Az utóbbi időszakban gyakorlatilag hétről hétre egyre kevesebb néző követte a márciusban nemzeti főadóvá avanzsált Duna TV adásait. Ahogy arról beszámoltunk a múlt héten, az is megtörtént, hogy a 18-49 évesek körében egyetlen műsorral sem képviseltette magát a csatorna az 50 legnézettebb program között. A közmédia akkor csupán a Szomszédok című sorozat egyik régi adásának M3-as ismétlésével tudott listára kerülni.
A mögöttünk hagyott héten kifejezetten szerencsésen alakultak a dolgok, hiszen az elmúlt években a közmédia két műsortípussal tudott sikeres lenni. Az egyik ilyen programot a kiemelt sportműsorok jelentik, amelyen mivel idén nincs sem olimpia, sem foci eb/vb, leginkább a Forma-1-es futamokat érthetjük, a másik pedig az Eurovíziós Dalverseny, illetve annak hazai válogatója. A múlt héten jutott a Duna TV-re mindkettőből, hiszen szombaton a magyar résztvevőért, Boggie-ért (Csemer Bogi) izgulhattunk, a Forma-1-ben pedig egy klasszikus futam, a monacói volt soron, amely hagyományosan az egyik legjobban várt verseny a rajongók körében. Ennek köszönhetően immár nem csak "néhány, a tévé előtt szundikáló nyugdíjast" sikerült elérni, hanem az említett műsorokkal relatív nagyszámú közönséget is, hiszen a kereskedelmi célcsoportban mindkét műsor negyedmilliós nézőtáborral büszkélkedhetett, míg a teljes lakosságot tekintve hozzávetőleg 600 ezer embert értek el. Noha a Forma-1 nem az esti órákban volt, a Duna TV a már emlegetett kereskedelmi célcsoportban főműsoridőben így is megduplázta az egy héttel korábbi számokhoz képest a közönségarányát.
Más kérdés, hogy a legnézettebb műsorokhoz képest a közmédia még így is számottevő lemaradásban volt, hiszen a mögöttünk hagyott 21. héten a teljes lakosságot tekintve az éllovas Az ének iskolája volt 1,12 millió nézővel, míg a 18-49-ben a Barátok közt egyik epizódja vitte a pálmát 447 ezer nézővel. Hozzá kell ugyanakkor tenni, hogy – ugyan itt most egy adott hét adatairól van szó, ám - ezek a számok alacsonyabbak a korábbi évek hasonló nézőszáminál. Ebben a változó médiafogyasztás játszik fontos szerepet, amely alatt azt értjük, hogy a nézők immár nem csak egy-két csatornánál ragadnak le, hanem egyre többen követik a kisebb nézettségű adók valamelyikét, de sokan vannak olyanok is, akik szakítanak a hagyományos tévénézési szokásokkal. Ők részben a statisztikákban maradnak, ha az adott műsorokat nem is élőben, de a digitális szolgáltatásnak köszönhetően valamikor elcsúsztatva megtekintik.
Ami a két nagy csatornát illeti, az RTL Klub továbbra is a legtöbb nézőt elérő csatorna, úgy is, hogy ellentétben a korábbi évekkel hétvégén nincs nagy költségvetésű sajátgyártású műsoruk. Más kérdés, hogy míg hétköznapokon könnyedén 20 százalékos közönségarány felett teljesítenek, sőt többször minden negyedik képernyő előtt ülő a piacvezető csatornát nézi, addig a hétvégeken már szorosabb versenyben vannak a TV2-vel. A második számú csatorna egyébként a fent említett Az ének iskolájának jó számai ellenére sem tudott a 18-49-es korcsoportban egyetlen estét sem megnyerni.
Az RTL-t esténkét (19-23 óra között) a kereskedelmi célcsoportban (19-49 évesek) a képernyők előtt ülők 22,4 százaléka nézte átlagosan a múlt héten. A TV2-t a készülékek előtt ülők 10,6 százaléka követte. A Cool becsúszott a 7 százalékos szint alá (6,8% SHR), míg a F+ az egy héttel korábbi számait hozta, az eredménye 5,8 százalék volt. A jelentősen javító Duna (5,5% SHR) így felzárkózott a középmezőnyre, míg a Viasat3 (3,4% SHR) hiába javított az eredményén, ezúttal a középmezőny végére került.
mfor.hu