Mit nyerhetünk az átalakítással?
A közösségi közlekedés 2010-ig tartó átalakításától mintegy 40 milliárd forintnyi megtakarítást remél a kormány. Ezen belül 20 milliárdot a MÁV működési költségeiből faragnak le, az új tarifa- és díjkedvezményrendszer pedig 10 milliárdos megtakarítást jelent csakúgy, mint a vasúti és a Volán-járatok összehangolása.
Két lépcsőben emelik a MÁV tőkéjétKóka János szerint a reform nyomán az adófizetőket az eddigieknél kisebb mértékben terheli majd a vasút veszteségeinek finanszírozása, növekszik a szolgáltatás színvonala, és hatékonyabbá válik a MÁV működése. A cégnél 2007-ben 111,6, 2008-ban pedig 24,4 milliárd forintos tőkeemelés fog megvalósulni, s ez a reformokkal együtt azt eredményezheti, hogy a cég versenyképesen várhatja a személyszállítási piac 2012-ig végbemenő liberalizációját.
"Ma minden egyes magyar állampolgár több ezer forintot fizet évente nem használt vasúti megállókért, szokásjogon működő igazságtalan kedvezményekért. Eközben nem jut pénz egy XXI. századi szolgáltatásokat nyújtó gyors, kényelmes európai vasút kiépítésére" - összegezte a változtatás szükségességének indokait a miniszter. Szerinte a reformok eddig azért maradtak el, mert a korábbi kormányokat a döntések meghozatalakor erősen befolyásolta az érdekelt közlekedési cégek vezetőinek lobbija.
Wéber BalázsMenedzsment Fórum