Míg 2003-ban 8886 gépjárművet lovasítottak meg hazánkban, tavaly már "csak" 6113 esetben kellett nyomozást indítaniuk a rendőri szerveknek. Kedvezőnek tűnhet a lízingcsalások számának alakulása is - az elmúlt évben közel ezerrel csökkent az ilyen ügyben indított eljárások száma -, ám ebben az esetben azzal is illik számolni, hogy a válság hatására drasztikusan visszaesett az autóértékesítés, a lízingcégek pedig - a korábbi rossz statisztikák alapján - sokkal jobban odafigyelnek a szerződéskötéskor. Megtehetik, sokkal kevesebb üggyel kell foglalkozniuk.
Az adatsorokból kiderül: a visszaélések tekintetében nem sikerült elmozdulni: a legfertőzöttebb területnek továbbra is Budapest számít. Tavaly a gépjárművek kétharmadát, ezen belül a személygépkocsik 73 százalékát Budapestről vitték el.
A hatóság szerint az elmúlt évek csökkenő csalási statisztikái egyértelműen annak köszönhetőek, hogy Magyarországon szigorú a szabályozás, az autókhoz törzskönyvet adnak és bevezették a kötelező eredetiségvizsgálatot. A járműtörzskönyv persze csak itthon védte az autósokat - az okmány ismeretlen más országokban, s így a külföldi közlekedésrendészeti hatóságok nem is ellenőrzik annak meglétét a Magyarországról "exportált" autók esetében. Híreink szerint a bűnüldöző szervek aggódnak az eredetiségvizsgálat szabályainak enyhítése miatt: az elmúlt évben módosított szabályok szerint az Európai Gazdasági Közösségből és Svájcból behozott autók esetén nem feltétele a forgalomba helyezésnek a kötelező eredetiségvizsgálat.
A lopási módokban komoly változás nem volt: továbbra is a roncsolásos, betöréses, beugrásos módszer vezet, de nőtt a kulcsduplikálásos esetek száma is. Ezzel kapcsolatban az ORFK illetékesei arra hívták fel a figyelmet: egy-egy lopás esetén a szakértők egyértelműen be tudják bizonyítani, hogy az adott autókulcsról készült-e másolat, írja a Napi Gazdaság.