5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Bár hivatalos adatok még nincsenek, az autókereskedők szerint szignifikánsan érezhető volt Matolcsy programjának hatása a nyáron.

A Lízingszövetség adatai ugyan még nem állnak rendelkezésre arról, hogy mi történt a Növekedési Hitelprogram (NHP) meghirdetése óta a gépjárműpiacon, volt-e gazdaságélénkítő hatása a 2,5 százalékos olcsó hiteleknek. A forgalomba helyezési számokból, illetve a piaci hírekből azonban körvonalazódik egy kép, és ez a kép olyan, amely összhangban van a gazdaságélénkítési program eredeti céljaival. Miközben az európai autópiac esésben van, és csak Nagy-Britannia tudott 11 százalékot emelkedni augusztusban, itthon júliusban 9,7, augusztusban 16 százalékkal nőtt a regisztrációk száma.

Rövid és hosszú távú hatásokat is érzékelnek a piaci szereplők

2013 júliusában és augusztusában az MNB programban részt vett bankok közül néhányan elkülönítettek egy - becslésünk szerint 10 milliárd forint nagyságrendű - keretet, mely kimondottan magyar kkv-k részére biztosított gépjármű lízingforrásokat. A fenti összegeket kizárólag augusztus 28-ig forgalomba helyezett új és használt autók vásárlására lehetett fordítani.

A keretek egy jelentős része meglévő deviza vagy korábbi drágább forint gépjármű hitelek kamatterheinek csökkentésére és ezzel egyidejűleg futamidejének átalakítására is szolgálhatott. Ezzel a hitelezett autóparkot üzemeltető vállalkozások meglévő adósságszolgálati terhe csökkent, így szabad cashflowt és eredményt is termelhetett a program ezeknek a magyar kkv-knak a hitel futamidejének hátralévő részében.

Ugyanakkor, természetesen új autóvásárlásokat is indítottak ebből a programból azok az ügyfelek, akikhez a rövid rendelkezésre állási időn belül eljutott a megfelelő információ a termékről, és annak feltételeiről. A keretek - a piaci információk szerint - augusztus közepére így is elfogytak, vagyis a gépjármű finanszírozási piacon is egyértelműen jelentkezett az érdeklődés az olcsó hitelezési feltételek iránt.

Általános vélemény, megítélés szerint a fenti NHP-források közvetlen hatása rendkívül pozitív, míg közvetett hatásán keresztül azok számára is nyújt pénzügyi - elsősorban - kamatteher csökkentést, akik nem részesültek (még) belőle. Hiszen érzékelve a programmal kapcsolatos intenzív érdeklődést, a fenti forrásokkal nem rendelkező, finanszírozói tevékenységet folytató cégek is elkezdték az alacsony THM-mel hirdethető termékek fejlesztését és kommunikációját. Még az olyan nagy és erős autógyártók is, mint a Toyota az új középkategóriás modellek bevezetésénél 3,99 és 4,99 százalékos forint alapú lízing- és hiteltermékekkel lépett piacra. Ezen a kamatszinten várhatóan - más egyéb feltételek javulása mellett - akár újra élénkülhetne a jelenlegi nagyon alacsony volumenű magán illetve kkv gépjárművásárlás.

A program szűk határideje miatt készlethatás is érzékelhető volt, hiszen elsősorban a nyáron már az országban lévő készletekből történt a fogyasztás, forgalombahelyezés - ez pedig szintén pénzügyi forrásokat szabadíthatott fel (készlet felszabadításból származó pénzzel) az importőri és kereskedői szinteken egyaránt. Ez látszani fog a szezonálisan kiigazított statisztikákon is vélhetően.

Júliusban és augusztusban az elsődleges adatok szerint körülbelül 1000-1200 autóval több újautó forgalomba helyezést regisztráltak, mint egy évvel korábban. Ebben a számban azonban vannak egyszeri tételek és forgalomból még ki nem vont, de exportra szánt autók is, ezért belföldön hitelpiaci ügyletre alkalmas 900 autóval lehet számolni, amelynek forgalmi értéke nagyságrendileg 3,5-4 milliárd forint lehet. Ebből következhet az is, hogy a 10 milliárd forint elérhető keretből nagyságrendileg 2,5-3,3 milliárd mehetett újautó finanszírozásra, és a nagyobb rész, maximum 7,5 milliárd már meglévő, magasabb kamattartalmú ügyleteket és/vagy deviza alapú gépjárműhiteleket váltott ki.

Az újautó finanszírozás számára felhasznált összeg (2,5- 3,3 milliárd) minimum egymilliárd forintnyi áfa és regisztrációs adó többletbevételt is hozhatott, mely a program nettó költségét csökkenti. Ez az adótöbblet használt autóknál nem mondható el, lévén a használt személyautók értékének áfatartalma más, de a vagyonszerzési illetéken keresztül a programban érintett körülbelül 2000 használt autó akár 200-300 millió forinttal is hozzájárulhatott a költségvetés bevételeihez.

A magasabb arányú hitelkiváltás azonban nem jelent eltérést a program eredeti hitelcéljától, hiszen ahogyan a vállalkozások adósságszolgálatukat kedvezően csökkenteni tudták, az így keletkező szabad forrásaik más, további beruházásokra, eredményük pedig a sajáttőke növelésére szolgál majd hosszabb távon.

Továbbá az a vállalkozói gondolkozásban ott motoszkáló alacsony forrásköltségű gépjárműhitel lehetősége, melyet a piaci szereplők októbertől reméljük további lehetőségként élvezhetnek majd, további újgépjármű vásárlásokat generál majd elfogadható és kigazdálkodható költségek mellett, állami többletadó és illeték bevételeket jelentve rövid és hosszú távon egyaránt.

Szóval a pénz úgy tűnik, hogy az utcán parkol, és remélhetően egyre több új autó képében teszi ezt októbertől is.

Szilasi János
Toyota Sakura
Vezérigazgató

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!