredményben nem túl nagy, de európai szinten is vállalható, hangulatos légikikötővé nőtte ki magát. Az mfor.hu Ferihegy eddigi életének legfontosabb állomásait eleveníti fel.

1938 - Napirendre kerül az új, polgári és katonai célokat egyaránt szolgáló repülőtér építésének terve Peszsztentlőrinc-Rákoshegy-Vecsés határában. A munkálatok 1942-ben el is kezdődnek, 1940 és 1943 között megépül a közúton való elérhetőséget ma is biztosító gyorsforgalmi út; 1944-ben a világháború miatt leáll az építkezés, a harcok során a félkész épületek súlyosan megsérülnek. Az újjáépítésről 1947-ben születik döntés.          

1950. május 7. - Ünnepélyes keretek között átadják a ferihegyi repülőteret (a mai egyes terminált), amely biztosítja az 1946-ban megalakult Malév-előd, a Magyar-Szovjet Légiforgalmi Rt. (Maszovlet) itteni működését. A légikikötő ekkor fogadja az első Li-2-es (az amerikai Douglas DC-3 Dakota típusú gép szovjet licenc változata) utasszállító gépet. Ezen típuson belül ma már állítólag csak egy üzemképes gép létezik, amely a szombaton megrendezett ferihegyi ünnepségen tett is néhány kört a levegőben.

A még egyetelen működőképes Li-2 a hatvanadik születésnap alkalmából szervezett ünnepségen Ferihegyen (Fotó: W. B. /mfor.hu)


A Malév ekkor még csak Moszkvába, Varsóba, Prágába és Szófiába közlekedtetett járatokat - nem csoda, hogy az első évben mindössze 7133 utas fordult meg a repülőtéren.   

1950. július 20.: A mai egyes terminálon búcsúztatják az Észak-Koreába induló magyar tábori kórház személyzetét (Fotó: Kovács Ferenc Magyar Fotó/MTI - mfor.hu)


1954. november -
Megalakul a Malév. Az ekkor már csak magyar tulajdonban lévő vállalat első nyugat-európai járatát 1956 nyarán indítja el Bécsbe.

1957 - A KLM holland királyi légitársaság - első nyugati légitársaságként - járatokat indít Budapestre.     

1958 - A mai teljes hosszára, vagyis 3000 méterre hosszabbítják meg az 1-es futópályát.

1960 - A repülőtér utasforgalma évi 359 ezerre növekszik, egyre több országba indulnak menetrend szerinti járatok.

1969. április 20. : Utasok a ferihegyi váróteremben Fotó: Bara István/MTI - mfor.hu


1973 - A megnövekedett feladatok elvégzésére, és a légitársasági, kereskedelmi és hatósági, valamint az üzemeltetői és repülésirányítási feladatok szétválasztására létrehozták a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóságot (LRI). 

1974
- Ferihegy utasszáma eléri az egymilliót.

A Malév légiutas-kísérői számára tervezett egyenruhákat mutatják be manökenek 1978-ban (Fotó: Horling Róbert, Bara István/ MTI - mfor.hu)


1985 - Átadják az új, osztrák hitelből és fővállalkozásban készült 2A terminált, amelyet a Malév, majd később a Lufthansa, az Air France és a Swiss Air repülőgépei és utasai használnak.

1990 - Az utasok száma 2,5 millióra nő.

1998 - Felavatják a több mint 30 ezer négyzetméter alapterületű 2B terminált, amely maximálisan 3,5 millió utast tud fogadni évente. (Ekkor a repülőtér utasszáma összesen 3,9 millió fő volt.)

2002 - Megszűnik az LRI, helyette a repülőtér üzemeltetésére létrehozzák a Budapest Airport Zrt.-t., a légiforgalom irányítására pedig a HungaroControlt.

2005 - Privatizációs tendert írnak ki a Budapest Airport Zrt.-re, amelyet a brit BAA nyer meg, így 2006 januártól átveszi a repülőtér üzemeltetését.



2007 - A BAA eladja 75 százalékos tulajdonrészét a német Hochtief Airport vezette nemzetközi befektetői konzorciumnak, míg a részvények 25 százalék plusz egy szavazatnyi része továbbra is a magyar állam kezében marad.

Az új tulajdonos összesen 261 millió euró (75 milliárd forint) értékű fejlesztési projektre (BUD Future) vállalt kötelezettséget. A program központi eleme, az új, 40 ezer négyzetméter alapterületű, központi utasforgalmi csarnok, a SkyCourt (Égi Udvar) már épül, és várhatóan év végétől köti össze a 2-es terminál két szárnyát.

Az elmúlt években egyébként már megújult mindkét futópálya teljes fénytechnikája, 2009-ben a 2-es terminál előtt elkészült 80 ezer négyzetméternyi forgalmi előtér, és rövidesen átadják a Magyar Posta számára új, nemzetközi postai kicserélő központjának épületét, amely - a repülőtér vezetésének ígérete szerint - a nagyszabású cargo fejlesztések első állomása lesz.

(A cikkben szereplő archív felvételek a "60 év 60 képben" című, a repülőtér történetét bemutató kiállításról származnak, amelyet az egyes terminálon lehet megtekinteni.)
 

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!