A tanácsadó cég a 2003-ban végzett kutatását frissítve arra a megállapításra jutott, hogy mára hazánkban a legtöbb cég működésében megtörtént a paradigmaváltás: a működésükhöz szükséges logisztikai szolgáltatásokat már a piacról veszik meg, és nem házon belül oldják meg. Ezért a piac további jelentős bővülésére nem lehet számítani, csak olyan mértékben, ahogy a kiszervezést végrehajtó cégek növekednek.
"A 2000-es évek első felét kemény piaci és árverseny jellemezte: az ár, mint elsődleges kiválasztási szempont negatívan érintette a minőségi szolgáltatókat, és sok esetben tisztességtelen piaci küzdelemre kényszerítette a logisztikai cégek egy részét. Ugyanakkor meghatározó piaci szereplők csődje és bizonyos olcsó szolgáltatók ingadozó szolgáltatási szintje arra sarkallta a megbízókat, hogy felülvizsgálják álláspontjukat, és napjainkban a kiválasztás fő szempontja a minőség lett" – hangsúlyozza Teleki Károly, a KPMG felmérésének vezetője.
Ma a kiszervezést végzők 57%-a véli úgy, hogy sok logisztikai vállalkozás kínál magas színvonalú szolgáltatásokat, azaz a kínálati verseny már létezik – 2003-ban 38%-uk vélekedett így. Az elmúlt években jelentősen nőtt a logisztikai outsourcing stratégiai fontosságának megítélése is: a 2003-as 18%-kal szemben ma a kiszervezést végrehajtók 38%-a mondja azt, hogy üzleti céljaikat nem lehet az outsourcing nélkül megvalósítani.
Bár az együttműködések 41%-a jelenleg Magyarországra korlátozódik, ez az arány folyamatosan csökken (2003-ban még 66% volt, és a megbízók várakozása szerint 3 év távlatában 33%-ra esik vissza.), azaz ezzel egyidejűleg nő a nemzetközi együttműködések aránya.
2003-ban a cégek harmadának volt egy logisztikai outsourcing-partnere, ma 13-13%-nak egy vagy kettő partner látja el logisztikai feladatait, azaz nő azok aránya, akik több logisztikai szolgáltató céggel dolgoznak együtt. Jellemző az is, hogy nő a határozott idejű megállapodások aránya (2003 óta 50%-ról 58%-ra), és ezzel egyidejűleg folyamatosan rövidül a szerződések futamideje (2003 óta 3,4 évről 2,4 évre). A szerződések 81%-a ma már tartalmaz úgynevezett „szolgáltatási szintre vonatkozó megállapodást” (SLA=Service Level Agreement) is.
A kiszervezést végzők a legnagyobb kockázatnak a logisztikai szolgáltató nem megfelelő teljesítését és az ebből fakadó károkat (pl. kilistázás, kötbérek, piacvesztés) tekintik. Második és harmadik helyen szerepel a szolgáltató esetleges csődje és a lopások.
A kiszervezést végzők háromnegyede elégedett az outsourcing nyújtotta eredményekkel. 80% feletti mértékben teljesültek a legfontosabb stratégiai és logisztikai célok, valamint a logisztikai szolgáltatókkal szembeni elvárások. Az outsourcing révén a vállalatok 55%-a ért el költségcsökkentést (ennek átlagos értéke 12,2% volt), és mindössze 10%-nál növekedtek a költségek (a többi válaszadó nem tudta vagy nem mérte a költségeket). Átlagosan 9-13%-os javulást mértek a minőségi mutatók, például az „időben pontos szállítások aránya” és a „rendelésteljesítési ráta” esetében is, és a megbízók 55%-a szerint az outsourcing után csökkent a "menedzsmentráfordítási idő" is.
Menedzsment Fórum