Előre menekülne a megrendelés-csökkenés és a MÁV-ra kirótt 40 milliárd forintos megszorító csomag nyomán előállt nehéz helyzetből a MÁV Gépészet Zrt.: az eddig jórészt karbantartással és javítással foglalkozó MÁV-leányvállalat a jövőben vonatok összeszerelését is vállalná, mondta el egy csütörtöki sajtóbeszélgetésen Zaránd György vezérigazgató.
Célkeresztben Szolnok
Az elhatározás komolyságát jelzi, hogy a cég már dolgozik a projekt megvalósíthatósági tanulmányán, év végéig pedig összeszerelő tevékenységre alkalmassá teszi a Szolnoki Járműjavító területén található, úgynevezett „Pálmaház” épületet. 2008 és 2010 között összességében mintegy 3 milliárd forintot fordítanak fejlesztésre - ennek legnagyobb részét a szolnoki üzemre költik.
A cég emellett partnereket keres terve megvalósításához - az első kiszemelt a Stadler, amelynek Szolnok önkormányzatával kötött telekhasználati szerződése szerint legkésőbb 2012-ig vonat-összeszerelő tevékenységet kell a város ipari parkjában lévő, jelenleg vasúti alumínium-kocsitesteket gyártó üzemébe telepítenie. (Ez temészetesen már nem érintené a MÁV által rendelt 30 plusz 30 darabos Flirt-szállítmányt, hiszen a motorvonatok majdnem mindegyikét leszállította a cég - a szerk.)
Egyelőre kivár a Stadler
"Valóban van egy ilyen pont a szerződésünkben, ezért kibővítjük a szolnoki üzemet vagy a MÁV Gépészettel közösen végezzük a vonat-összeszerelést. Egyelőre mindkét lehetőség fennáll, a Gépészettel már tárgyalunk az ügyben" – mondta el az mfor.hu-nak Dunai Zoltán. A Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója a részletekkel kapcsolatban egyelőre nem kívánt nyilatkozni, így azt sem árulta el, előreláthatólag mikor várható döntés a kérdésben.
Hosszabb távon a Stadler mellett más cégekkel is "közösködne" a MÁV Gépészet. Ehhez azonban újabb vonatbeszerzésekre lenne szükség MÁV-nál, másrészt - Zaránd György szerint -azok pályázati feltételei közé be kellene építeni, hogy a vonatok összeszerelésének Magyarországon kell történnie.
Az mfor.hu azon kérdésére, nagyságrendileg mekkora bevételt hozhat a leendő új üzletág a cég összforgalmához képest, Záránd György annyit válaszolt: erre vonatkozóan még nem készültek tervek. Utalt arra, hogy ez elsősorban a MÁV jövőbeni vonatbeszerzéseitől függ – végső soron tehát attól, mennyit áldoz majd az új kormány a vasútra.
Szűk esztendők
A MÁV-Gépészet valószínűleg azért is tapogatódzik új területek irányába, mert a válság és a MÁV-ot is elérő megszorítások miatt visszaesett az igény a hagyományos szolgáltatásaik iránt. Forgalma a tavalyelőtti 45 milliárdról 43 milliárd forintra csökkent, nyeresége 178 millióról 40-50 millió forintra mérséklődött 2009-ben, idén pedig mindössze 38 milliárdos forgalomra és hajszálnyi, 10 millió forintos profitra számít a cég.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum