Törölt járatok, partra vetett utasok. Tekintse meg sármelléki galériánkat!
A minimálisra leszorított áraknak és költségeknek azonban megvan a hátulütője is, legalábbis ezt látszanak bizonyítani a társaság szolgáltatásainak anomáliáiról rendszeresen napvilágot látó hírek. Idén tavasszal például egy norvég fogyasztóvédelmi szervezet 63 ezer eurós büntetés megfizetésére kötelezte a céget, mivel az megsértette az utasok jogait. A vádak szerint a Ryanair túlzottan magas illetéket rótt ki a le nem utazott jegyek visszafizetésekor, illetve nem tájékoztatta megfelelően utasait a késésekről, valamint a sérült vagy elveszett csomagok sorsáról.
Ráadásul olykor a menetrend megbízhatóságával is komoly problémák adódnak. A vállalat tavaly októberben például tömeges járattörlést jelentett be az új Boeing-gépek leszállításának csúszása miatt a 2006. január és március közötti időszakra, ami mintegy 300 ezer utast érintett. (Hivatalosan egyébként ezzel indokolták, hogy a sármelléki járat február helyett csak májusban indult el.) Szintén foltott ejtett az imázson az a múlt hónapban történt eset, amely során a cég gépe eltévesztette a célpontot, s az észak-írországi Londonderry helyett a brit királyi légierő egyik támaszpontján landolt. A meglepett utasok a seregnyi katona láttán először nem hittek a szemüknek, majd kínjukban harsány kacajra fakadtak...
Mindezek ellenére tény, hogy a tőzsdén is jegyzett vállalat hosszú évek óta nyereséges, utasforgalma átlagosan 20 százalékkal növekszik egy esztendőben, s így - Kulakowski tájékoztatása szerint - mind az utasok számát, mind a nettó profitot tekintve Európa legnagyobb diszkont légitársaságának számít.

Ennek tudatában a Ryanair menedzsere rendíthetetlen magabiztossággal néz a jövőbe: "Nekünk a Malév és a British Airways az igazi vetélytárs. Két-három éven belül mi leszünk a legnagyobb szállítók Nagy-Britannia és Magyarország között." Példaként ismét Lengyelországot hozza fel: "Az ottani nemzeti légitársaság, a LOT tavaly 4 millió utast szállított összesen. Mi ebben az évben 2 millió utasra számítunk Lengyelországban, két éven belül pedig megelőzzük őket. Higgye el, ugyanez a sztori játszódik majd le Magyarországon is."
Hogy ehhez a hagyományos légitársaságok mellett a hazai piac jelenlegi vezető diszkontjainak is lesz egy-két szava? Kulakowski közbevág, és mosolyogva, ámde ellentmondást nem tűrő hangon közli: "Á, a Wizz Air vagy a SkyEurope nekünk nem vetélytárs! Lássa be, hogy nagy fapados csak egy van: a Ryanair..."
Wéber BalázsMenedzsment Fórum Kapcsolódó anyagok:
Megérkezett Magyarországra a legnagyobb európai fapados Dupla vagy semmire játszanak a fapadosok Vidék helyett Ferihegyen növekedne a Germanwings SkyEurope kontra WizzAir: egynek buknia kell? SkyEurope: csak egy fapados marad állva térségünkben