4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Krisztust formázó fürdőköpenyek az egyik oldalon, rénszarvasok l'amourja a másikon: az Ikeába és a Kikába már november elején betört a karácsony. Nem véletlenül, hiszen az év végi ünnep hangulatának felidézése az egyik leghatásosabb marketingfegyver a kereskedők kezében – ilyenkor indul az utolsó, mindent elsöprő roham a vásárlók pénztárcájáért.

A karácsony előtti napokat idéző, hömpölygő tömeggel és hosszan kígyózó sorokkal találkozhatott az, aki kinézett szombaton az Ikea budapesti áruházába. Azonban nem csak az emberfolyam mérete, hanem a körítés is az év végi ünnepre emlékeztetett: az mfor.hu tudósítójának helyszíni tapasztalatai szerint az üzlet mennyezetéről karácsonyi díszek lógnak, itt-ott egy-egy karácsonyfa támadja be a gyanútlan vásárlót, a pénztárak előtt Krisztus-pózt felvevő fürdőköpenyek lengedeznek, az áruház külső falára kifüggesztett óriásplakát pedig már most boldog karácsonyt kíván az Örs Vezér tere felé kóválygóknak – a biztonság kedvéért svédül is...

Felpörgetnék a forgalmat

A svéd áruházlánc – sok más üzletlánchoz hasonlóan – temészetesen nem keresztényi buzgalomból, hanem jól megfontolt marketingszempontokat figyelembe véve nyitotta meg már most a karácsonyi szezont. A december végi ünnep ugyanis hagyományosan az év legerősebb időszakának számít forgalom szempontjából, azaz ha valamikor, akkor ilyenkor lehet felpörgetni a forgalmat.

Utóbbira szüksége is van az Ikeának, hiszen az áruházlánc növekedési üteme idén – hosszú évek óta először – lassult: a 2008. szeptembertől 2009. augusztusig tartó üzleti évben az árbevétel globális szinten 21,5 milliárd eurót tett ki, ami mindössze 1,4 százalékos bővülést jelez az előző évhez képest. Korábban ennél lényegesen nagyobb mértékben volt képes bővülni a cég: 2007-2008-ban hét, 2006-2007-ben 14, 2005-2006-ban pedig még 17 százalékkal emelkedett az összesített árbevétel.  

A hazai leányvállalat forgalmáról a társaság idén a korábbi évek szokásától eltérően nem közölt adatot – ennek hivatalos oka nem ismert, de a cégek általában akkor burkolóznak hallgatásba, ha a számok jóval elmaradnak a várttól. Gerőcs Vendel, az Ikea marketingmenedzsere júliusban úgy nyilatkozott lapunknak, hogy a néhány százalékos bővülés idén is meglehet. Azonban még ez is jelentős elmaradás lenne a korábbi üzleti évhez képest, amikor – 36,5 milliárd forintos nettó forgalommal - 12 százalékos növekedésre volt képes a cég.

Kika, karácsonyfa, rénszarvasok

Szintén beköszöntött a karácsony az Ikea magyar piacon legnagyobb vetélytársánál, a Kikánál. Bár a budaörsi egységbe az mfor.hu-nak már nem sikerült eljutnia, beszédes tény, hogy a honlapon rénszarvaspár pózol egy karácsonyfa előtt, a cég pedig már most tíz százalék kedvezménnyel árulja karácsonyi termékeit, ráadásul - amúgy nem túl kreatív - ajándékötletekkel bombázza a honlapjára látogatókat.

A Kika forgalom alapján a második legnagyobb szereplőnek számít a hazai bútorpiacon: árbevétele 2007-ben 25 milliárd forintot tett ki, amihez minimális mértékű, 46 millió forintos adózott eredmény társult.  

A Retz csak a harmadik

A hazai bútorpiacot tehát egyértelműen a nemzetközi láncok uralják – a magyar tulajdonú, 1997 óta működő Retz mindössze a harmadik számú szereplőnek számít a bécsi RegioPlan Consulting Világgazdaságban közölt elemzése alapján.

A Regioplan szerint hasonló a helyzet a régió más országaiban is: az Ikea hazánk mellett Csehországban, Szlovákiában és Lengyelországban is piacvezető. Mellettük az Asko Nabyteknek (Csehországban és Szlovákiában), a Scontónak (Csehországban), a Kikának (Szlovákiában), valamint - a lengyeleknél - a Jysknek és az Abrának sikerült felférnie a dobogóra.

W. B. 
 
Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!