5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Benyújtotta a kormány a Lex Mol néven elhíresült, a stratégiai fontossságú cégek védelméről szóló törvényjavaslatot. A tervezet szerint elvileg szabadon megszerezhető lesz bármilyen stragégiai cég részvénye. A fékeknek nevezett kivétel között a legfontosabb, hogy csak az veheti meg a Molt, aki szimpatikus a kormánynak. Mfor.hu háttér.

Csak ha a kormány is úgy akarja (mfor.hu montázs)

"Ejnye, fiam, gondold végig még egyszer" - mondthatta Sólyom László köztársasági elnök, amikor az Országgyűlés tavaszi ülésszakának végén megfontolásra visszaküldte a kormánynak az állami vagyonról szóló tervezetét. Mint arról többször beszámoltunk, a kormánynak ki kellett dolgoznia egy EU-komaptibilis tervezetet az úgynevezett aranyrészvények, azaz szavazatelsőbbségi részvények felszámolására, mert az álam tulajdonában lévő részvények adu ászként funkcionáltak, ezáltal hátráltatták az unió egyik alapelvét, a tőke szabad áramlását.

A kormány által kidolgozott tervezet törzsrészvénnyé alakíttatta volna az aranyrészvényeket, és a szóban forgó cégek igagzatótanácsába egy saját embert ültetett volna, aki szavazati joggal nem rendelkezett volna, csak megfigyelői sztátusszal. A köztársasági elnök kifogása az volt, hogy ez a delegált az elvileg jövőre felálló, a jelenlegi vagyonkezelők (ÁPV Zrt., KVI stb.) utóda, a Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. embere lett volna. A delegált Sólyom szerint semmiféle felelősséggel nem rendelkezett a tervezet szerint (csak alkalmatlanság miatt lehetett volna felmenteni), ami elfogadhatatlan.

Megéhezett az OMV

Ezt követően egy piaci eseménysorozat arra ösztökélte a kormányt, hogy minél hamarabb dolgozza ki a stratégiai (energetika, távközlés) cégek védelméről szóló szabályt. Az osztrák állam kisebbségi tulajdonában lévő OMV ugyanis szemet vetett a Mol-ra, amelyben a magyar államnak - a közeljövőben immár semmit nem érő - aranyrészvénye van, ám tavaly túladott még meglévő törzsrészvényein. A számottevő közép-eurapi olajcégek közül így a legkönnyebben megszerezhető prédává vált a magyar társaság, nem véletlen, hogy az osztrákok a korábbi 10 százalékos részesedésüket június végén további 8,6 százalékkal növelték.

Az ezt követő kormányzati és társasági nyilatkozatháború mellett a Mol mindent megtett, hogy kigolyózza osztrák vetélytársát. Ebben az első perctől kezdve pertnere volt a magyar kormány: a miniszterelnök az ügy kirobbanását követően folyamatosan azt hangsúlyozta, hogy megvédik a Molt. Mint fogalmazott: "Pont azért vittük a tőzsdére a korábban állami tulajdonban lévő olajipari vállalatot, hogy senki se szerezhessen felette száz százalékos irányítást". Hogy véleményét foganatosítsa, Gyurcsány Ferenc a július elején olyan szabályozás előkészítésére kérte fel az Igazságügyi Minisztériumot, amely biztosítja, hogy azok a vállalatok, amelyek külföldi állam közvetlen vagy közvetett irányítása alatt állnak, ne szerezhessenek irányítást a Magyarország számára stratégiailag fontos cégekben és üzletágakban.

Lex Mol: az orvosság

A most benyújtott törvényjavaslat nem a teljes vagyontörvényt öleli fel, kizárólag a Mol-OMV kapcsolatot próbálja a kormány számára megfelelő mederbe terelni. A közellátás biztonsága szempontjából kiemelkedő jelentőségű vállalkozásokat érintő egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslat szándéka szerint megpróbál valamilyen megoldást találni a problémára, kérdés persze, hogy mekkora sikerrel.

Az persze nyilvánvaló, hogy az állam nem avatkozhat bele a tőzsdén forgó cégek "magánéletébe". A spanyol kormányt is elmarasztalta Brüsszel, amiért megpróbálták megakadályozni az Endesa energetikai cég felvásárlását. De hasonló cipőben járt Németország is a Deutsche Telekommal. Vagyis időt és leginkább Brüsszelt álló javaslatot kellett kidolgozni.

Delegált és ajánlati stop

Az eredmény kérdéses, a beépített fékek ugyanis inkább fekvő rendőröknek tűnnek. A vagyontörvényben kifogásolt állami delegált személye talán tisztázott, a Mol ülésein a Magyar Energia Hivatal képviselője lehet majd jelen. A delegált köteles lesz jelentést készíteni, ha úgy tapasztalja: a cég döntései az államra nézve kedvezőtlenek vagy egyes, például az energiaellátásról szóló törvénybe ütköznek.

A tőzsdei cégek felvásárlására irányuló szándékokat is tompítani próbálja a tervezet. Így a feltételezett felvásárló nem tehet újabb és újabb ajánlatot abból a célból, hogy megbénítsa a cég működését és elbionytalanítsa annak partnereit és menedzsmentjét, esetleg ilyen módon az értékét is letörje. Egy ajánlattételt követően ugyanis hat hónapig nem nyújthat be ugyanarra a cégre újabbat. (Vagyis a jogszabály elfogadása után egy vételi ajánlatot kell csak visszautasítani, és fél évre biztonságban lesz a Mol.)

Elég, ha szimpatikus vagy

Ennél is fontosabb azonban az a kitétel, amely szerint az ajánlattevő a puszta árajánlata mellett egy komplett tervet is el kell készítsen és be kell nyújtson. Ebben részletezni kell a terveit a felvásárlandó társasággal kapcsolatban. A legkomolyabb fék azonban az, hogy ezt a tervet a kormánynak is jóvá kell hagynia. Vagyis a felvásárlás csak akkor indulhat meg, ha az államnak tetszik az ötlet, ha a felvásárló cég szimpatikus. Ez a kitétel egyébként megfelel a kormányfő és a menedzsment által eredetileg hangoztatottaknak, így az ellenséges felvásárlás - aminek az OMV tranzakcióját is minősítették - elképzelhetetlen lesz.

A mostani törvény - Gyurcsány által eredetileg megfogalmazottakkal ellentétben - az állami tulajdonú ajánlattevő cégek kizárásáról nem tesz említést. E mögött egy potenciális uniós figyelmeztetés mellett az is közrejátszhat, hogy a Mol felett Demoklész kardjaként lebegő osztrák befolyást sajátrészvény vásárlásokkal, illetve a cseh CEZ energetikai társasággal kötött stratégiai megállapodással elhárították. Ugyan a cseh vállalat nem szerzett irányító többséget (csak 10 százalékos részesedést fog), ám szemben az OMV egyharmados osztrák állami pakettjével a CEZ kétharmad részben van állami tulajdonban.

F. Szabó Emese - Király Béla

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!