43 magyar alkotás jutott Cannesba, ebből négy került shortlistre, és egy bronzérem született, az 55. Cannes-i Reklámfilmfesztiválon. Az Ogilvyn és Leo Burnetten kívül a BBDO, a DDB, a Grey és a The Lab 3 küldött be pályamunkákat, melyek sajnos nem kerültek rövidlistára. A hazai szakma győztese, a Leo Burnett munkája: SMS Bandi. Az ötlet a Carnation közreműködésével valósult meg online.
Tavaly 22 magyar pályázat közül csak egy került rövidlistára, és nem született érem, tehát az idei év mindenképpen sikeresebb a magyar ügynökségek számára.
Aki nem szórakoztat, vissza is vonulhat lassan
"Az idei Cannes Lions tanulsága, hogy a nem szórakoztató reklámok ideje lejárt. Ma már senki nem lehet olyan naiv, hogy azt higgye, nem kapcsol ki a fogyasztó agya, ha nem kötjük le a figyelmét. Igenis demonstrálni kell, hogy értjük a fogyasztó működését, és bevonni, szórakoztatni akarjuk" - mondta az mfor.hu-nak Tordai Péter a budapesti Leo Burnett kreatív igazgatója, a győztes ügynökség képviseletében. "A másik megfigyelhető tendencia a médiumok határvonalainak összemosódása. A tévé háttérbe szorult, még itt, Cannes-ban is, és előtérbe kerültek új kommunikációs eszközök, illetve a régiek összeolvadtak."
Mindenki a reklám szolgálatában – új felületek
Kommunikációs eszközként működhet ma már egy szobor is, de például a PR is egyre gyakrabban téved a marketing területére. Tordai szerint a kommunikációs tér kiszélesedése azzal is együtt jár, hogy intézményeket is bevonnak az ügynökségek a hagyományos felületeken túlmenően. Egy szoborhoz például az önkormányzat engedélye is szükséges, vagy például az afrikai vízkampány reklámjához (ahol egy fekete kisfiú berohan híradó közben a stúdióba, és nagyot kortyol a bemondónak kikészített vízből) a tévétársaság közreműködése is kellett. A jövő mindinkább ebbe az irányba mutat: a felületek, és egyes esetekben az intézmények integrálódásába, és a fogyasztók bevonásába.
Az egyetlen nem előremutató jelenség az idei Cannes Lions-ban az ötlettelen, terméktulajdonságot túldramatizáló filmek jelenléte. Ugyan ebből egyre kevesebb látható, de még így is sokan gondolják, hogy elég csak annyit mondani egy ketchupról, hogy csípős, vagy egy autóról, hogy gyors, véli a szakember.
A verseny tisztasága nem egyértelmű
A kiírásban ugyan kötelezővé teszik a pályamunkák médiában történő megjelenését, de még így is akadnak úgy nevezett scamek, olyan hirdetések, melyek inkább versenyre, mint kereskedelmi célból készültek. Például a Smart Ambient kis méretét hangsúlyozva két óriásplakát közti résben hirdette magát, egy keresztben odaillesztett plakáton. Az ötlet jó, de nem tudni, mennyire működőképes…
A legjobbak
A tavalyi Cannes-i verseny egyértelmű győztese a Dove kampány volt, amit több mint hétmillióan töltöttek már le a Youtube-ról, és sikerének egyik bizonyítéka a számos válaszként született paródiafilm is.
Tordai Péter és számos külföldi lap szerint, az idei év legnagyobb ötlete az HBO, első helyen végzett "Voyeur" kampánya. A lenyűgöző mozgóképet egy New York-i ház falára vetítették ki, a bent lakók életét imitálva. A félperces szpotból egy hosszabb verzió is készült.
Az idei Cannes Lions-on másik önálló életre kelt alkotása a japán Uniqlock ruhacég reklámja, mely a Cyber kategóriát nyerte meg. Divatcégektől távol álló kampánnyal, végtelenített filmeken, ritmusos mozgásokat végző japán fiatalok népszerűsítik a ruhákat. A film érdekességét jelzi, hogy már ebből is elkészült a remix változat, mely szintén a Youtube-on kering.
Bob Garfield, az Adage kritikusa úgy véli, az idei Cannes a nonszensz filmeké, ezért is végzett előkelő helyen a Candburry doboló gorillája.
Média kategóriában egy svéd nyugdíjbiztosító médiakampánya nyert, ahol a honlapon bárki megnézheti magát hetven évesen. Végül zárásként álljon itt egy japán rádiószpot, melynek jelentése számomra ismeretlen, hangzása azonban mindenképpen figyelemreméltó.
Gábor Fanni