4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A logisztikai feladatok kiszervezettségének foka Magyarországon megfelel a nemzetközi átlagnak, az elmúlt öt évben az outsourcing-piac konszolidálódott és jelentősen koncentrálódott. A kialakult kínálati piacon ma már nem az ár, hanem a minőség a legfőbb szempont – derül ki a KPMG felméréséből. A kiszervezést végzők háromnegyede elégedett az eredményekkel, és bár a logisztikai outsourcing tartós tendenciának tűnik, a piac mára egyensúlyba jutott és további kiszervezési hullámra nem lehet számítani.

A tanácsadó cég a 2003-ban végzett kutatását frissítve arra a megállapításra jutott, hogy mára hazánkban a legtöbb cég működésében megtörtént a paradigmaváltás: a működésükhöz szükséges logisztikai szolgáltatásokat már a piacról veszik meg, és nem házon belül oldják meg. Ezért a piac további jelentős bővülésére nem lehet számítani, csak olyan mértékben, ahogy a kiszervezést végrehajtó cégek növekednek.

"A 2000-es évek első felét kemény piaci és árverseny jellemezte: az ár, mint elsődleges kiválasztási szempont negatívan érintette a minőségi szolgáltatókat, és sok esetben tisztességtelen piaci küzdelemre kényszerítette a logisztikai cégek egy részét. Ugyanakkor meghatározó piaci szereplők csődje és bizonyos olcsó szolgáltatók ingadozó szolgáltatási szintje arra sarkallta a megbízókat, hogy felülvizsgálják álláspontjukat, és napjainkban a kiválasztás fő szempontja a minőség lett" – hangsúlyozza Teleki Károly, a KPMG felmérésének vezetője.

Ma a kiszervezést végzők 57%-a véli úgy, hogy sok logisztikai vállalkozás kínál magas színvonalú szolgáltatásokat, azaz a kínálati verseny már létezik – 2003-ban 38%-uk vélekedett így. Az elmúlt években jelentősen nőtt a logisztikai outsourcing stratégiai fontosságának megítélése is: a 2003-as 18%-kal szemben ma a  kiszervezést végrehajtók 38%-a mondja azt, hogy üzleti céljaikat nem lehet az outsourcing nélkül megvalósítani.

Bár az együttműködések 41%-a jelenleg Magyarországra korlátozódik, ez az arány folyamatosan csökken (2003-ban még 66% volt, és a megbízók várakozása szerint 3 év távlatában 33%-ra esik vissza.), azaz ezzel egyidejűleg nő a nemzetközi együttműködések aránya. 

2003-ban a cégek harmadának volt egy logisztikai outsourcing-partnere, ma 13-13%-nak egy vagy kettő partner látja el logisztikai feladatait, azaz nő azok aránya, akik több logisztikai szolgáltató céggel dolgoznak együtt. Jellemző az is, hogy nő a határozott idejű megállapodások aránya (2003 óta 50%-ról 58%-ra), és ezzel egyidejűleg folyamatosan rövidül a szerződések futamideje (2003 óta 3,4 évről 2,4 évre).  A szerződések 81%-a ma már tartalmaz úgynevezett „szolgáltatási szintre vonatkozó megállapodást” (SLA=Service Level Agreement) is.

A kiszervezést végzők a legnagyobb kockázatnak a logisztikai szolgáltató nem megfelelő teljesítését és az ebből fakadó károkat (pl. kilistázás, kötbérek, piacvesztés) tekintik. Második és harmadik helyen szerepel a szolgáltató esetleges csődje és a lopások.

A kiszervezést végzők háromnegyede elégedett az outsourcing nyújtotta eredményekkel. 80% feletti mértékben teljesültek a legfontosabb stratégiai és logisztikai célok, valamint a logisztikai szolgáltatókkal szembeni elvárások. Az outsourcing révén a vállalatok 55%-a ért el költségcsökkentést (ennek átlagos értéke 12,2% volt), és mindössze 10%-nál növekedtek a költségek (a többi válaszadó nem tudta vagy nem mérte a költségeket). Átlagosan 9-13%-os javulást mértek a minőségi mutatók, például az „időben pontos szállítások aránya” és a „rendelésteljesítési ráta” esetében is, és a megbízók 55%-a szerint az outsourcing után csökkent a "menedzsmentráfordítási idő" is.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!