A Lízingszövetség adatai ugyan még nem állnak rendelkezésre arról, hogy mi történt a Növekedési Hitelprogram (NHP) meghirdetése óta a gépjárműpiacon, volt-e gazdaságélénkítő hatása a 2,5 százalékos olcsó hiteleknek. A forgalomba helyezési számokból, illetve a piaci hírekből azonban körvonalazódik egy kép, és ez a kép olyan, amely összhangban van a gazdaságélénkítési program eredeti céljaival. Miközben az európai autópiac esésben van, és csak Nagy-Britannia tudott 11 százalékot emelkedni augusztusban, itthon júliusban 9,7, augusztusban 16 százalékkal nőtt a regisztrációk száma.
Rövid és hosszú távú hatásokat is érzékelnek a piaci szereplők
2013 júliusában és augusztusában az MNB programban részt vett bankok közül néhányan elkülönítettek egy - becslésünk szerint 10 milliárd forint nagyságrendű - keretet, mely kimondottan magyar kkv-k részére biztosított gépjármű lízingforrásokat. A fenti összegeket kizárólag augusztus 28-ig forgalomba helyezett új és használt autók vásárlására lehetett fordítani.
A keretek egy jelentős része meglévő deviza vagy korábbi drágább forint gépjármű hitelek kamatterheinek csökkentésére és ezzel egyidejűleg futamidejének átalakítására is szolgálhatott. Ezzel a hitelezett autóparkot üzemeltető vállalkozások meglévő adósságszolgálati terhe csökkent, így szabad cashflowt és eredményt is termelhetett a program ezeknek a magyar kkv-knak a hitel futamidejének hátralévő részében.
Ugyanakkor, természetesen új autóvásárlásokat is indítottak ebből a programból azok az ügyfelek, akikhez a rövid rendelkezésre állási időn belül eljutott a megfelelő információ a termékről, és annak feltételeiről. A keretek - a piaci információk szerint - augusztus közepére így is elfogytak, vagyis a gépjármű finanszírozási piacon is egyértelműen jelentkezett az érdeklődés az olcsó hitelezési feltételek iránt.
Általános vélemény, megítélés szerint a fenti NHP-források közvetlen hatása rendkívül pozitív, míg közvetett hatásán keresztül azok számára is nyújt pénzügyi - elsősorban - kamatteher csökkentést, akik nem részesültek (még) belőle. Hiszen érzékelve a programmal kapcsolatos intenzív érdeklődést, a fenti forrásokkal nem rendelkező, finanszírozói tevékenységet folytató cégek is elkezdték az alacsony THM-mel hirdethető termékek fejlesztését és kommunikációját. Még az olyan nagy és erős autógyártók is, mint a Toyota az új középkategóriás modellek bevezetésénél 3,99 és 4,99 százalékos forint alapú lízing- és hiteltermékekkel lépett piacra. Ezen a kamatszinten várhatóan - más egyéb feltételek javulása mellett - akár újra élénkülhetne a jelenlegi nagyon alacsony volumenű magán illetve kkv gépjárművásárlás.
A program szűk határideje miatt készlethatás is érzékelhető volt, hiszen elsősorban a nyáron már az országban lévő készletekből történt a fogyasztás, forgalombahelyezés - ez pedig szintén pénzügyi forrásokat szabadíthatott fel (készlet felszabadításból származó pénzzel) az importőri és kereskedői szinteken egyaránt. Ez látszani fog a szezonálisan kiigazított statisztikákon is vélhetően.
Júliusban és augusztusban az elsődleges adatok szerint körülbelül 1000-1200 autóval több újautó forgalomba helyezést regisztráltak, mint egy évvel korábban. Ebben a számban azonban vannak egyszeri tételek és forgalomból még ki nem vont, de exportra szánt autók is, ezért belföldön hitelpiaci ügyletre alkalmas 900 autóval lehet számolni, amelynek forgalmi értéke nagyságrendileg 3,5-4 milliárd forint lehet. Ebből következhet az is, hogy a 10 milliárd forint elérhető keretből nagyságrendileg 2,5-3,3 milliárd mehetett újautó finanszírozásra, és a nagyobb rész, maximum 7,5 milliárd már meglévő, magasabb kamattartalmú ügyleteket és/vagy deviza alapú gépjárműhiteleket váltott ki.
Az újautó finanszírozás számára felhasznált összeg (2,5- 3,3 milliárd) minimum egymilliárd forintnyi áfa és regisztrációs adó többletbevételt is hozhatott, mely a program nettó költségét csökkenti. Ez az adótöbblet használt autóknál nem mondható el, lévén a használt személyautók értékének áfatartalma más, de a vagyonszerzési illetéken keresztül a programban érintett körülbelül 2000 használt autó akár 200-300 millió forinttal is hozzájárulhatott a költségvetés bevételeihez.
A magasabb arányú hitelkiváltás azonban nem jelent eltérést a program eredeti hitelcéljától, hiszen ahogyan a vállalkozások adósságszolgálatukat kedvezően csökkenteni tudták, az így keletkező szabad forrásaik más, további beruházásokra, eredményük pedig a sajáttőke növelésére szolgál majd hosszabb távon.
Továbbá az a vállalkozói gondolkozásban ott motoszkáló alacsony forrásköltségű gépjárműhitel lehetősége, melyet a piaci szereplők októbertől reméljük további lehetőségként élvezhetnek majd, további újgépjármű vásárlásokat generál majd elfogadható és kigazdálkodható költségek mellett, állami többletadó és illeték bevételeket jelentve rövid és hosszú távon egyaránt.
Szóval a pénz úgy tűnik, hogy az utcán parkol, és remélhetően egyre több új autó képében teszi ezt októbertől is.
Szilasi János
Toyota Sakura
Vezérigazgató