4p

Összeomlik vagy magára talál a magyar gazdaság?
Tartogat még meglepetéseket Trump?
Ki profitálhat Gyurcsány Ferenc távozásából?

Online Klasszis Klub élőben Lengyel Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves politológust, közgazdászt!

2025. május 20. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A fiatalok bár fontosnak és hasznosnak tartják a pénzügyi információkat, nem igazán érdeklődnek a téma iránt, a Magyar Nemzeti Bank által készíttetett felmérés szerint a 18-30 év közötti korosztálynak csak 20 százalékát foglalkoztatják a pénzügyek részletei.

A legnépszerűbb termék

A felmérés tapasztalatai alapján a jegybank úgy döntött, hogy a közeljövőben tájékoztató kiadványt készít, amelyben a 18 évesek számára a legfontosabb pénzügyi kérdésekről nyújt információkat, ide sorolják a bankszámlát, a bankkártyát, a hiteleket, illetve a nyugdíjpénztárakat is. A reprezentatív felmérést a 14-17 éves középiskolás, valamint a 18-30 éves fiatal felnőtt korosztály körében készíttette el a jegybank.

A 14-17 évesek mindössze 10 százaléka, míg a 18-30 évesek 20 százaléka érdeklődik a pénzügyi világ hírei, valamint a pénzügyi szolgáltatások iránt. A csekély érdeklődés okai közé sorolják a megfelelő családi minta hiányát is. A felmérés alapján mindkét korosztályra jellemző, hogy pénzügyi tájékozottságukat és információikat a televízió, az újságok és a magazinok ismertetőiből szerzi. Ugyanakkor - különösen a 14-17 évesek körében - nem tartják elegendőnek a pénzügyi termékekről és szolgáltatásokról rendelkezésükre álló információt, bizalmatlanok és elutasítóak a reklámokkal, hirdetésekkel szemben.

Félnek a fiatalok a kártyahamisítástól

A megkérdezettek körében a fiatalabbaknak kevesebb mint a fele tájékozódik előre az egyes pénzügyi termékek, szolgáltatások kiválasztásakor. A 18-30 évesek már közel kétharmad arányban válaszolták azt, hogy valamilyen szinten tájékozódnak, de az "alaposan tájékozódók" aránya továbbra sem éri el az összes megkérdezett 30 százalékát. A szeptemberi kutatás elsődleges célja az állapotfelmérés volt, amelynek eredményeire konkrét akciók épülhetnek a jövőben - fűzi hozzá a jegybank.

A kutatás részterületeinek legfontosabb tapasztalatai közül az MNB kiemeli, hogy a bankkártya a legnépszerűbb és legelterjedtebb pénzügyi termék a fiatalok körében. Ennek megfelelően erről rendelkeznek a legtöbb ismerettel, bár hiányosságok tapasztalhatóak az egyes kártyák funkcióit (betéti, hitel, terhelési) és biztonságos használatot illetően. A megkérdezettek több mint 50 százaléka nem tekinti teljesen biztonságosnak a használatát, legtöbben attól félnek, hogy kártyájukat ellopják, vagy meghamisítják.

Messze még a nyugdíj

A hitelekre vonatkozóan két markáns, családtól "örökölt" hozzáállás jelent meg a fiatalok körében: egy részük teljes mértékben elutasító a hitelfelvétellel kapcsolatban, más részük pedig el sem tudja képzelni hitelek nélkül az életét. A hitelezéssel kapcsolatban a fiatalok körében a három legismertebb fogalom a havi törlesztő részlet, a jelzálog és a futamidő volt.

A jegybanki kutatás szerint a fiatalok a legkevesebbet a nyugdíj-előtakarékosságról tudnak. Ez a téma nagyon távol áll tőlük, még azoktól is, akik a munkába állás miatt már választottak nyugdíjpénztárt. A válaszadók túlnyomó többsége azzal sincs tisztában, hogy mely típusú pénztár választása lehetséges, illetve kötelező.

Nem az MNB az egyetlen, amely a fiatalok pénzügyi szokásait vizsgálta az utóbbi hónapokban, a Xallis Consulting Kft. ugyancsak átfogó kutatást készített a témában a 14-30 éves korosztályban. A kft. ügyvezetője, Győri Dávid a felmérés ismertetésekor kiemelte, hogy a vizsgálatukban részt vett megkérdezettek számára a bankkártya az elsődleges kapocs a bankkal, ennek ellenére a számlanyitás kifejezés távol áll tőlük, helyette bankkártyát nyitnak.

A Xallis vizsgálatából az is kiderült, a legtöbb fiatal családi hagyomány alapján választ bankot, ott nyit számlát, ahol a szülei is ügyfelek. A szolgáltatások színvonala és a termékpaletta szinte irreleváns a választáskor. A pénzügyi ismeretek hiányát a K&H is felismerte, s ennek szellemében indított oktató filmet a TV2-n a legfiatalabb korosztályt és azok szüleit megcélozva november közepén.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!