3p

Vonat-összeszerelési tevékenységgel bővítené portfólióját a MÁV Gépészet Zrt. Ennek érdekében év végéig tovább fejleszti szolnoki üzemét, és tárgyalásokat kezdett a potenciális partnerek egyikével, a Stadlerrel. A svájci cég - melynek 2012-ig vonat-összeszerelő tevékenységet kell Szolnokra telepítenie - egyelőre mérlegeli az együttműködés lehetőségét, tudta meg az mfor.hu.

Előre menekülne a megrendelés-csökkenés és a MÁV-ra kirótt 40 milliárd forintos megszorító csomag nyomán előállt nehéz helyzetből a MÁV Gépészet Zrt.: az eddig jórészt karbantartással és javítással foglalkozó MÁV-leányvállalat a jövőben vonatok összeszerelését is vállalná, mondta el egy csütörtöki sajtóbeszélgetésen Zaránd György vezérigazgató.

Célkeresztben Szolnok

Az elhatározás komolyságát jelzi, hogy a cég már dolgozik a projekt megvalósíthatósági tanulmányán, év végéig pedig összeszerelő tevékenységre alkalmassá teszi a Szolnoki Járműjavító területén található, úgynevezett „Pálmaház” épületet. 2008 és 2010 között összességében mintegy 3 milliárd forintot fordítanak fejlesztésre - ennek legnagyobb részét a szolnoki üzemre költik.    

A cég emellett partnereket keres terve megvalósításához - az első kiszemelt a Stadler, amelynek Szolnok önkormányzatával kötött telekhasználati szerződése szerint legkésőbb 2012-ig vonat-összeszerelő tevékenységet kell a város ipari parkjában lévő, jelenleg vasúti alumínium-kocsitesteket gyártó üzemébe telepítenie. (Ez temészetesen már nem érintené a MÁV által rendelt 30 plusz 30 darabos Flirt-szállítmányt, hiszen a motorvonatok majdnem mindegyikét leszállította a cég - a szerk.)  

Egyelőre kivár a Stadler


"Valóban van egy ilyen pont a szerződésünkben, ezért kibővítjük a szolnoki üzemet vagy a MÁV Gépészettel közösen végezzük a vonat-összeszerelést. Egyelőre mindkét lehetőség fennáll, a Gépészettel már tárgyalunk az ügyben" – mondta el az mfor.hu-nak Dunai Zoltán. A Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója a részletekkel kapcsolatban egyelőre nem kívánt nyilatkozni, így azt sem árulta el, előreláthatólag mikor várható döntés a kérdésben.

Hosszabb távon a Stadler mellett más cégekkel is "közösködne" a MÁV Gépészet. Ehhez azonban újabb vonatbeszerzésekre lenne szükség MÁV-nál, másrészt - Zaránd György szerint -azok pályázati feltételei közé be kellene építeni, hogy a vonatok összeszerelésének Magyarországon kell történnie.

Az mfor.hu azon kérdésére, nagyságrendileg mekkora bevételt hozhat a leendő új üzletág a cég összforgalmához képest, Záránd György annyit válaszolt: erre vonatkozóan még nem készültek tervek. Utalt arra, hogy ez elsősorban a MÁV jövőbeni vonatbeszerzéseitől függ – végső soron tehát attól, mennyit áldoz majd az új kormány a vasútra.

Szűk esztendők


A MÁV-Gépészet valószínűleg azért is tapogatódzik új területek irányába, mert a válság és a MÁV-ot is elérő megszorítások miatt visszaesett az igény a hagyományos szolgáltatásaik iránt. Forgalma a tavalyelőtti 45 milliárdról 43 milliárd forintra csökkent, nyeresége 178 millióról 40-50 millió forintra mérséklődött 2009-ben, idén pedig mindössze 38 milliárdos forgalomra és hajszálnyi, 10 millió forintos profitra számít a cég.

Wéber Balázs


Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!