5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Bár eleinte még élvezte az új, orosz tulajdonos bizalmát, most közös megegyezéssel távozik a Malév vezérigazgatói székéből Gönci János. A posztot csütörtöktől Lloyd Paxton, a British Airways egykori felsővezetője tölti be. A szakember korábban a kazahsztáni nemzeti légitársaság elnök-vezérigazgatójaként is dolgozott.

Gönci: búcsú két és fél év után (Forrás: MTI)

Bár a Malév márciusi közleménye még kiemelte: Gönci János élvezi az új befektetők bizalmát, így továbbra is posztján marad, most - a hivatalos verzió szerint közös megegyezéssel - mégis távozik a vállalat éléről.

Az igazgatóság szerint Gönci a cég átvételét követően vállalta: az átmenet zökkenőmentességének biztosítása érdekében tovább vezeti a céget, amíg az új tulajdonos megtalálja utódját. Igaz, a szakember távozásáról korábban nyilvánosan nem volt szó.

A légitársaság igazgatósága a váltással kapcsolatban egyelőre annyit közölt: elismerik Gönci János érdemeit "a sikeres privatizáció munkabéke melletti lebonyolításának biztosításában, a oneworld csatlakozás előkészítésében és véghezvitelében, valamint a társaság likviditásának fenntartásában". A vezércsere körülményeiről a Malév pénteki sajtótájékoztatójára ígért további információt.

A légitársaság vezérkara egyébként június elején már két új vezérigazgató-helyettessel bővült: a lengyel Piotr Ikanowiczot gazdasági vezérigazgató-helyettessé, Mester Zoltánt pedig infrastrukturális és portfolió-kezelő vezérigazgató-helyettessé nevezték ki.

Tízmilliárd feletti veszteség
Gönci János 2005 februárjától töltötte be a Malév vezérigazgatói posztját, miután elődje, Sándor László személyes okok miatt kezdeményezte felmentését.
A cég tavaly is hatalmas veszteséget volt kénytelen elkönyvelni: a 2006. évi üzemi tevékenység eredménye mínusz 10,8 milliárd forint volt, 3,7 milliárd forinttal több a megelőző évinél; az adózás előtti veszteség pedig 11,9 milliárd forintot tett ki a konszolidált éves beszámoló szerint. Igaz, az utasok száma kilenc százalékkal emelkedett 2005-höz képest. A Malév-közgyűlés májusi döntése értelmében egyébként Gönci János 2006-ra nem kapott prémiumot.



Brit szakember ázsiai tapasztalatokkal

Paxton: kazahsztáni küldetés

Az igazgatósági tagságát továbbra is megtartó magyar vezető utóda a sokéves légiközlekedési tapasztalattal rendelkező Lloyd Paxton lesz. A brit szakember 1960-tól 35 éven át a British Airways kötelékében látott el tanácsadói és felsővezetői feladatokat - így például üzemelésbiztonsági és a vészhelyzetek igazgatójaként, repülőtéri és utasbiztonsági igazgatóként, valamint külföldi területi és regionális igazgatóként is tevékenykedett. Emellett dolgozott a nemzetközi kereskedelmi kapcsolatok, az ügyfélszolgálat, a földi kiszolgálás, a kormányzati kapcsolatok, a repülőtéri biztonság és utasbiztonság, valamint a légitársaság üzemeltetési és adminisztrációs területén is.

Ki áll a vevő mögött?
A vevő AirBridge Zrt. egy Magyarországon bejegyzett cég, amelynek két magyar (Kiss Kálmán és Költő Magdolna) és egy orosz (Borisz Abramovics) tulajdonosa van. A magyarok tulajdonrésze összesen 51 százalékra rúg, a a legnagyobb egyedi - igaz, kisebbségi - tulajdonos azonban Abramovics.

Paxton csúcsvezetői tapasztalatot az Air Astana, Kazahsztán 2002-ben létesített nemzeti légifuvarozójának alapító elnök-vezérigazgatójaként szerzett. Irányítása alatt a cég "dinamikusan terjeszkedett és eredményesen működött", áll a lapunkhoz eljutatott közleményben.

Abramovics már márciusban elnök lett

Mint ismert, a Malévot idén tavasszal privatizálta az orosz Borisz Abramovics üzletember befolyása alatt álló AirBridge Zrt. Az új tulajdonos már a társaság márciusi közgyűlésén megkezdte a vezetés átalakítását. Jelölése nyomán ekkor választották az igazgatóság tagjává például Alexander Abramovicsot, Pjotr Leonovot, valamint az AirBridge Zrt. egyik kisebbségi tulajdonosának számító Kiss Kálmánt. Az igazgatóság elnöke Borisz Abramovics lett, a Felügyelő Bizottság elnöki tisztsége pedig a másik magyar kisebbségi tulajdonosnak, Költő Magdolnának jutott.

A Malév magánosításáról szóló szerződést még február 23-én kötötték meg. Annak értelmében az AirBridge Zrt. 200 millió forintért vette meg a légitársaság 99,95 százalékos részvénycsomagját; emellett legalább 50 millió euró (mintegy 12,5 milliárd forint) tőkeemelést vállalt, továbbá komoly garanciákat adott az eddig nagyrészt állami kezességgel fedezett Malév-hitelekre.

A tranzakció április végén zárult le, miután az AirBridge minden, a szerződésben lefektetett anyagi kondíciót teljesített. Így megfizette az ÁPV Zrt.-nek a 200 milliós vételárat, a Malévnál vállalt első tőkeemelés 20 millió eurós (mintegy 5 milliárd forint) ellenértékét pedig átutalta a légitársaság számlájára.

Emellett bemutatta az orosz Vnesheconombank által kibocsátott 30 millió eurós, feltétel nélküli és visszavonhatatlan tőkejuttatási bankgaranciát, amely felett - a kedvezményezett Malév javára - az ÁPV Zrt. rendelkezik. Ez a forrás gyakorlatilag a légitársaság pénzügyi és tőkehelyzetének javítására áll készenlétben.

26 milliárdba került a Malév

Szintén átadta az orosz bank által kibocsátott 32 millió eurós hiteltörlesztési bankgaranciát, amelynek mind kedvezményezettje, mind rendelkezési jogosultja az ÁPV Zrt. Ezzel a Malév által felvett - és állami kezességgel fedezett - mintegy 20 milliárd forintos MFB-hitel kezelésére kitalált konstrukció végrehajtását biztosította az AirBridge. Az új tulajdonos által vállalt teljes befektetés értéke így mintegy 102 millió euró (26 milliárd forint).

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!